Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielen voor freewheel racefiets te koop gevraagd - Forum Wereldfietser

Wielen voor freewheel racefiets te koop gevraagd

Hallo,

Ik ben op zoek naar racewielen voor een oude peugeot. Achter is er 127 mm ruimte. Graag alu velgen voor velgremmen. Geschikt voor 23 a 25 mm banden. Heb nu stalen velgen met 5 speed freewheel.
Als de naaf nog goed is kun je ook nieuwe velgen inspaken.
Moet het historisch correct zijn, of alleen functioneel?

Indien dat laatste: zal een setje met cassettenaaf de makkelijke en goedkope optie zijn. Frame paar mm uitbuigen, 7-speed cassette erop (eventueel maar 5 kransjes daarvan), cassette uitspaceren, en schakelen ging toch al op frictie :D
Bedankt voor de tips. De oude naven lopen nog echt heel soepel. En als ik geschikte velgen kon vinden. Ik wil graag wel met freewheel blijven rijden want dan hief je niet zo gauw aan vervanging te denken. Of is het met 7-speed cassettes anders dan met zeg 9 speed?
een 7-speed cassette heeft een eigen breedte/maat van de body.
op een tegenwoordig vrij gangbare naaf passen 8 9 10 en 11 speed op de/die maat body. een 7speed cassette past met een vulring erachter ook op zo'n nu meest gangbare naaf met de 8 9 10 11 -passende body. (en dan heb je een wiel wat ook in andere fietsen past)
kijk anders even hier: https://www.m-gineering.nl/cass2.htm een aangrenzende pagina's.

in je frame past nu een naaf met breedte 126 mm.
(dat ken ik als maat van bijvoorbeeld een oude 7-speed shimano-600-achternaaf met de losse maiilard-kransjes (kransje = kettingwiel))
hoogframe schreef:
vr 10 feb, 2023 21:33
in je frame past nu een naaf met breedte 126 mm.
In een vork van 127mm past ook een cassettenaaf van 130mm. Gewoon beetje uitbuigen.
Nu vind ik wielen, maar de velgen zijn bijna 6 mm smaller dan de originele in mijn fiets nl 19,2 t.o.v. 25 mm. Levert dat problemen met de remmen op? Weinmann 500.
Byciclette schreef:
vr 10 feb, 2023 22:10
Nu vind ik wielen, maar de velgen zijn bijna 6 mm smaller dan de originele in mijn fiets nl 19,2 t.o.v. 25 mm. Levert dat problemen met de remmen op? Weinmann 500.
Let wel op dat de breedte hetzelfde gemeten wordt. Aan de binnenkant is het meest gangbaar, maar sommigen doen het dan weer aan de buitenkant. Dan kun je best wel eens appels met peren vergelijken ;)
De gegevens van de Wolber velgen haal ik van het net en de mijne van mij zelf :-)
Als je de gegevens van wat je zoekt deelt zijn er hier vast wel mensen die je gericht op pad kunnen helpen. Wieldiameter (staat op de band! 622, 630 etc.), Binnenvelgbreedte (18 op het plaatje), materiaal, kleur(en), velghoogte, aantal spaakgaten, type velg zoals enkelwandig, dubbel etc.

Plaatje van ratbikes (prima winkel):
Afbeelding

Edit: aanvulling wieldiameter
Stalen velgen zaten meestal op de goedkoopste modellen. En laat dat het type Peugeot's zijn waarvan vaak de staande achtervorken bij de lasverbinding brak. Als je niet een hoogwaardiger Peugeot frame hebt zou ik niet aan uitbuigen beginnen.
Wil je een 7 speed freewheel of een cassette naaf?
Velgmaat wordt uitgedrukt in xxc-622 (xx is de binnenmaat!). Mijn 25 jaar geleden opgebouwde racefiets heeft 13c-622 velgen, wat prima past bij 23/25/28 mm banden.
19c velgen kunnen je remmen waarschijnlijk wel aan.
Velgen kosten nieuw ± 25 euro per stuk + verzendkosten. De tijd dat je bij Taylor Wheels, Kurbelix of Vlechtservice een prima, goedkoop, 126/130 mm inbouwbreedte, setje wielen kon vinden lijkt voorbij.
Er blijven 2 routes over:
1) losse velgen overspaken
2) een complete, acceptabele wielset vinden
op Marktplaats b.v.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -6-7-speed
of bij de plaatselijke kringloop of een zaak/hobbyist als 'het Rijwielabbatoir' in Deventer rondneuzen.
Zelf heb ik wel eens een prima 2e hands 15c-622 velg kunnen bemachtigen voor 1 euro bij het plaatselijke kringloop fietsproject. Moest wel wat er nog aan vast zat (bagger naaf en spaken) af slopen ;-)
3 mm aan de kant gaan, 1,5 mm per zijde, is noem ik geen uitbuigen. Uitbuigen noem ik het als de vervorming pemanent wordt. Ik heb net in het schuurtje eens voor de grap aan een oud rijwielstalen frame getrokken en kon de achterpatjes zo 2 cm (!) uit elkaar trekken zonder dat er verder iets gebeurde. Het veerde gewoon weer terug. Niet dat ik dat aanraad.
Het frame van Columbus Thron buizen was iets weerbarstiger maar een cm was ook geen probleem. Laat staan 3 mm.
Leon schreef:
za 11 feb, 2023 12:36
3 mm aan de kant gaan, 1,5 mm per zijde, is noem ik geen uitbuigen. Uitbuigen noem ik het als de vervorming pemanent wordt. Ik heb net in het schuurtje eens voor de grap aan een oud rijwielstalen frame getrokken en kon de achterpatjes zo 2 cm (!) uit elkaar trekken zonder dat er verder iets gebeurde. Het veerde gewoon weer terug. Niet dat ik dat aanraad.
Het frame van Columbus Thron buizen was iets weerbarstiger maar een cm was ook geen probleem. Laat staan 3 mm.
Ik zie je al helemaal naar je schuurtje scharrelen :D
Zelf heb ik vaak genoeg 135 achternaven zonder zorgen in 130 mm frames geprutst. Dan staan de achterpatten natuurlijk niet meer helemaal in lijn en buig je met de Quickrelease de boel bij elkaar.
Als topicstarter maar niet gaat denken dat 135 misschien ook wel kan met zijn frame.
Goedkope frames zijn meestal te herkennen aan plaatstalen achterpatten en een plaat bij de achterrem i.p.v. een "mannetje'.
cyclos schreef:
za 11 feb, 2023 12:52
Ik zie je al helemaal naar je schuurtje scharrelen :D
Pas maar op voor mijn stok! (Foto door Blackington, Alton H. (photographer) ca. 1930)
Afbeelding
cyclos schreef:
za 11 feb, 2023 12:52

Zelf heb ik vaak genoeg 135 achternaven zonder zorgen in 130 mm frames geprutst.
135mm QR in een 148x12 Boost steekas frame hier. Eerst terug naar 141mm QR met andere dropouts in het frame en de overige 6mm voor het snelspannertje. Het arme ding ;)

Stalen frame wel overigens.
Je moet ook controleren of je je niet toevallig 630mm velgen hebt, die zaten op sommige fietsen uit de jaren 70/80. Op de band staat dan 27x1/4. Als dat het geval is zal je de remmen ook een stukje omlaag moeten zetten, dat lukt niet op elk frame.
misschien is dit wat: https://www.vlechtservice.nl/webshop/wi ... grem-city/
achterwiel voor opschroef/pignon/freewheel of hoe heet dat :D
Misschien, als je er nog om verlegen zit en wat geduld nog hebt, heb ik wel 'materiaal' voor je, (ik moet dan even kijken of ik het heb, variërend van evt. goede tweedehands velg of zelfs compleet wiel en of ik het zelf wel wil missen :lol: ) en ik kan iig, als je geen haast hebt (kan wel max. een maand duren evt. voor ik tijd heb), je wiel overspaken. (ik heb ongeveer iets van 1000? wielen gespaakt; dat is mijn ervaring erin)
Als de naaf nog goed is, kan ik het smeren en van nieuwe kogels voorzien. Ik heb de benodigde gereedschappen voor 'alles' omtrent wielrichten (ook spaakspanningsmeter) en naaf (de-)monteren.
Als je naaf nog goed is en een goede (tweedehands evt.) velg monteert adviseer ik nieuwe spaken en nippels, afhankelijk van het doel of wat jij wenst. Double butted 2-1,8-2 mm spaken, is vaak goed voor racefietsen, meer veerkracht, voor mijn toerfiets heb ik gewoon DT Champion spaken rechttoe rechtaan 2 mm gebruikt.
Indien geen nieuwe spaken, wellicht wel nieuwe nippels. Ik vraag maximaal 25 euro voor het spaken exclusief evt. (tweedehands) materiaal.
Ik woon in de buurt van 's-Hertogenbosch. :)