door
Jurr » do 09 feb, 2023 12:32
anyone schreef: ↑do 09 feb, 2023 09:50
Ik ben van plan naar turkije, of misschien azie als de grenzen het toelaten te fietsen.
Dat zijn mooie plannen zeg!
Zeker met die plannen en de daarbij te verwachten kwaliteit wegdek kan het best lonen om voor een lekker brede band te kiezen. Waar in 1995 veelal gefietst werd met 32mm of 37mm, is tegenwoordig 50mm bandbreedte veel meer gangbaar. Al ging dat in 1995 ook prima als je een mountainbike als basis nam voor je vakantiefiets.
Ik heb al heel wat marktplaats afgestruind en dit lijkt aan de meeste eisen te voldoen. (niet te duur, voordrager, geen verende voorvork) alleen denk ik eigenlijk dat de fiets al te groot is. de fiets is namelijk maat 60 terwijl ik 1.82 ben met vrij kleine benen (82 cm ongeveer)
Je belangrijkste eis is een passende maat fiets waarop de voor jou gewenste zithouding te realiseren is zonder rare kunstgrepen. Daarna pas ga je naar remmen om veilig tot stilstand te komen en naar voldoende lage versnellingen om boven op een berg te kunnen komen. Goede wielen zijn ook een belangrijke, en een frame wat stijf genoeg is voor jouw gewenste hoeveelheid bagage.
Ik ben wel redelijk klaar met het afstruinen van marktplaats [...]
Soms kan die zoektocht inderdaad best lang en lastig zijn, zeker met specifieke eisen en een specifiek budget. Gezien de vraagprijs van de fiets in de openingspost zou het best moeten kunnen lukken voor die 500 euro, wees wel kritisch op wat je koopt. Vergeet ook niet het onderhoud, aanpassen naar wens van bepaalde onderdelen of misschien zelfs het vervangen van bijvoorbeeld een achterwiel om daar ook inclusief bagage op te kunnen vertrouwen.
[...] dus ik denk dat ik mijn oude fiets om ga bouwen tot toerfiets. Giant tourer frame uit 1995.
Afhankelijk van de staat van de fiets en gewicht en volume van je bagage zou je het daarmee best kunnen halen. Wel had een Giant Tourer bijvoorbeeld destijds best smalle banden, dus houd daar wel rekening mee. Ook zijn dingen als bijvoorbeeld bagagedragers, velgen en banden zijn sinds die tijd echt wel beter geworden.
Maar het niet aanschaffen van een nieuwe fiets zou wel budget vrij kunnen maken voor het investeren in verbeteringen van je huidige fiets. Vraag blijft dan natuurlijk wel of jouw eigen fiets daar de beste basis voor zou zijn. Hoe gedraagt jouw fiets zich bijvoorbeeld met de door jou gewenste hoeveelheid bagage?