@Jurr
Wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor een veilige inrichting van de weg; uiteraard volgens de kennis van het moment en de redelijke mogelijkheden. Zo mogen er midden op de A2 geen betonblokken liggen. Jij zou dat raar kunnen vinden want het is nog nooit aangetoond dat betonblokken op de A2 gevaarlijk zijn.
Wat echter wel aangetoond is, ten kosten van een aantal mensenlevens en duizenden vaak ernstig gewonde fietsers, is dat onhandig, onzichtbaar, onjuist en overbodig geplaatste paaltjes gevaar opleveren voor fietsers. Ik heb het dus niet over juist geplaatste paaltjes die een duidelijk nut hebben in verhouding tot de last die ze veroorzaken, maar over de paaltjes die evident verkeerd zijn geplaatst.
Om dat weg te redeneren met dat je op moet letten herinnert me aan (naar ik ooit gelezen heb) de houding van autofabrikanten tot begin jaren 60. Met de auto's van die tijd kon je je al bij 30 km/u doodrijden, want een vriend van mijn vader trouwens inderdaad gelukt is. Toch zeiden fabrikanten dat de ongelukken niet hun schuld waren. Dat de stuurkolom als bij een botsing van niks als een speer de borst van de bestuurder doorboorde kon je goed voorkomen door nergens tegenaan te rijden. Geen speld tussen te krijgen natuurlijk. Autofabrikanten hebben jarenlang tegengehouden om veiligere auto's te maken.
Jammer dat er voor fietsers soms nog steeds op die manier wordt gedacht.
Ik ben zelf bij het ontwerpproces van een nieuwe autosnelweg werkzaam geweest. Je kunt je geen voorstelling maken van de precisie waarmee er dan aan alle eisen wordt voldaan en de moeite die er wordt gedaan als er iets 10 centimeter niet klopt. Het kostte een team van 135 mensen iets van tien jaar om een stuk weg van 42 km te ontwerpen. En het is exact zo gebouwd. Tot op de centimeter.
Als je dan ziet hoe anders het bij fietsvoorzieningen gaat springen mij de tranen in de ogen.
Bij paatjes zijn de oplossingen ook niet moeilijk of duur: https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/Diverse-paaltjes
Wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor een veilige inrichting van de weg; uiteraard volgens de kennis van het moment en de redelijke mogelijkheden. Zo mogen er midden op de A2 geen betonblokken liggen. Jij zou dat raar kunnen vinden want het is nog nooit aangetoond dat betonblokken op de A2 gevaarlijk zijn.
Wat echter wel aangetoond is, ten kosten van een aantal mensenlevens en duizenden vaak ernstig gewonde fietsers, is dat onhandig, onzichtbaar, onjuist en overbodig geplaatste paaltjes gevaar opleveren voor fietsers. Ik heb het dus niet over juist geplaatste paaltjes die een duidelijk nut hebben in verhouding tot de last die ze veroorzaken, maar over de paaltjes die evident verkeerd zijn geplaatst.
Om dat weg te redeneren met dat je op moet letten herinnert me aan (naar ik ooit gelezen heb) de houding van autofabrikanten tot begin jaren 60. Met de auto's van die tijd kon je je al bij 30 km/u doodrijden, want een vriend van mijn vader trouwens inderdaad gelukt is. Toch zeiden fabrikanten dat de ongelukken niet hun schuld waren. Dat de stuurkolom als bij een botsing van niks als een speer de borst van de bestuurder doorboorde kon je goed voorkomen door nergens tegenaan te rijden. Geen speld tussen te krijgen natuurlijk. Autofabrikanten hebben jarenlang tegengehouden om veiligere auto's te maken.
Jammer dat er voor fietsers soms nog steeds op die manier wordt gedacht.
Ik ben zelf bij het ontwerpproces van een nieuwe autosnelweg werkzaam geweest. Je kunt je geen voorstelling maken van de precisie waarmee er dan aan alle eisen wordt voldaan en de moeite die er wordt gedaan als er iets 10 centimeter niet klopt. Het kostte een team van 135 mensen iets van tien jaar om een stuk weg van 42 km te ontwerpen. En het is exact zo gebouwd. Tot op de centimeter.
Als je dan ziet hoe anders het bij fietsvoorzieningen gaat springen mij de tranen in de ogen.
Bij paatjes zijn de oplossingen ook niet moeilijk of duur: https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/Diverse-paaltjes