Leon schreef: ↑do 09 feb, 2023 11:39
joukon schreef: ↑do 09 feb, 2023 08:28
Het probleem urgentie ontbreekt in het autoverkeer om een gsm in de auto te verbieden.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van allerhande nieuwe wetten en regels om gewenst gedrag te bevorderen. Ik ben geen voorstander van een surveillancestaat.
Hoeveel doden heb je nodig?
Er is ook nauwelijks een nieuwe wet nodig. Er staat vast wel ergens in een negetiendeeeuwse wet dat degene die zich in het verkeer beweegt zijn ogen moet richten op hegeen er om hem heen gebeurt. Zitten appen is daar duidelijk een vergrijp tegen, dat is pure fysica.
dan komt het verschil om de hoek kijken tussen wet en wethandshaving.
Het laatste is in de realiteit ook een politiek proces geworden waarbij prioriteiten bepaald worden adhv het al dan niet toekennen van budgetten.
stel: partij A wil zieltjes winnen door een strenge wet op appen achter het stuur af te dwingen
partij B kan dan, mits de juiste ministerportefeuille bij hen ligt van die wet een dode letter maken door de prioriteit op heel laag te zetten.
wat je soms ziet bij fiscaliteit en armoedebestrijding.
fiscale zondaars gaan relatief vrijuit door de afkoopwet of gebrek aan middelen om te procederen.
sociale huurders met een geerfde bouwvallige woning in het buitenland verliezen hun sociale huurwoning want 'ze hebben reeds een woning'.
ik laat het hierbij, maar deze portie cynisme kon ik toch niet meer inslikken