Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 30% Bellende* automobilisten, grrrrr! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

30% Bellende* automobilisten, grrrrr!

134 berichten
joukon schreef:
zo 05 feb, 2023 08:31

Vraag rest waarom moeten automobilisten tot het 'gaatje' willen gaan met snelheid.
Al zullen de meeste betrokkenen het ontkennen, toch ligt hier een vrij basaal, evolutionair mechanisme aan ten grondslag:

Snelheid=kracht=viriliteit=grotere aantrekkingskracht op vrouwtjes=grotere kans op nakomelingen.

Citaat uit onderstaand artikel:
"Toch treffen we ook in onze maatschappij, waar monogamie de norm is, kenmerken aan die duiden op onze biologische erfenis als lichtelijk polygyn beest. Bij polygyne soorten is het de strategie van de man om zich zowel fysiek als in zijn gedrag op te blazen in de hoop daarbij voordeel te hebben in de competitie met andere mannen. Vandaar waarschijnlijk dat mannen langzamer volwassen worden en groter en sterker zijn dan vrouwen. Ook de grotere agressiviteit van de man en zijn grotere bereidheid om risico's te nemen (hetgeen zich zowel uit in zijn roekelozer rijstijl op de brommer of in de auto als in het vaker overtreden van de wet) worden uit zijn polygyne natuur verklaard..."

http://rint.rechten.rug.nl/rth/dennen/strijd4.htm

Anders gezegd: 100 km per uur rijden op de snelweg is gewoon niet sexy
Om qua risicogedrag terug te komen op smartphonegebruik in de auto: naar mijn waarneming lijken vrouwen met een smartphone in hun hand achter het stuur niet ondervertegenwoordigd.
Ook het smartphonegebruk door vrouwen, waarbij ze constant in contact staan met anderen, kun je bekijken vanuit een evolutionair perspectief:

Citaat uit onderstaand artikel:
"Volgens de Amerikaanse primatologe/antropologe Sarah Blaffer Hrdy is die intensieve opvoeding niet op te brengen door één ouder, tenzij de moeder ondersteund wordt door een netwerk van mensen die helpen bij de opvoeding, zogenaamde allomoeders. Zonder dat netwerk redt de moeder het niet."

https://www.vpro.nl/speel~POMS_VPRO_213 ... -aap~.html
Leon schreef:
zo 05 feb, 2023 11:17
... naar mijn waarneming lijken vrouwen met een smartphone in hun hand achter het stuur niet ondervertegenwoordigd.
Klopt de onderzoeksmethode dan wel? Kijk jij bijvoorbeeld veel vaker naar vrouwelijke dan mannelijke chauffeurs, waardoor je 'meting' wordt beïnvloed?

Sorry, maar ik kop 'm even in. 😉
Dit is toch het forum van wereldfietser?
Fietsers op een elektrische fiets in een hoek zetten, vrouwen in een hoek zetten.
Je zou bijna gaan denken dat wereldfietser een beperkt mensbeeld hebben.
Poppink schreef:
zo 05 feb, 2023 11:48
Dit is toch het forum van wereldfietser?
Fietsers op een elektrische fiets in een hoek zetten, vrouwen in een hoek zetten.
Je zou bijna gaan denken dat wereldfietser een beperkt mensbeeld hebben.
Zet je nu wereldfietsers in een hoek? 🤔

Hilarisch topic dit trouwens; ik moet regelmatig lachen om de ironische bijdragen en de politiek-correcte reacties daarop.
willem.m schreef:
zo 05 feb, 2023 12:07
Zet je nu wereldfietsers in een hoek?
Bijna.
willem.m schreef:
zo 05 feb, 2023 11:45
Leon schreef:
zo 05 feb, 2023 11:17
... naar mijn waarneming lijken vrouwen met een smartphone in hun hand achter het stuur niet ondervertegenwoordigd.
Klopt de onderzoeksmethode dan wel? Kijk jij bijvoorbeeld veel vaker naar vrouwelijke dan mannelijke chauffeurs, waardoor je 'meting' wordt beïnvloed?

Sorry, maar ik kop 'm even in. 😉
De bevindingen van het EenVandaag opiniepannel zijn inderdaad anders (enquete uit 2016):

"In de leeftijdsgroep van 18 tot en met 24 jaar zegt driekwart (76%) procent wel eens op hun telefoon te kijken tijdens het autorijden. Mannen zijn een stuk actiever dan vrouwen. Van de ondervraagde mannen gebruikt 58 procent de smartphone tijdens een autorit. Onder vrouwen is dit 25 procent. De telefoon wordt vooral gebruikt om WhatsApp berichten te lezen. Tweederde (65%) van de mensen die actief zijn met hun telefoon in de auto geeft aan dit te doen. Ook wordt de telefoon gebruikt om nummers op te zoeken en te navigeren."

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... ns-rijden/
Poppink schreef:
zo 05 feb, 2023 11:48
vrouwen in een hoek zetten.
Ik gebruikte de woorden 'niet ondervertegenwoordigd'. Dat lijkt me emancipatoir erg correct.

En willem ik zie inderdaad in principe liever vrouwen dan mannen of anderszins, maar welk type het is constateer ik pas nadat ik gekeken heb.
Ik zie altijd heel veel mensen weer bezig op hun telefoon terwijl ze aan het fietsen zijn. Voor dat er boetes kwamen was dat ook zo, alsof er nu niet meer beboet wordt oid. of niet meer zoveel en men dus een bepaald risico voor lief neemt.
Ik weet niet hoe dat zit vwb. automobilisten. Wellicht is er ook tijdsgebrek/personeelstekort OM te kunnen beboeten?
Ja, er is de afgelopen jaren in allerlei sectoren een gebrek aan arbeidskrachten.

Over een jaar of 10-15 lost zich het probleem van te hard rijden door automobilisten vanzelf op dankzij een veranderd wagenpark van begrensbare elektrische auto's en steeds slimmere verkeerstechnologie, al vinden mensen altijd wel slimme manieren om regels te omzeilen. Hopelijk leidt dat niet tot een surveillance state met bikkelharde straffen, zoals in Singapore of China, want dat is de keerzijde van geroep om regels en handhaving. Je straft dan een hele samenleving vanwege een kleine groep die het niet zo nauw neemt.
Misschien zijn kleine groepen die het niet zo nauw nemen wel enorm waardevol voor een samenleving.
Leg eens uit
Ik neem aan dat we het hier allemaal eens zijn dat appen achter het stuur niet kan. Vraag is hoe ga je het tegen.
Automatisch remmende auto’s zijn inmiddels werkelijkheid, maar nog lang niet in de meerderheid.
Ikzelf heb inmiddels mijn wilde haren op automobiel gebied verloren in de zin dat ik me tegenwoordig vrij goed aan de regels houd.
Ik word echter met 100 per uur op de snelweg door vrijwel iedereen ingehaald. Dus tja. Mentaliteit.
Richting aangeven is ook zoiets. Sociaal gedrag is niet de regel op de weg helaas.
En dan zijn er de “echte” chauffeurs des doods, de incidenten die in het nieuws komen, vaak recidivisten, en helaas zijn ook vaak de kwetsbare verkeersdeelnemers slachtoffer.
Dan denk ik; het bezit van een rijbewijs is geen vanzelfsprekend recht, in dergelijke gevallen mag de rijbevoegdheid van mij voor zeer lange tijd of soms zelfs levenslang worden ingenomen.
Het mag op verkeersgebied best strenger, en de gevolgen van misdragingen moeten duidelijk gemaakt worden aan potentiële daders. Het in onbruik geraakte begrip ‘pakkans’ mag ook worden afgestoft; er is erg weinig toezicht op de weg, er geldt al enige jaren duidelijk het recht van de sterkste/onbeschoftste.
Verder heeft Leon uiteraard gelijk dat de gevolgen van wangedrag van een automobilist duidelijk groter zijn dan die van een fietser.
Joris Flemming schreef:
zo 05 feb, 2023 20:58
...Het mag op verkeersgebied best strenger, en de gevolgen van misdragingen moeten duidelijk gemaakt worden aan potentiële daders. Het in onbruik geraakte begrip ‘pakkans’ mag ook worden afgestoft; er is erg weinig toezicht op de weg, ..
Heb je een advies voor een haalbare oplossing?
Joris Flemming schreef:
zo 05 feb, 2023 20:58
... Sociaal gedrag is niet de regel op de weg helaas ... er geldt al enige jaren duidelijk het recht van de sterkste/onbeschoftste. ...
Ik rij de laatste paar niet meer veel auto, maar ik herken deze zinnen niet. Tuurlijk: ik zie wel eens verkeershufters, maar de meeste mensen lijken echt wel hun best te doen om veilig te rijden, al was het maar omdat zij gewoon mensen zijn ('de meeste mensen deugen'). Zou het kunnen dat een klein aantal mensen die jij aso vindt rijden jouw totale beeld beinvloedt? Of is het probleem in jouw regio echt heel groot?
Ik zie best veel mensen 100 rijden, zelfs als het harder mag, in de avond.
Ik zie wel heel veel mensen door rood rijden. Ongelofelijk.
(Om nog maar wat toe te voegen aan deze eindeloze discussie).
willem.m schreef:
zo 05 feb, 2023 21:17
Ik rij de laatste paar niet meer veel auto, maar ik herken deze zinnen niet.
Het een bij jou heeft misschien met het ander te maken. Er is de afgelopen jaren langzamerhand wel wat veranderd denk ik.
willem.m schreef:
zo 05 feb, 2023 21:17
Joris Flemming schreef:
zo 05 feb, 2023 20:58
... Sociaal gedrag is niet de regel op de weg helaas ... er geldt al enige jaren duidelijk het recht van de sterkste/onbeschoftste. ...
Ik rij de laatste paar niet meer veel auto, maar ik herken deze zinnen niet. ....
..... Of is het probleem in jouw regio echt heel groot?
In NoordOost Nederland valt een verkeershufter nogal uit de toon.
alma schreef:
zo 05 feb, 2023 12:25
[…] EenVandaag opiniepannel […]

Van de ondervraagde mannen gebruikt 58 procent de smartphone tijdens een autorit. Onder vrouwen is dit 25 procent.
Het kan ook zijn dat vrouwen meer gevoel hebben voor welk antwoord sociaal wenselijk is.

;)

Carl
Dat zou de uitslag inderdaad iets kunnen beïnvloeden.
Ook zou het kunnen dat mannen hun smartphonegebruik in de auto juist overdrijven om stoer te doen.