Hoi, ik heb een 7 speed 11-28 casette op mijn fiets (triple voor). Voor een meerweekse fietstocht wil ik er een 11-32 cassette op zetten. Ik wil eigenlijk even een kort testritje maken om te zien of dat werkt. Kan dat dan met de huidige ketting met oog op de lengte? In mijn fietshandboek staat dat je de lengte vd ketting bepaalt door de ketting op de kleinste tandwielen voor en achter te zetten. Daar verandert met die 11-32 nu even niks aan. Voor de echte trip vervang ik dan ketting en casette. Maar voor een kort rondje (paar km) wil ik niet de huidige ketting eraf halen als dat niet nodig is. Of zie ik iets over het hoofd?
Niet het grootste tandwiel voorop combineren met het grootste tandwiel achterop en dan gaat dat wel goedkomen als je huidige kettinglengte kloppend is. Dat is sowieso een rare combinatie die je als het goed is nooit zult schakelen.
Wat wel roet in het eten zou kunnen gooien is als je ketting al ver versleten is en je cassette nieuw, maar dat kun je in een proefritje wel bepalen.