Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagage dragers. - Forum Wereldfietser

bagage dragers.

Beste WF'ers,

Wie heeft er ervaring met bagagedragers van het merk old man mountain? Voor een nieuw te kopen ATB zoek ik een aluminium drager met een goede kwaliteit. Ook ervaringen met andere merken van aluminium dragers zijn welkom.

John.

John,

Als achterdrager heb ik een Blackburn Mountainrack. Pas na 40.000 km scheurde het oogje uit. (Die van Chantal is trouwens niet kapot gegaan.)
Ik heb er twee plaatjes aan laten maken en ik fiets er nu nog steeds mee.

Ik vind het goede dragers.

SL (gemaakt zoals de Tubus, maar dan van alu) heeft voor de 2004 collectie ook een versterkte serie gemaakt. (omdat de oude niet zo sterk waren).
Maar daar heeft natuurlijk nog niemand ervaring mee.

Groeten,

Marco de Wit

John,

volgens mij handelt Marten Gerritsen in Old Mountain bagagedragers.
Misschien zou je bij hem eens kunnen informeren (al zal hij als importeur natuurlijk wel bevooroordeeld zijn...).

Freek

Hoi Marco,

Is SL een merk of zo? Of is het een type van een merk?
Blackburn is inderdaad een optie.
Aan Marten vraag ik het maar niet, ik denk inderdaad dat bevoorordeeld zou kunnen zijn.

John.

Hoi John,

We hebben de blackburn bagagedrager op 2 wereldreizen gebruikt. Dezelfde drager voor in totaal ongeveer 80.000 kilometer. Geen centje pijn. Werkte perfect. Niets afgebroken, niets gescheurd, niets kapot gegaan.
Over het algemeen hebben we niet zoveel bagage bij ons maar toch kan ik niets anders concluderen dat de drager een hele goede is.
En je weet dat we niet altijd over spiegelgladde wegen fietsen (!)
Succes,
Marco
Met de Blackburn dragers heb wat minder goede ervaring, na ca. 10.000 kilometer (waarvan zo'n 500 onverhard) is tijdens een tocht in Spanje 1 van de staanders (de achterste) van de overige staanders afgebroken (precies op de las), een bolletje goed touw en een vriendinnetje met zeil-achtergrond helpen dan goed ;-).
Inmiddels is er een Tubus gemonteerd.

groet, Liz

Is SL een merk of zo? Of is het een type van een merk?
John,

SL is een merk. Deze dragers zijn bekent van de Koga's die ook met SL dragers werden uitgevoerd. (of dat nog steeds zo is weet ik niet).

Groeten,

Marco

Hoi Marco,

Even op bike 2 build gekeken. Inderdaad het type wat koga gebruikte.
Nu monteren ze tubus, waarschijnlijk niet voor niets.
Voor mijn zielerust komt op een alu fiets geen stalen drager.
desnoods bouw ik er zelf weer één.

John.

John,

En wat dat je van een RVS tubus drager?

Hallo John,

Wat zou je zielerust verstoren bij montage van een stalen drager op een alu fiets? Toch niet het gewicht he?
Je zou voor de grap eens het gewicht van een stalen (holle buis) Tubus voor- en achterdragerset moeten vergelijken met eenzelfde set van Blackburn of SL (massief alu) :wink:

Om je vast een beetje op weg te helpen: De Tubus Tara lowrider weegt ongeveer 470 gram, de Cargo achterdrager zo'n 550 gram. Nu de "lichte" alu jongens eens op de weegschaal !!

Groeten, Dick.

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Dick Schuurman schreef: SL (massief alu) :wink:




SL heeft zowel massieve als holle buis aluminium dragers.

Massieve aluminium achterdrager LK895: 750 g.
Massieve aluminium voordrager SL744: 500 g.
Holle aluminium achterdrager AR195: 750 g.
Holle aluminium voordrager SLR725: 450 g.

Er is dus geen gewichtsbesparing vergeleken met de Tubus dragers.

Groeten,

Marco

Sorry, Ik had moeten schrijven: vaak massief aluminium.

Overigens hierbij ook het gewicht van de Old Man Mountain Red Rock achterdrager (alu buis) 609 gram en de OMM AC lowrider (idem) 450 gram.

Dick.

--- Mens ga toch fietsen! ---

Ik geloof dat ik zelf maar weer een drager in elkaar draai.
De vorige woog 320 gram en overtreft qua stijfheid het frame.
Hij gaat al 20.000 km mee, inclusief slecht wegdek.
Hopelijk krijg ik nog wat sites over minder geeikte merken.

John.

John,

Maak je bagagedrager niet te stijf. Dit heb ik ook gedaan, en had tot gevolg dat mijn aluminium frame ging scheuren. (Kan ook een andere oorzaak gehad hebben, maar ik ben ben ervan overtuigd dat dit de druppel was.)

Wanneer de bewegingen van de tassen niet door de drager gedempt wordt, komen ze in het frame terecht. Dit wordt dan zwaarder belast.
In mijn situatie was dat denk ik net effe teveel.

Het frame voelde namelijk minder stijf aan, nadat ik de nieuwe voordragers erop gezet had. (Gemaakt van ø12x1 stalen buis). (gewicht 360 gram)

Succes,

Marco
johntelleman schreef:Hoi Marco,

Is SL een merk of zo? Of is het een type van een merk?
Blackburn is inderdaad een optie.
Aan Marten vraag ik het maar niet, ik denk inderdaad dat bevoorordeeld zou kunnen zijn.

John.
Hallo John,

SL is een voortzetting van de ter ziele gegane ESGE (misschien wel bekend)
Op zich hele goede dragers met een geslaagde vormgeving naar mijn mening.
Jawel van Alu 6061, meen ik, zal edus eens breken maar dat kan ook pas over 200 jaar gebeuren.
ter info: ook een Tubus kan breken!

Verderop in het forum werd een m.i. verkeerde conclusie getrokken m.b.t.
een mogelijk matige kwaliteit.
Zo zou Koga inmiddels overgestapt zijn op Tubus ter vervanging van de SL die men sinds jaar en dag monteerde.
Dit kan echter gebeurd zijn op commerciële dan wel marketing gronden.
(de naam Tubus ligt immers tegenwoordig lekker in het gehoor!)

Om mijn stelling te bewijzen het volgende:
Koga monteert in modeljaar 2004 vrijwel uitsluitend schifremmen van Shimano (XT en hoger) terwijl iedereen weet dat de vroeger toegepaste Magura's veel en veel beter zijn.

Wie kan de fietswereld nog doorgronden?

groeten,

roy