Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Faiv of Tubus....wie heeft een mening? - Forum Wereldfietser

Faiv of Tubus....wie heeft een mening?

Beste Wereldfietsers,

De laatste tijd hebben we verschillende onderdelen getest voor een bekende fietsenfabrikant.
Eén van die onderdelen was een voordrager voor verende voorvorken. Het testrapport voor de dragers is inmiddels af maar waar ik nog naar op zoek ben is de mening van anderen. Wie oh wie kan zijn mening geven over de hoog hangende simpele tubus-swing drager en over de laag hangende verrassende faiv drager?
Welke drager zou je willen kopen? Met welke drager heb je ervaring? Wat is je mening over de vorm, de stevigheid, de duurzaamheid, de stabiliteit, enz, enz, enz.
Kijk ook op de onderstaande websites voor meer informatie.

http://www.tubus.net/swing_d.htm
http://www.faiv.de

Dus geef je mening en zorg zo voor betere draagsystemen.

Groetjes,
Marco Meijerink
Hallo Marco,

Hopelijk heb je ook mijn e-mail gekregen m.b.t. dit onderwerp

groeten,

roy

Beste Roy,
Bedankt voor je bijdrage. Ik neem je bevindingen mee in het testrapport.
Op dit moment heeft Santos de Faiv-voordrager in zijn assortiment opgenomen. Hopelijk komen er nog meer merken die een oplossing voor de drager gaan verzinnen.

Groetjes,
Marco

De link naar de Swing werkt niet. Er is alleen een intro pagina die zegt dat er in '04 een vernieuwde pagina komt. De importeur in Nederland is Jacobsons .

Zelf gebruik ik de Swing. Inderdaad een simpele constructie en van het hoog hangen van de tassen heb ik geen last. Met volle bepakking rijdt ik toch niet zo snel. Op slecht wegdek bevalt het goed. De stand van de dragers loopt aan de onderkant schuin naar buiten uit waardoor je vrij breed bent aan de voorkant.

De Faiv ken ik niet maar ziet er complex uit waarbij je het schuifmechanisme aan de vork volgens mij goed moet onderhouden en afstellen. Als dit niet meer goed loopt worden m.i. de klappen en trillingen door de drager opgevangen en niet door de vork.
Dag Henk,

Neem het alsjeblieft niet al te persoonlijk op; het lag niet in mijn bedoeling de Top Swing neer te halen.
Maar objectief bekeken heeft de Faiv één groot voordeel, namelijk het lage zwaartepunt.
Dit weegt m.i. ruimschoots op tegen de complexiteit van de constructie.
Neem trouwens van me aan dat de montage best meevalt.
éénmaal gedaan heb je er geen omkijken meer naar.
(behalve de geleidingen van tijd tot schoonmaken natuurlijkj)

Wist je trouwens dat vele vorkfabrikanten geen vrijgave geven voor het monteren van een lowrider?
Op zich is dit een belangrijk punt waar ik graag wat meer over zou willen horen.

Wie o wie neemt de hanschoen op?

groeten,

roy (marja)
roymarja schreef:Dag Henk,

Neem het alsjeblieft niet al te persoonlijk op; het lag niet in mijn bedoeling de Top Swing neer te halen.
Maar objectief bekeken heeft de Faiv één groot voordeel, namelijk het lage zwaartepunt.
Dit weegt m.i. ruimschoots op tegen de complexiteit van de constructie.
Neem trouwens van me aan dat de montage best meevalt.
éénmaal gedaan heb je er geen omkijken meer naar.
(behalve de geleidingen van tijd tot schoonmaken natuurlijkj)

Wist je trouwens dat vele vorkfabrikanten geen vrijgave geven voor het monteren van een lowrider?
Op zich is dit een belangrijk punt waar ik graag wat meer over zou willen horen.

groeten,

roy (marja)
Hoi Roy (Marja)

Je bericht over de dragers heb ik niet gezien, of het moet in een van de aanverwante topics staan die ik nog niet gelezen heb. Lijkt me dat je het bericht rechtstreeks aan Marco hebt gestuurd. Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met de Faiv maar op de afbeeldingen vind ik het er nogal complex uitzien met die bewegende delen.
De tassen zitten op de Swing wel hoog maar persoonlijk heb ik er geen last van. Het buisje dat van je stuur schuin naar de drager loopt geeft de Swing een nogal lomp uiterlijk maar is wel makkelijk om een slaapzak onder te vervoeren.

Over de vorken. Bedoelen ze gemonteerd aan de vork of ook de dragers zoals deze twee? Behalve het gewicht dat geveerd moet worden zou het verder geen belasting van de vork mogen zijn.

Iets voor een trektocht? : Wereldfietser praktijktest. Uitproberen van divese dragersets. Wordt wel even sleutelen, iedere avond een andere set monteren.
Hallo,

Helaas lijken de vorkfabrikanten niet gecharmeerd van welke bagagedrager dan ook. ( mu.v. RST)
Ik heb deze wetenschap van Peter Ronge, directeur/eigenaar van Tubus.
Hij heeft voor lancering van de Top Swing diverse vorkfabrikanten gecontacteerd teneinde nauw(er) samen te kunnen werken.