Additionally, paste this code immediately after the opening tag: max. stuurpen hoogte - Forum Wereldfietser

max. stuurpen hoogte

Hallo iedereen,

ik ben sinds kort in het bezig van een Santos Travelmaster en hoewel ik er nog erg weinig mee heb gefietst, bevalt hij erg goed! Ik zal binnenkort even een fotootje plaatsen op dit forum van de fietst:)

Nu was ik nog wat aan het sleutelen met het stuur, ik vond dat hij toch wat te laag zat, zelf ben ik n.l. gewend volledig recht op te zitten, iets wat je volgens mij weinig ziet bij fietsvakantiefietsers, maar ik vind dit de enige fijne hoek voor de rug en schouders, als ik wat voorover ga zitten dan neemt de druk op mijn handen toe en de schouders ga ik voelen. (En zo wordt komt de meeste druk op de zitbotjes)

Ik kan een aantal hoeken instellen met het stuur, ik heb even een fotootje bij dit bericht geplaatst ter illustratie. Nu heb ik hem op max. hoogte gezet kwa hoek maar eigenlijk wil ik hem nog ietsje hoger zetten. Op de pen staan streepjes die aangeven: max insertion. Nu is er een marge van +/- 4 cm, dus hij zou volgens mij nog 4 cm omhoog kunnen, de stuurpen. Nu ben ik altjid een beetje bang om dit soort dingen op de grenswaarde in te stellen, vanwege evt. breken. (ja ik ben gewoon te paranoia denk ik:) )
Vandaar nog even mijn vraag op dit forum: ik heb op de foto 2 pijltjes gezet, ik neem aan dat de max. insertion streepjes net onder de BOVENSTE rode pijl moeten vallen en niet onder de onderste rode pijl? (beetje domme vraag misschien, maar toch vraag ik het even voor alle zekerheid)
En kan ik veilig de streepjes / grens vlak onder die bovenste ring (zie rode pijl) schuiven zodat ik ze net niet meer zie, zodat hij op max. lengte is ingesteld, of hanteren jullie toch voor de zekerheid een paar cm. marge?

http://www.fotobestelservice.nl/prive/f ... uurpen.jpg
Hoi,
Je dient de pen zover in te schuiven dat je de streepjes net niet meer ziet. De bovenste rode pijl inderdaad.
Je hoeft je dan geen zorgen te maken of dat echt genoeg is, want de fabrikant heeft op de plaatsing van de streepjes al zijn eigen marge berekend.
De "min insert" is overigens bedoeld om te garanderen dat de klemming (het diagonale blokje onderaan de pen) plaatsvindt op een plek die lager zit dan waar de schroefdraad die op de vork zit begint. De "min insert" is dus tevens afhankelijk van de vork.
Bij een te hoog gezet stuur wordt de vork"steel" op de schroefraad fors belast en bij breken van die plek verlies je de controle over het stuur. Dus wel belangrijk.
Leon
Plaatje: de draad zit op het grijzere gedeelte rechtsboven:
Afbeelding
Leon schreef: Plaatje: de draad zit op het grijzere gedeelte rechtsboven:
Afbeelding
Mooi voorbeeld van zo'n levensgevaarlijke reparatievork, Leon!
Op een echte voorvork zit ca 50 mm schroefdraad. Als je een stuurpen tot het streepje (of nog dieper) in de vork steekt mag je er dan vanuit gaan dat de klemming in het niet met draad verzwakte gedeelte optreedt. Bij zo'n niet afgezaagde universele reparatievork klem je nog steeds in de draadsectie en kan je vork en stuur opeens afbreken!

Hallo,

bedankt voor jullie reacties, het is een duidelijk verhaal!

Jeroenp,

Er bestaan extra lange stuurpennen, van zo'n 30 cm. Wellicht is dat een oplossing als je aan de grens van het haalbare zit met je huidige pen? Ik heb ze gezien bij Vittorio en Roseversand.

Ciao, Ziad van Beek.