Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur

Zodiac schreef:
do 12 jan, 2023 12:36
Weerstand op de riem, weerstand op de naaf verkeerde zitpositie, weerstand door dikke banden, weerstand door foute bandenspanning, weerstand door de wind, weerstand door de naafdynamo, weerstand door bagegerekje, weerstand door spatborden. Het is een hele kunst dat we nog vooruitkomen :D
De meeste weerstand zit in de mens zelf.💡
Poppink schreef:
do 12 jan, 2023 13:12
Het verschil tussen Alfine, Rohloff en derailleur merk je niet als het eenmaal op je fiets zit.
Ook het verschil tussen verschillende banden, je merkt het niet.
Als jij het niet merkt wil dat niet zeggen dat een ander het niet merkt.
Speeder300: ik had het over banddynamo´s. Die zijn een stuk inefficiënter dan naafdynamo´s.
Leon schreef:
do 12 jan, 2023 14:55
Speeder300: ik had het over banddynamo´s. Die zijn een stuk inefficiënter dan naafdynamo´s.
Ook bij een SON merk ik - iig op vlak terrein - of het licht aan staat of niet.

Vraag me trouwens af of een USB-lader dezelfde weerstand geeft als "lamp aan". Dat zou weldegelijk invloed hebben op een besluit om deze wel of niet te nemen.
Fedor schreef:
do 12 jan, 2023 15:09
Vraag me trouwens af of een USB-lader dezelfde weerstand geeft als "lamp aan". Dat zou weldegelijk invloed hebben op een besluit om deze wel of niet te nemen.
Ik heb geen idee van metingen hiervan maar dat je iets electrisch kunt opladen zonder dat de energie daarvoor geleverd hoeft te worden is een smaak die niet verkocht wordt.
Speeder300 schreef:
do 12 jan, 2023 13:15
Zo heb ik keer op keer dat ik vergeet dat bij mijn fiets de verlichting automatisch aangaat bij het wegfietsen. Kom ik dan (veel) later door een tunneltje of donker stuk dan zie ik pas dat m’n licht aanstaan. Na het uitschakelen merk ik duidelijk verschil in het trappen. Of ik denk dat, ben er stellig van overtuigd, het is maar 3 watt uit de naafdynamo, meen ik.
De beste naafdynamo geeft ongeveer 1 Watt weerstand als de verlichting uit staat, en ongeveer 6 Watt als de verlichting aanstaat. Dat is idd merkbaar.
Er is één velgdynamo die dergelijke cijfers ook haalt, en dat is de Velogical.
Mijn zoon ging de laatste tijd ook niet echt lekker. Pap ik rij niet lekker enzo, ikke terugmopperen dattie een beetje doortrappen moest, enfin.

Toch de fiets nagelopen. Banden/remmen/naven etc allemaal oké. Pedalen wissen voor exemplaren die wél soepel ronddraaiden was de oplossing.

Sindsdien mopperen we niet meer op elkaar :lol: :shock:
Vaak spreken kennissen , vrienden of familie mij aan met “ mijn fiets loopt zo zwaar”
Negen van de tien keer blijkt dat ze nauwelijks 2 bar druk in de banden hebben.
Volgens mij verlies je dan veel meer energie dan wel of niet je naaf verlichting aan.

Dirk
En dan nog de menselijke factor; er is een groot verschil in hoe je je voelt, iets minder fit of een verkoudheid/glaasje op/slechte nacht en het gaat een stuk minder op de fiets.
Zoiets schreef ik ook om 14.15u.

Kortom, in dit draadje vervallen we in herhaling. Hopelijk wordt het mooier weer, en gaan we weer (op de fiets) naar buiten!
Leon schreef:
do 12 jan, 2023 14:55
Poppink schreef:
do 12 jan, 2023 13:12
Het verschil tussen Alfine, Rohloff en derailleur merk je niet als het eenmaal op je fiets zit.
Ook het verschil tussen verschillende banden, je merkt het niet.
Als jij het niet merkt wil dat niet zeggen dat een ander het niet merkt.
Dat zijn wijze woorden @Leon, maar ik blijf er bij; als je een andere naaf hebt, heb je ook een andere fiets, zoveel andere omstandigheden.
Een kniesoor die meent verschil te kunnen waarnemen.
Bij een optelsom van verschillen is het verschil juist gigantisch. Vergelijk maar eens een snelle racefiets met een huurfiets op Ameland. Dat zou zelfs jij misschien wel voelen. ;-)
Dat was ook min of meer de vraag in dit draadje: waarom de twee fietsen van Fedor bij hem zo verschillend aanvoelen.
Poppink schreef:
do 12 jan, 2023 19:43
Een kniesoor die meent verschil te kunnen waarnemen.
Dank je :roll:
O sorry @Fedor.
Ik bedoelde te zeggen dat het je zeer moeilijk zal lukken 2 systemen te vergelijken tenzij je de beschikking hebt over identieke fietsen met ieder een van de beide systemen.
Wim schreef:
do 12 jan, 2023 21:44
Hier dan wat metingen: https://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgr ... altungen-3
... met daarin het plaatje dat al diverse keren op het forum is getoond:
Screenshot_20230112-215856.png
Inderdaad, het is vaker getoond.
Ik zie vandaag wel voor het eerst wat het dikke en het dunne lijntje voorstellen: 50 en 200W, of moet het respectievelijk 200 en 50W zijn.
Wanneer heb je meer krachtverlies in het systeem; bij 50 of bij 200W
Zelfs de derailleur verliest meer.
Waarom heeft de derailleur zo'n klein werkingsgebied? (8-10)
Poppink schreef:
do 12 jan, 2023 22:54
... Waarom heeft de derailleur zo'n klein werkingsgebied? (8-10)
De derailleur bestrijkt denk ik drie voorbladen ofzo. Tenminste, dat concludeerde ik bij het zien van het plaatje.
Ik denk daarom dat men alleen in het gebied met de korte lijntjes heeft gemeten en bijvoorbeeld niet met een klein voorblad.
Ik herinner me vaag dat daar ergens anders wel data van te vinden zijn.
Leon schreef:
vr 13 jan, 2023 09:47
Ik herinner me vaag dat daar ergens anders wel data van te vinden zijn.
https://www.velonews.com/gear/gear-issu ... ivetrains/
Uit het artikel van Alma:
Higher chain tension increases drag by pulling harder on the pivot pins and by forcing the rollers harder against the teeth of the chainring and cog.

De vraag waarom de derailleur zo'n klein gebied bestrijkt in de afbeelding is nog niet beantwoord.
Kan iemand de die vinden waar die afbeelding is weggeplukt?