Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1366 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34323 berichten
In de Picos de Europa, de N-621, in de Desfiladero de la Hermida

Was nog wel even zoeken voor de locatie, veel noordelijker: https://www.google.nl/maps/@43.2714931, ... 6656?hl=nl
👍 Helemaal goed, beurt naar JanH.
Dat gat inspireerde mij voor deze nieuwe opgave:
KnipselDD.JPG
(dacht dat ik hm al eerder had geplaatst maar kon het niet terugvinden)
JanH schreef:
ma 09 jan, 2023 15:32
(dacht dat ik hm al eerder had geplaatst maar kon het niet terugvinden)
In de buurt van dit raad plaatje? viewtopic.php?f=23&t=7669&p=415595#p415584
Black Hills National Forest ergens?
In de buurt van een pasovergang in de VS?
@Tovenaar: nee. Het is in een ander continent.
@Grandonneur: nee. Ik heb niet gefietst in South Dakota
(trouwens om aan een Amerikaan uit te leggen dat Holland een vreemde naam is voor Nederland maak ik de vergelijking om voor de VS de naam Dakota te hanteren, zie dit filmpje op 50 seconden).
@willem.m: ja, een Continental Divide om precies te zijn.
Ik heb zojuist 20 minuten gezocht, maar vond de locatie niet. Misschien dat iemand anders een poging wil wagen.
Yellowstone NP in Wyoming?
Nee ook YNP niet. Ook niet Wyoming. Misschien dat dit zij-aanzicht wat helpt:
KnipselDD2.JPG
Zo wordt het wel erg makkelijk. Prachtig fenomeen trouwens! Alsof er een verticale aardlaag dwars door de rest is geknald.
Makkelijk?
De Chinese muur van Hadrianus?
fietsreiziger schreef:
ma 09 jan, 2023 22:34
Colorado dus:
https://spanishpeakscountry.com/stonewall/
Hmm, bijzonder.
Colorado klopt, maar die link verwijst naar heel wat anders op een heel andere locatie.
Ze hebben wel het plaatje gebruikt van "mijn" wall.

Deze oplossing is dus niet goed.
dat vermoeden had ik al, want ik loop me een ongeluk te zoeken op 'maps' in die regio, maar het is onmogelijk te vinden 😅
Ja, dat is hm. 👍

Volgens Callan Bentley (Associate Professor of Geology at Piedmont Virginia Community College in Charlottesville, Virginia) is dit een volcanic dike:
Volcanic dikes are fractures, filled with molten rock, which then cools and solidifies, sealing the crack shut. In this case, once it got uplifted to Earth’s surface and exposed, the dike rock is tougher (more resistant to weathering) that the older rock it cut across. As a result is weathers “proud” of the landscape. It is being eroded at a rate slower than the rock on either side of it.

Met Google Satelliet kun je de "dijk" ook goed zien.

Fietsreiziger mag de volgende plaatsen.
JanH schreef:
ma 09 jan, 2023 23:14
Ja, dat is hm. 👍

Volgens Callan Bentley (Associate Professor of Geology at Piedmont Virginia Community College in Charlottesville, Virginia) is dit een volcanic dike:
Volcanic dikes are fractures, filled with molten rock, which then cools and solidifies, sealing the crack shut. In this case, once it got uplifted to Earth’s surface and exposed, the dike rock is tougher (more resistant to weathering) that the older rock it cut across. As a result is weathers “proud” of the landscape. It is being eroded at a rate slower than the rock on either side of it.

Met Google Satelliet kun je de "dijk" ook goed zien.

Fietsreiziger mag de volgende plaatsen.
Ja, een mooi verschijnsel. Ik heb dit soort muren ook 2x eerder gezien, zal nog niet verklappen waar, dan kunnen ze nog als raadplaatje dienen 😜
Wel apart dat die site van de Spanish Peaks hun eigen 'muren' blijkbaar niet mooi genoeg vinden en daarom een foto gebruiken van een muur die ruim 500 km. noordelijker ligt. Het zal overigens wel uit dezelfde tijd stammen.
de volgende, we blijven nog even ver weg:
reactie van mij volgt op zijn vroegst morgenochtend, welterusten iedereen.
raadplaatje.jpg
Geen idee waar dit mooie tafereel is. Helaas heb ik geen tijd om te gaan zoeken.

N.B.
Je kunt de foto zichtbaar maken door deze in de tekst in te voegen.
Screenshot_20230110-080908.png