Ik heb de link(s) aandachtig doorgelezen, wat mij zo langzamerhand een beetje begint op te vallen is dat men het bij de uitlijning van de riem vaak heeft over het niet in een vlak staan van de twee tandwielen. Nu zou die uitlijning volgens mij nu juist het probleem niet mogen zijn, ik bedoel, van een beetje fietsmerk mag je toch verwachten dat het voor- of achtertandwiel zodanig is aangevuld dat ze beiden in hetzelfde vlak draaien.
De eventuele uitlijning-afwijking waar wij in het dagelijkse leven naar mijn mening veel vaker mee te maken zullen hebben is, zoals ik hierboven beschreef, dat het achterwiel niet recht staat na het spannen van de riem of verwisselen van een band, en dus het achtertandwiel niet onder nul graden in de riem loopt. De riem zal wel iets afwijking kunnen compenseren, maar aan de andere kant ook weer niet, want de clou van zo’n ding is nu juist dat de koordlagen in de lengterichting niet kunnen rekken, iets wat wel moet gebeuren als het achtertandwiel scheef in de riem loopt.
Het achterwiel recht zetten aan de hand van vergelijken van de gemeten afstand tussen bijvoorbeeld de velgrand en de liggende vork aan beide zijden probeer ik al vanaf de kindertijd, maar dat lukt nooit, zoals iemand hierboven al schreef, als je fiets qua frame al kaarsrecht is, maar de velg bijvoorbeeld een millimeter slingert ga je al mis, immers, je neemt elke meetfout mee in je uitlijnwerk.
De lasermethode uit de link werkt wel min of meer om te zien of het achtertandwiel in hetzelfde vlak loopt als voor, maar een scheefstaand achtertandwiel merk je er toch niet mee op, vrees ik.