Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piepende gates belt - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Piepende gates belt

(3 maal 90° draaien om de lengte-as en je weet of en hoe krom de lat is…)

Vandaar beter een rei of touwtje gebruiken.

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
za 07 jan, 2023 10:54
(3 maal 90° draaien om de lengte-as en je weet of en hoe krom de lat is…)
Dus niet. Heb je een tafel die vlak genoeg is om afwijkingen te zien? Kun je elke afwijking van minder dan 0,1 mm zien? Als je namelijk op stukje het uiteinde dat je over het achterste tandwiel gaat leggen een afwijking van 0,1 mm hebt dan is die afwijking ter hoogte van het voortandwiel al een hele mm. Bovendien is het hout als je het in je werkplaats hebt staan en één kant is op de verwarming gericht een paar uur later alweer krom.
Speeder300 schreef:
za 07 jan, 2023 07:54
…. Lijkt me een uitdaging om dat zuiver recht te zetten. Touwtje? Laser?
Daarvoor kun je de afstanden band-frame gebruiken (links-rechts). Vooropgesteld natuurlijk dat het frame gelijkvormig is.

Maar kan ook gewoon met een touwtje. Langs voorwiel en achterwiel. Gaat makkelijker met een hulpje die je fiets vast houdt (M/V of montage standaard) 8)

Groet,
Tom.
Het lijkt me niet slim om de opgetelde afwijkingen in frame, wiel en banden te betrekken bij de onnauwkeurigheid van de meting. De afwijkingen in banden zijn vaak fors. Ze zijn nog krommer dan een stuk hout.

Ook als je een touwtje gebruikt moet het een heel soepel touwtje zijn, anders maakt het al een bocht door de stijfheid van het touwtje, zelfs als je er aan trekt. Neem dus heel dun garen en ook geen nylon vislijn.
Leve de riem als het zo nauwkeurig moet zijn.
Leon schreef:
za 07 jan, 2023 10:05
Ik weet niks van Gatesriemen maar wel van hout. Hout is heel fijn spul maar vergeet het voor deze toepassing. Hout is op dit schaalniveau per definitie krom.
Wat een redelijk goed alternatief is voor weinig geld zijn die strips aluminium uit de bouwmarkt. Een exemplaar van een meter lengte en bijvoorbeeld een centimeter breed is verbazingwekkend recht over de smalle zijkant.
Ik heb de link(s) aandachtig doorgelezen, wat mij zo langzamerhand een beetje begint op te vallen is dat men het bij de uitlijning van de riem vaak heeft over het niet in een vlak staan van de twee tandwielen. Nu zou die uitlijning volgens mij nu juist het probleem niet mogen zijn, ik bedoel, van een beetje fietsmerk mag je toch verwachten dat het voor- of achtertandwiel zodanig is aangevuld dat ze beiden in hetzelfde vlak draaien.

De eventuele uitlijning-afwijking waar wij in het dagelijkse leven naar mijn mening veel vaker mee te maken zullen hebben is, zoals ik hierboven beschreef, dat het achterwiel niet recht staat na het spannen van de riem of verwisselen van een band, en dus het achtertandwiel niet onder nul graden in de riem loopt. De riem zal wel iets afwijking kunnen compenseren, maar aan de andere kant ook weer niet, want de clou van zo’n ding is nu juist dat de koordlagen in de lengterichting niet kunnen rekken, iets wat wel moet gebeuren als het achtertandwiel scheef in de riem loopt.
Het achterwiel recht zetten aan de hand van vergelijken van de gemeten afstand tussen bijvoorbeeld de velgrand en de liggende vork aan beide zijden probeer ik al vanaf de kindertijd, maar dat lukt nooit, zoals iemand hierboven al schreef, als je fiets qua frame al kaarsrecht is, maar de velg bijvoorbeeld een millimeter slingert ga je al mis, immers, je neemt elke meetfout mee in je uitlijnwerk.

De lasermethode uit de link werkt wel min of meer om te zien of het achtertandwiel in hetzelfde vlak loopt als voor, maar een scheefstaand achtertandwiel merk je er toch niet mee op, vrees ik.
Als je horizontaal een touwtje kan spannen dus dat hou je vast de voorzijde van het voor tandwiel en aan de achterzijde achter tandwiel en dit raakt geen andere delen van de fiets krijg je een zeer nauwkeurige meting. Voor die centen kan daar geen laser tegen op.
Het wordt dus twee keer meten. Eerst de wielen van de fiets en weet je gelijk hoe recht je frame is en vervolgens de loop van je riem.
Speeder300 schreef:
za 07 jan, 2023 13:16
Ik heb de link(s) aandachtig doorgelezen, wat mij zo langzamerhand een beetje begint op te vallen is dat men het bij de uitlijning van de riem vaak heeft over het niet in een vlak staan van de twee tandwielen. Nu zou die uitlijning volgens mij nu juist het probleem niet mogen zijn, ik bedoel, van een beetje fietsmerk mag je toch verwachten dat het voor- of achtertandwiel zodanig is aangevuld dat ze beiden in hetzelfde vlak draaien.
Zodra je een EBB opnieuw afstelt kan de boel alweer uit lijn zijn. En dus ook af-fabriek als het niet nauwkeurig is gecontroleerd. Dan kan het frame nog zo recht zijn.
Speeder300 schreef:
vr 06 jan, 2023 10:13
Voor wat betreft dat uitlijnen: ik zag op een Pinion Youtube filmpje dat ze dat met een laser en twee steuntjes op de tandwielen doen, gaat dat in de fietsenzaak ook zo?
Hoe ik het doe:
  • Meet met een schuifpas de dikte van je zadelbuis, ter hoogte van de riem en deel door twee
  • Meet met een schuifpas de afstand van de zijkant van de zadelbuis tot het midden van de riem.
  • Tel die twee getallen op. Laten we dat getal 'Riemlijn vooraan' noemen.
  • Meet de inbouwbreedte van je achterwiel (dat zal meestal 135mm zijn) en deel door twee (dus 62,5mm)
  • Meet met een schuifpas vanaf de binnenkant van je achterpad tot aan het midden van de riem. Trek dat getal af van de helft van je inbouwbreedte. Het resultaat noemen we verder 'Riemlijn achteraan' noemen.
In het ideale geval zijn 'Riemlijn achteraan' en 'Riemlijn vooraan' hetzelde, maar mogen maximaal 1,5mm verschillen.

Manieren om de riemlijn te verbeteren:
  • Heb je een excentrische trapas, zet je trapas wat meer maar links/rechts
  • Zowel de voorste als achterste tandwielen van Gates kan je omdraaien. Daarmee kan dikwijls beter in de buurt komen. Gates heeft ook sprockets die meer/minder uitwijken naar de zijkant.
  • Naargelang je crankstel kan je je voorblad langs de binnen of buitenkant monteren
  • Zit je met een Hollowtech II crankstel, speel wat met de spacers die links / rechts aanwezig kunnen zijn.
@stef: Jouw meetmethode gaat ervan uit dat de achtervork recht is, maar dat is helaas lang niet altijd het geval.
Controleer dus eerst of de linker- en de rechterpad wel even ver van de middenlijn van het frame staan. Zo niet richt dan eerst de achtervork, alvorens de riem uit te gaan lijnen.