Verder vanaf hier.
Poging tot combi van mijn framekeuzemogelijkheden en Leon's gebruikerskenmerken, waarbij ik wegens gebrek aan kennis en ervaring ligfietsen buiten beschouwing laat:
*Toevoeging:vormgeving van de fietser
Bij afwijkende lichaamsmaten of -houding is een maatframe te overwegen. Lugloze frames bieden een framebouwer nog meer vrijheid een fiets op maat te maken dan frames met lugs.
Poging tot combi van mijn framekeuzemogelijkheden en Leon's gebruikerskenmerken, waarbij ik wegens gebrek aan kennis en ervaring ligfietsen buiten beschouwing laat:
Buiten West-Europa: 26 inch ligt meer voor de hand. Denk na over lange termijn, want een goede fiets gaat lang mee.* Waar wordt met de fiets gefietst?
Heeft vooral invloed op keuze van de onderdelen en minder op de keuze van het type frame. Bij intensief gebruik en ruim investeringbudget is Rohloff te overwegen.* en hoe vaak en hoe veel km?
Hoe ruiger de trajecten, hoe meer behoefte aan brede banden. 26" frame ligt dan meer voor de hand. Bij ruige trajecten ligt een stuurbocht minder voor de hand en voorvering is te overwegen. Rohloff levert op ruige ondergronden extra onderhoudsvoordeel en zonder kettingspanner is dat nog meer dan met.* over welke trajecten? Ook gravel of ernstiger onverhard?
26 inch wielen zijn sterker en dus te overwegen bij hoog gewicht. Rohloff levert een niet-paraplu gespaakt wiel. Is ook sterker, maar in standaard-uitvoering wel met minder spaken (32 i.p.v. 36/40/44). Weet niet hoe dat per saldo uitpakt. Brede banden zijn bij hoger gewicht belangrijker. Verder van belang bij onderdelenkeuze, met name voor wielen. Overigens telt niet alleen het gewicht maar ook de rijstijl. Iemand die met brute kracht doorstoempt zal eerder materiaalproblemen krijgen dan iemand die rustig achter zijn tragere lief aan peddelt (ervaring...).* Wat is het gewicht van de berijder en hoeveel bagage gaat er mee?
Met name van belang voor keuze wel/geen Rohloff en wel/geen maatframe.* Wat is het beschikbare budget?
Mee eens, maar is denk ik minder van belang voor de globale keuze van wat voor type frame voor iemand geschikt is. Kan wel behulpzaam zijn bij het schrappen van opties nadat de hoofdkeuzen zijn gemaakt.* Wat is de woonplaats?
Lijkt een rare vraag, maar als je in Heerhugowaard woont dan moet het toch erg raar lopen als je naar Wageningen gaat voor een fiets en andersom. Met elke fiets moet een paar keer terug gegaan worden naar de winkel, en als die om de hoek is dan is mij dat wel wat waard.
Ook mee eens, maar sleutelen valt te leren. Wellicht overwegen af te zien van voorvering of om er goede instructies bij te vragen. Eerder van belang voor keuze afmontage. Soms zijn goedkopere onderdelen die wat vaker door de eigenaar zelf vervangen worden (geen arbeidsloon rekenen) per saldo voordeliger dan dure onderdelen die langer meegaan. Een Rohloff lijkt me bij sleutelvrees een aanrader.* In hoeverre kan de eigen fiets gerepareerd en onderhouden worden? Ik denk aan diverse mensen met nogal technische fietsen die ik onderweg tegengekomen ben en die geen idéé hadden....
*Toevoeging:vormgeving van de fietser
Bij afwijkende lichaamsmaten of -houding is een maatframe te overwegen. Lugloze frames bieden een framebouwer nog meer vrijheid een fiets op maat te maken dan frames met lugs.
Zo is mijn opmerking ook bedoeld. Door meer keuzemogelijkheden wordt het kiezen zelf moeilijker. Er zijn overigens ook prima fietsen-uit-het-rek voor veeleisende (zware) fietsers. Wel minder, waardoor het kiezen weer makkelijker wordt. De mogelijkheden om fietsen uit het rek te 'customizen' zijn doorgaans kleiner en afhankelijk van je fietsenleverancier. Veeleisende fietsers zullen hier inderdaad eerder behoefte aan hebben (naven, velgen, spaken, verende zadelpen) dan lichtvoetigen.> Als je na deze keuzes nog meer dan vijf fietsen overhoudt wordt het moeilijker.
Ik denk dat je het zo niet kunt stellen. Het probleem is lastiger. Vooral als je op een heel populair type fiets uitkomt zijn er nog heel veel merken die elke meerdere modellen fietsen maken in die klasse. Je loopt dan tegen het bekende bekend-merk versus reisfietsenmerk-probleem aan, wat vaak uitmond in het antwoord dat een licht persoon (60 kg) met weinig bagage (10 kilo) die een fietstechnisch eenvoudige fietsreis maakt ook wel een eenvoudige fiets uit het rek kan kopen.