Tentje opzetten bij zonsondergang, zodat je het minste risico hebt om ontdekt te worden. Ik vraag me wel eens af waarom de meeste bezoekers in de nacht komen en niet overdag als je tent opstaat. Wie verklaart dit fenomeen?
Een tijdje voor zonsondergang uitkijken naar geschikte plaatsen, niet te dicht bij dorpjes etc. In de winter gaat zonsondergang snel, ik heb mijn tentspullen op een vaste plaats liggen en doe het opbouw gedeelte zo routinematig mogelijk, dan staat de tent snel op.
Beter niet koken nadat de tent staat, in het donker vereist meestal weer licht (en dat kan -afhankelijk waar je zit- weer op een flinke afstand gezien worden). Lowpower LED lampjes zijn hier handig, maar koken in het donker is niet prettig. Het is natuurlijk wel spannend om wilde dieren aan te trekken die snachts om je tent heen lopen snuffelen
Handigst is om in daglicht te koken, tijd genoeg om alles schoon te maken enz (dat scheelt weer werk de volgende ochtend), en dan nog een stukje te fietsen voordat je je tent opzet.