Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santiago of een andere bestemming, gpx-en downloaden en gaan - Forum Wereldfietser

Santiago of een andere bestemming, gpx-en downloaden en gaan

Goedemiddag fietsfanaten!

Mijn idee is het volgende:
- Een week of 2 tot 4 alleen fietsen;
- Bestemming (bijvoorbeeld) Santiago, ofwel vanaf NL en terugkomen via bus/trein/vliegtuig? OF vanuit Pamplona (camino frances heen, camino norte terug) en met de auto naar huis
- Racefiets met bepakking
- Liefst zo veel mogelijk kamperen (bij slecht weer evt. hostel)
- Periode april, mei of juni
- +/- 100km per dag

Is het realistisch om te denken dat je altijd wel op tijd een camping/hostel vindt langs de route of dien je het echt wel beter te plannen? Indien andere bestemmingen/routes beter geschikt zijn om ongepland te fietsen, dan mag dat ook. Ik ga ervan uit dat het vinden van goede GPX bestanden voor een veilige/vlotte route de belangrijkste voorbereiding is.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)
seamaster schreef:
di 27 dec, 2022 14:54


Is het realistisch om te denken dat je altijd wel op tijd een camping/hostel vindt langs de route of dien je het echt wel beter te plannen?
Wat bedoel je met plannen? Vooraf alle etappes vastleggen en alle overnachtingsplaatsen reserveren, lijkt me niet nodig. Maar vooraf checken waar er overnachtingsplaatsen zijn op de route, checken of campings nog open zijn (en nog tentjes accepteren ...) kan je problemen besparen. Begin juli 2021 bleek de camping bij Etampes dicht te zijn, en kilometers in de omtrek hadden de hotels en chambres d'hôtes geen kamers meer. Dat was toch niet zo prettig.
seamaster schreef:
di 27 dec, 2022 14:54
Is het realistisch om te denken dat je altijd wel op tijd een camping/hostel vindt langs de route of dien je het echt wel beter te plannen?
Hoe lang van tevoren wil je gaan zoeken? 1 uur, 2 uur, 8 uur, 20 uur? Dat laatste deed ik meestal: kijken waar er binnen 50-75 km een camping is.
En welke extra afstand naast de route accepteer je? Langs de route naar Santiago zijn heel wat meer onderkomens dan langs andere routes.
Je prijsplafond maakt ook uit.
In 2019 vanuit NL naar Santiago gefietst. De route France in Spanje. Wat mij opviel is dat er in het Spaanse deel erg weinig campings zijn en dat dat vaak ook meer caravanparken zijn en huisjes. Op een gegeven moment heb ik toen telkens gekozen voor een Auberge (en 1x een hotel) en die zijn er genoeg.

Vooraf plannen lijkt me niet nodig.Altijd wel ergens een plekje te vinden.
Verdiep je eens in bikerouter.de
Als je kaart op OSM zet en even opzoekt in het zijmenu rechts hoe je campings op de kaart zet, dan vindt je wel ergens een camping.
In het voorbeeld heb ik als voertuig roadbike (minimized trafic) gekozen.
Zo kan je zelf je route uitkiezen.
Je kunt ook [url=https://bikerouter.de/#map=7/45.245/-0. ... x%204-%3E5]stukken van de weg naar Santiago[/url] uploaden in bikerouter.de
Als je inzoomt op de Santiagosestraatweg dan komen op deze kaart ook de campings langs de route tevoorschijn.

Er is nog veel meer, maar dit als voorproefje en stimulans om zelf lekker te dromen over je mooie fietstochten.
Als je een routeboekje gebruikt (en daar lijkt het op) zul je daar adressen en telefoonnummers van campings vinden. Archies campingbestand downloaden op je telefoon is ook erg handig. Zelf plannen wij niet heel erg van tevoren, maar als je een wat krap tijdschema hebt is dat toch wel verstandig. Het lastige is natuurlijk dat er niets steeds een camping is op de ideale dagafstand. Soms zul je meer moeten fietsen, en soms minder. Het blijft een beetje puzzelen.
Wij hebben afgelopen zomer ondanks alle sombere berichten geen problemen gehad om in Frankrijk campings te vinden, maar als het wat krap dreigt te worden is het verstandig halverwege de dag even te bellen. Realiseer je wel dat lang niet alle campings in april open zullen zijn: ik denk dat dat wel eens je grootste probleem kan worden, al kan een zondagje thuis achter de computer heel wat helderheid verschaffen.
Een racefiets is wat mij betreft niet ideaal voor zulke tochten. De bandjes zijn wat smal voor slecht wegdek, en de fiets en vooral het achterwiel zijn wellicht niet stevig en stabiel genoeg om kampeerbagage mee te nemen. Neem dus in ieder geval zo min mogelijk bagage mee.
Misschien heb je hier wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/ Veel plezier.
Vergeten te vermelden (is ook door anderen al genoemd in andere topics) opencampingmap.org
Je hebt voorbereiden en voorbereiden....
De één fietst een geijkte route met routeboekje, de ander stippelt graag zelf een route uit.

Met een routebouwer van bijvoorbeeld Strava (betaalde feature) Komoot, Judise of Brouter-web kom je een heel eind. In combinatie met Google Maps kan je campings vinden, maar ook het type wegdek via Street View. Kan je zelf je dagafstanden inplannen.

Steek zo breed mogelijke banden in het frame.
En wil je zo min mogelijk bagage: B&B of hostels. :wink: Zo 'bikepacken' veel wielrenners. Maar met tent is dit ook wel te doen. Bikepacking-tassen erop en je kan veel kwijt. Kijk kritisch naar je spullen!
Leon schreef:
di 27 dec, 2022 21:31

Je prijsplafond maakt ook uit.
Inderdaad. Als je vroeg in het seizoen op de bonnefooi rijdt en daardoor - bijvoorbeeld vanwege gesloten campings - vaak moet overnachten in een hotel of een chambre d'hôtes kan het Franse deel van de trip behoorlijk duur uitvallen.
derdekeer schreef:
wo 28 dec, 2022 20:37

Inderdaad. Als je vroeg in het seizoen op de bonnefooi rijdt en daardoor - bijvoorbeeld vanwege gesloten campings - vaak moet overnachten in een hotel of een chambre d'hôtes kan het Franse deel van de trip behoorlijk duur uitvallen.
Wildkamperen kan ook nog (-:
En met wildkamperen is een bivy dan weer handig. Ook een klein pakvolume, maar is voor 2 weken erg oncomfortabel.