Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wildroosters zijn levensgevaarlijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wildroosters zijn levensgevaarlijk

GerdC schreef:(rubber fietsbanden geleiden toch net zo min als rubber autobanden)
Een autocarosserie is een kooi van Faraday dus je hebt geen last van stroom aan de buitenkant.

Blijft dan wel de vraag of motorrijders ook door het klaphekje moesten ;)

Waarschijnlijk dat het dikkere rubber van auto- en motorbanden ook wel zal schelen voor de geleiding.
Fedor schreef:
GerdC schreef:(rubber fietsbanden geleiden toch net zo min als rubber autobanden)
Een autocarosserie is een kooi van Faraday dus je hebt geen last van stroom aan de buitenkant.

Blijft dan wel de vraag of motorrijders ook door het klaphekje moesten ;)

Waarschijnlijk dat het dikkere rubber van auto- en motorbanden ook wel zal schelen voor de geleiding.
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel stroom op staat dat je er last van hebt als je er over fietst (of zelf wandelt) in normale omstandigheden. Maar waarschijnlijk wil men echt geen risico nemen.

Hoe het zit als jij en de fiets kleddernat zijn, vraagt ik me wel af.

Renaat
Revanho schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel stroom op staat dat je er last van hebt als je er over fietst (of zelf wandelt) in normale omstandigheden. Maar waarschijnlijk wil men echt geen risico nemen.
Hoe het zit als jij en de fiets kleddernat zijn, vraagt ik me wel af.
Renaat
Er staat nauwelijks stroom op, wel spanning. :wink:
Ik zou er toch heus liever over fietsen dan wandelen. Als uitleg hierbij wil ik me beperken tot het idee om bij wandelen toch maar meteen te gaan hinken.
Leon
Leon schreef:Er staat nauwelijks stroom op, wel spanning.
Ik zou er toch heus liever over fietsen dan wandelen. Als uitleg hierbij wil ik me beperken tot het idee om bij wandelen toch maar meteen te gaan hinken.
Leon
Vandaar dat de wandelt tussen haakjes staat. Maar ik denk dat de zolen van normaal wandelschoeisel toch echt wel voldoende isoleert. Als iemand op blote voeten wandelt, liggen de zaken wel anders.
A555A56C-F8DF-4B18-A69D-EF462F043411.jpeg
Omgeving Apeldoorn
Rechtuit fietsen of afstappen en wandelen dus.
Op de foto is van de richting weinig te zien maar het lijkt alsof de gleuven diagonaal zijn gemaakt.

Als dat zo is zou ik er werk van maken.
In de auto, na zo'n bord dat zo'n rooster aankondigt, hef ik mijn wijsvingertje en spreek: "Rustig! Rustig!".
Dit is heel effectief want dan blijkt het geen wild( )rooster en blijft 'ie gewoon rustig liggen en rij je er zo over heen.

Als wandelaar mét een hond ben ik geen fan van deze dingen.
Ivo Smit schreef:
zo 25 dec, 2022 17:01
A555A56C-F8DF-4B18-A69D-EF462F043411.jpeg
Dan ben ik wel benieuwd waar die in het dorp ligt want dat is bijna poging doodslag te noemen. Levensgevaarlijk om ze zo te maken. (of je moet er niet mogen komen met de fiets, maar dan nog)
De zwakste schakel is de gebruiker van zo'n wildrooster. Die doet soms levensgevaarlijke capriolen. Met gevaar voor de eigen veiligheid. En die van anderen. Nergens staat dat je met gevaar van je eigen veiligheid erover heen kan of mag jakkeren. Als je levensmoe bent bestaan betere methoden :wink:

Een wildrooster is functioneel.
"Een wildrooster of veerooster is een roosterwerk in de grond van een weg of pad bij de toegang tot een deel van een park, bos of weiland waardoor het wild of vee niet uit dat gedeelte kan ontsnappen terwijl voetgangers en het overige verkeer over het rooster kan lopen en rijden".
Spoorrails zijn ook functioneel, toch heeft de wegbeheerder ervoor gekozen de kruisende weg zo aan te leggen dat je er ook op de fiets zonder vallen overheen kan rijden. Van wild (of vee) roosters verwacht ik dus niks anders. Of er nu wel of niet een bordje bij staat van "Pas op Wildrooster", als je gewent bent er veilig over de ene heen te kunnen fietsen dan verwacht je dat van andere roosters ook.
Ik heb bij een spoorwegovergang toch een wat andere kijk op oversteken dan de doorsnee voorbijganger denk ik :wink:

Bijlagen

Geen wildroosters, maar spleten evenwijdig in de rijrichting kunnen ook gevaarlijk zijn.
Dit is de spoorbrug over de Klarälven-rivier in het Zweedse Karlstad. Met ernaast een (fiets)pad.
Op een gegeven moment zakte m'n voorwiel in zo'n kier en het leek alsof het stuur onder m'n hoofd snel wegzakte en ik tegelijkertijd bruusk tot stilstand ben gekomen. Gelukkig nog net niet over de kop geslagen. Een klein deel van de inhoud uit de stuurtas kletterde op het houten plankier, gelukkig niet in het water. Met flink wat moeite trok ik het voorwiel uit de spleet. Spaken gecontroleerd, niet gebroken. Maar het was wel schrikken met een bonzend hart.
imm010_N10.jpg
De rechter palen waren oude bovenleidingen van de in 1986 verdwenen spoorbaan naar Uddeholm, de Klarälvsbanan.
joukon schreef:
ma 26 dec, 2022 12:15
De zwakste schakel is de gebruiker van zo'n wildrooster.
Het gekke is dat de wild- en veeroosters die ik ken, afgestemd zijn op gebruikers met een bijzonder laag IQ. Met gebruikers bedoel ik hier het vee en het wild. Je kunt er gewoon langs lopen, als je even van het fietspad afgaat. Maar blijkbaar is wild en vee daarvoor te dom. Of misschien respecteren ze de regelgeving te veel, die zegt dat je op het fietspad moet blijven.
derdekeer schreef:
ma 26 dec, 2022 20:08
Je kunt er gewoon langs lopen, als je even van het fietspad afgaat. Maar blijkbaar is wild en vee daarvoor te dom. Of misschien respecteren ze de regelgeving te veel, die zegt dat je op het fietspad moet blijven.
Die koeien in natuurgebieden lopen in elk geval liefst met een kilometer of twee per uur over het fietspad waarover jij probeert een beetje door te rijden. Terwijl ze toch door Staatsbosbeheer en consorten worden ingehuurd om in het veld te werken. Kan men niet eens borden in die gebieden zetten dat de koeien minstens 25 meter afstand van de mensen moeten houden?

Het rooster in Apeldoorn stimuleert wel om rechtdoor te rijden. Mensen die om zich heen zitten te kijken en de verkeerde weghelft op slingeren, worden door natuurlijke selectie uit het verkeer verwijderd nog vóór ze een botsing met een tegenligger kunnen veroorzaken.

Groetjes,

Carl
In Oostenrijk vatten ze dat wildrooster en gebruik spoorstaven wel bijzonder praktisch op.
wildrooster-van-spoorstaven-in-Oostenrijk.jpg
spoorrails-wildrooster
Carl schreef:
ma 26 dec, 2022 20:35
Kan men niet eens borden in die gebieden zetten dat de koeien minstens 25 meter afstand van de mensen moeten houden?
ik kom wel eens in natuurgebieden waar Galloways grazen. Ze lopen soms op de wandelpaden. Helemaal met je eens, iemand zou eens met die dieren moeten praten en duidelijk maken dat ze wandelaars hinderen. Maar ik ga het niet doen. Naar het schijnt "doen ze niks" maar je weet maar nooit of er eentje met het verkeerde been uit bed gestapt is.
Leon schreef:
zo 25 dec, 2022 19:10
Op de foto is van de richting weinig te zien maar het lijkt alsof de gleuven diagonaal zijn gemaakt.

Als dat zo is zou ik er werk van maken.
Helemaal eens. Als dat zo is tenminste. Je zult maar een korte beweging maken dan zit je zo met je wiel, onverwacht, in zo'n gleuf. Ook wel bizar om ze diagonaal aan te leggen.
joukon schreef:
ma 26 dec, 2022 20:50
In Oostenrijk vatten ze dat wildrooster en gebruik spoorstaven wel bijzonder praktisch op.

wildrooster-van-spoorstaven-in-Oostenrijk.jpg
Misschien ligt die rooster in een weg waar zwaar verkeer rijdt en waarvoor oude spoorstaven werden toegepast?
derdekeer schreef:
ma 26 dec, 2022 21:44
ik kom wel eens in natuurgebieden waar Galloways grazen. Ze lopen soms op de wandelpaden. Helemaal met je eens, iemand zou eens met die dieren moeten praten en duidelijk maken dat ze wandelaars hinderen. Maar ik ga het niet doen. Naar het schijnt "doen ze niks" maar je weet maar nooit of er eentje met het verkeerde been uit bed gestapt is.
Jammer dat zo’n Galloway rund geen hoorns heeft, anders pak je ‘m met gestrekte armen bij de hoorns, en als je dat volhoudt kan hij nooit bij je komen :wink: .