Het lijkt met dat die Koga het best aan kan. Ik denk dat in deze 'gravelracer' genoeg
marge is ingebouwd. + 27.5" wielen zodat je bredere banden kunt monteren.
En laten we wel wezen: de meeste 'uit het boekje' fietsroutes naar het zuiden zijn geen expedities. Met een beetje preventief onderhoud en niet in een gat rijden terwijl je om je heen kijkt kom je er wel.
Ik heb zelf deze gravel fiets:
https://www.stevensbikes.de/2022/nl/nl/ ... el/gavere/
Heb de Tubus Fly en Cargo al op maat afgesteld om die er in een oogwenk aan te monteren als ik weg wil. Bikepacken is niet aan mij besteed omdat ik geen bepakkingshoofdbrekens wil. Gewoon een licht bepakte stuurtas en verder alles in 2 x 20 liter achtertassen, tentje op de drager en nog zat ruimte over voor een halve watermeloen. Heb er alle vertrouwen in dat alles wel heel blijft als je met beleid over een 'schrotter' weg of een 'strade bianchi' toert.
Shimmiën kan allerlei oorzaken hebben. Ja, ook ik heb in de jaren '80 met zo'n simpel racefietsje, de goedkoopste aludragers en te zwaar beladen tassen moeten constateren dat het niet altijd ideaal was qua rijgedrag, maar er altijd mee kunnen leven. Balhoofd slijtage/speling of slecht gebalanceerd wielen/banden/bagage kunnen ook een oorzaak zijn. De meeste mensen komen er niet eens achter wat de werkelijke oorzaak is. Vandaar de opkomst van overgedimensioneerde vakantiefietsen: laten we alles uitsluiten ten koste van het gewicht en dan gaan muggeziften over een 100 gram lichtere slaapzak.
Huidige alu frames en machine gespaakte wielen zijn tegenwoordig op zo'n gravelracer supersterk, strak en niet snel levensmoe. Met bredere velgen/banden (+ tubeless) en de veel comfortabelere ergo dropbars en brifters pak je weer genoeg comfort terug.
Waar ik wel meteen aan dacht:
- Ooit fietste ik bijna alles met een verzet van 2,3 meter per pedaalomwenteling. Met een GRX groep van 30-46 tand voor en 11-36 tands achter is het nu 1,9 meter. Daar ga ik zelf mee in de problemen komen bij steile hellingen en misschien bij een vlakkere eindeloze klim. De Posbank uit het zadel blijft natuurlijk een eitje. Een GRX krijg je voor niet kleiner dan 30 tands en achter kan je misschien tot 42 tands komen met allerlei trucs, hacks en adapters. En dan met mijn 50-622 banden een verzet van 1,63 meter krijgen. Tja, dan kan je ook meteen voor een 26-36 x 11-36 10 speed MTB kiezen.
- Een carbon voorvork roept vaak gemengde reacties op als je die zwaar wil belasten.
- Als je ooit met plezier een bepaalde fietstocht op een bepaalde fiets hebt gemaakt is dat geen garantie dat dat nu nog bevalt. Een gravelracer is meestal wat korter en hoger qua stuurpositie dan een racefiets of oldschool MTB maar het blijft een sportieve zit als je lijf het inmiddels niet meer fijn vindt.
Voor de prijs van die Koga zijn er wel heel veel andere opties mogelijk. Misschien bepaalt wat je met de fiets buiten de vakantietochten om wil gaan doen wat het slimst is. Zoals bij mij: minstens 20 x per jaar een lange tocht, talloze korte ritjes en dat je er ook een leuke vakantietoer mee kan doen.