Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IEMAND Tips over natuurpaden routes EU - Forum Wereldfietser

IEMAND Tips over natuurpaden routes EU

Hallo colega Bikers !

Ik ben een trotse beziter van een Surly Ogre (mtb) Flatbar Tubeless 19 inch, 1x 11, speciaal voor packing trails zonder voorvork vering!

Heeft iemand tips waar en hoe ik het beste kampeer trektochten kan vinden vooral rustieke wegen, kleine wegen , paden met of zonder gravel ?

Ik hoef niet langs Gemzen of Steenbokken te fietsen trouwens...op 2500 m .met aan de ene kant een afgrond en andere een stjle helling als je begrijpt wat ik bedoel.;-)

(Heb dat als schaapherder en kaasmaker al genoeg meegemaakt in de Alpen, nu op de fiets...;-)

Ik heb een 14 tal kilo's aan spullen bij..tent kookgerij en alle andere benodigheden en voor alle weer omstandigheden.
Beetje berg en dal heuvel en valse platjs helemaal okay !

Groetjes Rene 58 j
En alvast bedankt...
Qua hellingen gaat het wel lukken want vlakke wegen zijn alleen de norm in Nederland en Vlaanderen. Eenmaal in het buitenland gaat het al snel op en neer.
Het vinden van aangenaam gravel zonder meteen heel steil te zijn met jouw bagage is lastiger.
Ik zou zeggen: ga naar een bepaalde streek en zoek uit wat voor uitgezette fietsroutes daar zijn en zoek be beschrijvingen daarvan.
De website Waymarkedtrails is een geweldig startpunt. Begin bijvoorbeeld zo: https://cycling.waymarkedtrails.org/#?m ... 346/5.8537
Zoom in naar het geboed van je interesse, klik op Routes en daarna op de afkorting van de route helemaal rechts in beeld. Dan is er vaak een directe link naar de website in kwestie. Je kunt ook meteen de gpx downloaden en het hoogteprofiel zien.

Eenvoudiger en dichter bij huis kan ook. Veel knooppuntenroutes zijn onverhard. Op https://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx zijn de onranje stukjes onverhard of semi-verhard. In de Ardennen zitten daar echt wel pittige stukken bij en bepaald druk is het dan niet.
Dank Leon.
Vorig jaar mijn eerste tour gemaakt.
Paralel aan de Noorse Zuidkust een beetje in de hoogte maar wel verhard.
Zweden en stik Denemarken. Id.d veel verhard en redelijk vlak hoewel in Noorwegen ik ook behoorlijk moest klimmen.

Ik neem zeker een gedeelte van je tips mee.id.d wellicht in de omgeving kijken of eventueel wat route aanpassingen zoeken onderweg.
Ontdek ook dat Spanje ook veel te biedeft bijvoorbeeld de Zilverroute...

Thankx...
Nog een stapje verder is een zelf (gpx) route maken met bijvoorbeeld brouter-web: https://brouter.de/brouter-web/#map=9/5 ... 9/standard
Mogelijkheden te over, maar met alleen begin en eindpunt klikken (en dan Exporteer) heb je meestal al een mooie route, zij het met flinke voorkeur voor verhard.
Dank Leon ik ga Komoot ontdekken warmee ik idd routes kan bewerken onderweg.

Ik heb ook besloten via zo een app te werken en niet via een fiets navi.
Maar een Robuuste stof en waterdichte en dus stootvaste mobile telefoon als drager van informatie.

Groter scherm helder beeld....en meteen al het verdere erop van muziek tot telefoneren...;-)

Navi's zijn leuk idd om een vaste route te plannen rondje om de kerk of zo.
Maar veel van de omgeving valt ook weer gweg vanwege klein scherm.

Zo je ziet, ik maak op mijn manier al progressie hahaha
Komoot doet uiteindelijk precies hetzelfde als veel andere bekende planners: data van OSM gebruiken om voor jou een leuke route te maken. Het maakt voor de route dan helemaal niks uit of je een smartphone of een GPS-device gebruikt.

Mijn Garmin gebruik ik trouwens voor heel veel rondjes (vele tientallen per jaar) behálve mijn vaste. Die vaste ken ik zo ook wel.
Onderweg een route uitzetten met een Garmin is echter wel serieus minder.
Leon schreef:
vr 09 dec, 2022 14:29
Nog een stapje verder is een zelf (gpx) route maken met bijvoorbeeld brouter-web: https://brouter.de/brouter-web/#map=9/5 ... 9/standard
Mogelijkheden te over, maar met alleen begin en eindpunt klikken (en dan Exporteer) heb je meestal al een mooie route, zij het met flinke voorkeur voor verhard.
Aanvulling: https://brouter.de/brouter-web/#map=9/5 ... g-mountain
Nu ingesteld op wandelen.
Ik vind dat komoot bij het fietsen te vaak kiest voor doorgaande wegen met een fietspad ernaast.
bikerouter.de is daar volgens mij beter in.
Ik exporteer vanuit brouter naar Organic Maps vanwege de offline kaarten.
Ik heb Brouter menigmaal even op wandelen gezet als test om het vervolgens, de omgeving kennende, maar snel terug te zetten. In wandelmodus worden al snel paden gekozen waar fietsen niet mag, sociaal ongewenst is of zelfs heel lastig, ook lopend met de fiets aan de hand.
Dé manier om een andere route te vinden is voor mij aan het roze lijntje trekken, soms heeft een route van mij wel 30 speldjes nodig om in het gareel van mijn voorkeur te komen. Soms kies ik dan wel voor een stukje voetpad , maar dan bewust.
Leon schreef:
vr 09 dec, 2022 17:55
Dé manier om een andere route te vinden is voor mij aan het roze lijntje trekken, soms heeft een route van mij wel 30 speldjes nodig om in het gareel van mijn voorkeur te komen.
Het werkt iig beter dan Basecamp want soms is het daar echt onmogelijk om een route over een bepaald weggetje of fietspad te laten lopen.
René overland schreef:
vr 09 dec, 2022 12:12
Heeft iemand tips waar en hoe ik het beste kampeer trektochten kan vinden vooral rustieke wegen, kleine wegen , paden met of zonder gravel ?
Eerste waar ik zou gaan kijken is op www.bikepacking.com, daar staan een aantal routes die je als inspiratie kan gebruiken.

Verder zijn er ook steeds meer gravel evenementen, al dan niet in race-vorm, waarvan de routes vaak gewoon beschikbaar zijn als gpx. Zo kwam ik laatst The Ride Gravel tegen, inspiratie genoeg tussen Zuid Limburg en de Vogezen.

En zelf plannen kan natuurlijk ook, een aantal tools zijn in de antwoorden al voorbijgekomen. Ik gebruik zelf Komoot, voor mij werkt het. Het klinkt alsof je niet op zoek bent naar al te technisch terrein, dan zou ik er voor zorgen dat je alleen de lichtste gradatie onverhard in je routes opneemt. Deze zijn over het algemeen goed te fietsen.
Het is vaak wel even zoeken met Komoot, de volautomatische planner heeft toch een sterke voorkeur voor de meest efficiënte route, voor onverhard zal je zelf wat moeten uitproberen met extra waypoints hier en daar.
Dank Thomas.

Ik kreeg vaker dezelfde tips over een E-route kaart die ik overigens erg onduidelijk vind te gebruiken, ook zeer vaag kwa kleur opties etc.

Idd ik ben Komoot meer aan het ontdekken, ook ( keuze fietssoort) en die Bikepacking.com ga ik zeker onderzoeken.
Hopelijk kom ik daar ook campings tegen want wat valt het zwaar tegenwoordig om leuke fijne en kleine campings in een oogopslag te vinden althans...

Vorig jaar kwam ik er wel uit met Google maps door Noorwegen Zweden en Denemarken en met de Norcamp app, deze voor meerdere landen te activeren maar helaas nog geen Frankrijk campings....
Maar wil het voor volgens jaar beter aanpakken...

Dank voor je reactie...en fijn weekend....
ThomasG schreef:
za 10 dec, 2022 14:49
Verder zijn er ook steeds meer gravel evenementen, al dan niet in race-vorm, waarvan de routes vaak gewoon beschikbaar zijn als gpx. Zo kwam ik laatst The Ride Gravel tegen, inspiratie genoeg tussen Zuid Limburg en de Vogezen.
Van The Ride Gravel kan ik dan net geen gpx vinden. Gekeken naar de website. Best leuk opgezet en interessante route maar wat een bedragen zeg! :shock: En daar komt nog van alles bij. Ach is het is niet de eerste keer dat ze zo iets doen dus er zal zeker een markt voor zijn :)
Ja de Gravel markt is exploding en er zal zeker meer op geanticipeerd gaan worden.
routes campings etc etc...
Misschien A Good step in NEXT life....;-)
Loop nu tegen de 60 maar met een avontuurlijke Mind.....maar helaas wat mindere longen...

Ik wil wellicht een stukje door CH en ken Berner Oberland uit mijn broekzak van vroeger vakantie met ouders en later gewerkt ook, de nodige plaatsen en tussen verbindingen, altans bestaande wegen door dalen, en mits het geen bergpas pas is alles goed te fietsen daar met nodig vals plat en redelijk normaal stijgen..en weer dalen.
Leuk om wat gravel natuurpaden tegen te komen maar als men dat echt wenst kan men beter meteen naar Afrika gaan, Ijsland of dwars door de VS met de nodige Staten daarvoor uitgekozen...

Ik zal zien..
Fedor schreef:
za 10 dec, 2022 16:38
Van The Ride Gravel kan ik dan net geen gpx vinden. Gekeken naar de website. Best leuk opgezet en interessante route maar wat een bedragen zeg! :shock: En daar komt nog van alles bij. Ach is het is niet de eerste keer dat ze zo iets doen dus er zal zeker een markt voor zijn :)
Ah goeie, ze hebben idd de links weggehaald van de site. Maar via het Komoot profiel van de routebouwer (Gijs Bruinsma) zijn ze nog wel te vinden, samen met wat andere routes.
En zeker mee eens dat het aardig aan de prijs is voor een paar dagen fietsen. Maar als inspiratiebron voor hen die verder alles zelf wel regelen werkt het prima!

René overland schreef:
za 10 dec, 2022 15:01
Ik kreeg vaker dezelfde tips over een E-route kaart die ik overigens erg onduidelijk vind te gebruiken, ook zeer vaag kwa kleur opties etc.

Idd ik ben Komoot meer aan het ontdekken, ook ( keuze fietssoort)
Ik weet niet of mijn omschrijving heel duidelijk was, daarom ook maar even een super kunstzinnig plaatje gemaakt. Het is niet dat de andere type paden hoe dan ook onfietsbaar zijn, af en toe een stukje gaat wel. Maar als je dit aanhoudt zit je over het algemeen goed.
Ik zet het type fietssoort meestal op gravel, maar bike touring werkt ook goed. Grootste verschil is volgens mij welke highlights (al die rode bolletjes) worden aangegeven.
welke_wegen_wel.JPG
Ik ontdek zojuist de APP>>>>> MAPS 3 D<<<<<<<<

Fantastisch 3d situatie weergave zeker voor als jewat op de bonnefooi onderweg bent...
Je ziet waar je bent als je inzoomt en mocht je elders heen koersen kwa route zie je wat je dit\rect te wachten staat...kwa kronkels en hoogte verschillen
Hallo,
Met RouteYou kan je ook kiezen voor gravelbike.
Is gratis en werkt op OSM-kaarten.
Je kan er kiezen voor kortste, mooiste. MTB-paden e.d.

Succes alleszins.
Patrick