Emiel en ik zijn in 2005 van Jordanie naar Israel gegaan over de brug niet de Allenby maar een meer noordelijke overgang, je komt dan ter hoogte van Beit Shean Israel binnen. Geen probleem, wel een hoop 'gedoe'. Fiets moest in bus aan Jordaanse kant en in Israel werd alle bagage doorzocht. En de wielen moesten van de fietsen omdat de fietsen door een scanner moesten. Verder kregen we een gesprekje met iemand van de beveiliging (You did not bring parcels from Syria?). Kost een hoop tijd maar de jongens en meisjes die bij de grens staan doen het allemaal heel netjes.
En tsja achterdochtig zou ik ook zijn hun situatie, er zijn nu eenmaal een hoop mensen die Israel graag van de kaart geveegd zouden zien...
Aan de Jordaanse kant wel al mijn traveller cheques en dollars verloren of ben ik bestolen?! We zullen het nooit weten.
Verder was Israel niet lastig om te fietsen. De weg van Beit Shean gaat langs Palestijnse gebieden, alwaar je goedkoop fruit kan kopen. De Palestijen waren over t algemeen erg geinteresseerd al was het maar omdat ze een visum voor Nederland wilden.
De Israelí's waren ook erg geinteresseerd ze wezen ons kampeerplekken en gaven soms eten. We zijn ook een keer op een kibboets uitgenodigd.
Tips: Er zijn veel kampeerplekken in de Sinai, deze zijn officeel en gemarkeerd, maar er is geen water of toezicht Israeli's kamperen er veel. Verder hebben we ook wel onofficieel in Israel en Palestijnse gebieden gekampeerd, de bedoeiden doen dat immers ook...Let alleen op de 'firing zones, oefenterreinen". In Jeruzalem hadden we een hostel (in oost) en in Eilat een kamer bij iemand thuis.
Wij zijn van het Meer van Galilea naar Beit Shean naar Jeruzalem gegaan. Toen weer naar de dode zee en via Arad, Mitzpe Ramon (aanrader!) en uiteindelijk Eilat. De Sinai is schitterend!!
Het is een bijzonder land met bijzondere inwoners en problemen. Na dit bezoek is nog veel moeilijker een oordeel te hebben over de bezetting van de Palestijnse gebieden...en veel andere dingen...
Ik vond de Isreali's vriendelijker dan ze vaak in het buitenland zijn (bv als ze toerist in Thailand zijn)... Wat ook gaaf is dat je als je vanuit Jordanie komt in Israel als vrouw ineens weer lekker in T-shirt en korte broek kan fietsen.
Dat ze op een los papiertje stempelen is trouwens nutteloos want de anti-Israel staten weten precies welke Jordaanse grensposten toegang tot Israel geven. Maar Jordanie en Egypte geven geen problemen.
Als je mee wilt weten, vraag t maar.
Groet Marieke