De fietshelm.
Op woensdag 20 april 2022 vond de eerste Landelijke ‘Dag van de Fietshelm’ plaats. Dit initiatief van Artsen voor Veilig Fietsen in samenwerking met het HersenStrijd-fonds en de Hersenstichting moet het belang van de fietshelm onder de aandacht brengen in het licht van hersenschade.
Niets wat zoveel emotie oproept bij Wereldfietsers als de fietshelm; althans de eventuele verplichting tot het dragen van een helm bij door de vereniging georganiseerde fietstochten. Die verplichting is er wel voor off road tochten maar bij andere evenementen onder de vlag van de Wereldfietser wordt het dragen van een helm overgelaten aan de individuele deelnemer.
Hoewel ik persoonlijk een voorstander ben van het dragen van een helm en ook geen moeite zou hebben met een helmplicht, is het niet mijn bedoeling om de discussie te hervatten over de vóórs- en tegens van het dragen van een helm en de helmplicht. Wel wil ik de collega-Wereldfietsers een interessant artikel van Tim de Ceunynck onder de aandacht brengen, gepubliceerd in de periodiek van EOS Wetenschap in juli 2019. Dat artikel vat recente wetenschappelijke inzichten samen m.b.t. het dragen van een fietshelm. De conclusie is verrassend duidelijk dat er weinig twijfel bestaat over de gunstige veiligheidseffecten van helmdracht èn helmplicht, terwijl er voor vermeende nadelen of neveneffecten meestal weinig of geen bewijs bestaat.
Cijfers van het CBS tonen aan dat er steeds vaker verkeersongelukken zijn waar fietsers bij betrokken zijn. In 2020 was 38% van de verkeersdoden een fietser, dat is meer dan het aantal verkeersdoden dat zich op het moment van het verkeersongeval in de auto bevond (32%). Een derde van alle fietsdoden (74 personen) verongelukte op een e-bike.
Het dragen van een fietshelm verkleint het risico op hersenletsel met wel 60%. Bovendien kan het bij een ongeluk veel leed voorkomen. De kans op ernstig hersenletsel vermindert met 60% bij het dragen van een fietshelm. De kans op dodelijk hersenletsel zelfs met 71%. Met name kwetsbare fietsers zoals kinderen en (oudere) e-bikers hebben profijt bij het dragen van een fietshelm. Er is weinig bewijs dat helmdracht of -plicht het ongevalsrisico verhoogt door ongewenst gedrag bij fietsers of andere weggebruikers.
Dat een helmplicht het fietsgebruik vermindert, daar zijn de wetenschappers het niet over eens maar gehoord de heftigheid van de discussies over dit onderwerp zou dat bij Nederlandse Wereldfietsers best wel eens evident kunnen zijn. De keuze voor het wel of niet dragen van een helm laten we dus over aan ieders gezonde verstand.
De algemene trend is dat het gebruik van de fiets als vervoersmiddel toeneemt, i.h.b. het fietsen met elektrische trapondersteuning en ook de ‘speed pedelec’ die in rap tempo aan populariteit wint. Het wordt dus steeds drukker en sneller op het fietspad. Dat zien we terug in het toenemend aantal ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. Het fietsen in groepsverband en eventueel bijkomende slechte weersomstandigheden vormen daarbij een extra risico. Gebruik in elk geval je gezonde verstand en houd het gezond.
Overweeg je de aanschaf of vervanging van een helm, let dan op het keurmerk EN 1078. Een helm moet goed passen om effectief te zijn, ook met bril en eventuele vlecht of paardenstaart. Meet voor de maat van de helm de omtrek van je hoofd ongeveer 2,5 centimeter boven de wenkbrauwen. Als je de helm past mag die niet over het hoofd kunnen schuiven. Check of, wanneer je omhoogkijkt, de achterkant van de helm niet in je nek prikt. Een zonneklep moet vrij groot zijn om bij laagstaande zon effectief te zijn. Zelf draag ik bij hinderlijke zon wel een kleppet onder mijn helm.
Zie ook:
https://www.tnnonline.nl/neurologen-fie ... n-helm-op/
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... jAQAvD_BwE
Op woensdag 20 april 2022 vond de eerste Landelijke ‘Dag van de Fietshelm’ plaats. Dit initiatief van Artsen voor Veilig Fietsen in samenwerking met het HersenStrijd-fonds en de Hersenstichting moet het belang van de fietshelm onder de aandacht brengen in het licht van hersenschade.
Niets wat zoveel emotie oproept bij Wereldfietsers als de fietshelm; althans de eventuele verplichting tot het dragen van een helm bij door de vereniging georganiseerde fietstochten. Die verplichting is er wel voor off road tochten maar bij andere evenementen onder de vlag van de Wereldfietser wordt het dragen van een helm overgelaten aan de individuele deelnemer.
Hoewel ik persoonlijk een voorstander ben van het dragen van een helm en ook geen moeite zou hebben met een helmplicht, is het niet mijn bedoeling om de discussie te hervatten over de vóórs- en tegens van het dragen van een helm en de helmplicht. Wel wil ik de collega-Wereldfietsers een interessant artikel van Tim de Ceunynck onder de aandacht brengen, gepubliceerd in de periodiek van EOS Wetenschap in juli 2019. Dat artikel vat recente wetenschappelijke inzichten samen m.b.t. het dragen van een fietshelm. De conclusie is verrassend duidelijk dat er weinig twijfel bestaat over de gunstige veiligheidseffecten van helmdracht èn helmplicht, terwijl er voor vermeende nadelen of neveneffecten meestal weinig of geen bewijs bestaat.
Cijfers van het CBS tonen aan dat er steeds vaker verkeersongelukken zijn waar fietsers bij betrokken zijn. In 2020 was 38% van de verkeersdoden een fietser, dat is meer dan het aantal verkeersdoden dat zich op het moment van het verkeersongeval in de auto bevond (32%). Een derde van alle fietsdoden (74 personen) verongelukte op een e-bike.
Het dragen van een fietshelm verkleint het risico op hersenletsel met wel 60%. Bovendien kan het bij een ongeluk veel leed voorkomen. De kans op ernstig hersenletsel vermindert met 60% bij het dragen van een fietshelm. De kans op dodelijk hersenletsel zelfs met 71%. Met name kwetsbare fietsers zoals kinderen en (oudere) e-bikers hebben profijt bij het dragen van een fietshelm. Er is weinig bewijs dat helmdracht of -plicht het ongevalsrisico verhoogt door ongewenst gedrag bij fietsers of andere weggebruikers.
Dat een helmplicht het fietsgebruik vermindert, daar zijn de wetenschappers het niet over eens maar gehoord de heftigheid van de discussies over dit onderwerp zou dat bij Nederlandse Wereldfietsers best wel eens evident kunnen zijn. De keuze voor het wel of niet dragen van een helm laten we dus over aan ieders gezonde verstand.
De algemene trend is dat het gebruik van de fiets als vervoersmiddel toeneemt, i.h.b. het fietsen met elektrische trapondersteuning en ook de ‘speed pedelec’ die in rap tempo aan populariteit wint. Het wordt dus steeds drukker en sneller op het fietspad. Dat zien we terug in het toenemend aantal ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. Het fietsen in groepsverband en eventueel bijkomende slechte weersomstandigheden vormen daarbij een extra risico. Gebruik in elk geval je gezonde verstand en houd het gezond.
Overweeg je de aanschaf of vervanging van een helm, let dan op het keurmerk EN 1078. Een helm moet goed passen om effectief te zijn, ook met bril en eventuele vlecht of paardenstaart. Meet voor de maat van de helm de omtrek van je hoofd ongeveer 2,5 centimeter boven de wenkbrauwen. Als je de helm past mag die niet over het hoofd kunnen schuiven. Check of, wanneer je omhoogkijkt, de achterkant van de helm niet in je nek prikt. Een zonneklep moet vrij groot zijn om bij laagstaande zon effectief te zijn. Zelf draag ik bij hinderlijke zon wel een kleppet onder mijn helm.
Zie ook:
https://www.tnnonline.nl/neurologen-fie ... n-helm-op/
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... jAQAvD_BwE