Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 36 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Ik rijd op zo’n ding, en voel me toch niet aangesproken. Onder alle weggebruikers zijn er horken, zelfs bij SP-ers (en dan bedoel ik niet de politieke partij).
Senior2 schreef:
di 25 okt, 2022 18:00
In het blad Fiets staat een serie stukjes van de mtb redacteur die op een e mtb gaat trainen en wedstrijd rijden. Misschien niet onverstandig om dat eens te lezen. Wie weet worden bepaalde aanname’s bij sommige reacties dan iets aangepast.
Met hogere snelheid over een parcours raggen vraagt, denk ik vooral in je kop, een stuur vaardigheid, deze kan je dan opdoen zonder de lichamelijke inspanning. Die training zou je best voordeel van kunnen hebben lijkt mij.
WimB schreef:
di 25 okt, 2022 19:05
Met hogere snelheid over een parcours raggen vraagt, denk ik vooral in je kop, een stuur vaardigheid, deze kan je dan opdoen zonder de lichamelijke inspanning.
Er is wel inspanning want het kán hard werken zijn (zowel fysiek als mentaal). Downhillers hebben een hartslag van boven de 180, vrijwel zonder trappen. Maar da's natuurlijk wel wat anders dan met een e-MTB over een Nederlands baantje te fietsen ;)
[sarcastische opmerking]Dat vind ik nou ook van mensen op een trapfiets.[/sarcastische opmerking]
Het geldt voor velen.
Ze komen uit het niets, je hoort ze niet, ze bellen niet een rijden je bijna van de sokken.
Ik bedoel maar.
Als ze mij, wandelend op een wandelpad in het bos, rakelings voorbij gaan zeg ik dan: 'tingeling'.
De kluitekoppen.
Kluitekoppen of het trapfiets of elektrische fietsers zijn maakt niet uit.
Het blijven kluitekoppen.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dit.
Geniet er van hoe je jezelf voortbeweegt in de natuur en geniet er van.
Schimp niet op mensen die zich voortbewegen op een elektrische fiets, zelfs als dat niet jouw ding is.
Je laat het woord keihard uit mijn verhaaltje weg. Dat maakt wel het verschil.
Of ze zichzelf tegen een blok beton rijden zal me worst wezen*, maar als ze tegen mij rijden vind ik dat vervelend. En het scheelde een paar keer echt niet veel.

* met excuses aan de hulpdiensten die er mee geconfronteerd worden.
Leon schreef:
di 25 okt, 2022 18:56
Dat duurt dan totdat men genoeg heeft van de schade aan paden en naast paden.
Oh zeker, de vele vrijwilligers die de drukbezochte vaste mountainbikeroutes onderhouden maken een hoop uren....
Fedor schreef:
di 25 okt, 2022 19:14
WimB schreef:
di 25 okt, 2022 19:05
Met hogere snelheid over een parcours raggen vraagt, denk ik vooral in je kop, een stuur vaardigheid, deze kan je dan opdoen zonder de lichamelijke inspanning.
Er is wel inspanning want het kán hard werken zijn (zowel fysiek als mentaal). Downhillers hebben een hartslag van boven de 180, vrijwel zonder trappen. Maar da's natuurlijk wel wat anders dan met een e-MTB over een Nederlands baantje te fietsen ;)
Die maken ook wel wat meer vlieguren dan de gemiddelde Nederlandse mountainbiker, die toch grotendeels beide wielen aan de grond houdt ;)

Toch lijkt me dat wel eens wat om te doen. Misschien toch maar eens een keer mezelf in de bescherming en fullface helm hangen, en met de skilift omhoog voor een clinic met vliegles van iemand die er verstand van heeft. Dan komen die geventileerde remschijven tenminste ook eens van pas ;)
Leon schreef:
di 25 okt, 2022 19:51

* met excuses aan de hulpdiensten die er mee geconfronteerd worden.
Jurr schreef:
di 25 okt, 2022 20:28
Toch lijkt me dat wel eens wat om te doen. Misschien toch maar eens een keer mezelf in de bescherming en fullface helm hangen, en met de skilift omhoog voor een clinic met vliegles van iemand die er verstand van heeft. Dan komen die geventileerde remschijven tenminste ook eens van pas ;)
Screenshot_20221025-203230_1.png
Screenshot_20221025-203404.png
Het is link op de fiets.
Een vriend van mij is in augustus met de racefiets op een tegemoetkomende elektrische fietsen geklapt (zijn fout, inhaal actie achterin een groepje wielrenners en even niet goed gekeken).
Gevolg gebroken sleutelbeen plus hersenschudding.

Het is link op de weg en vallen met de fiets is echt gevaarlijk.
Leon schreef:
di 25 okt, 2022 18:56
Ze kwamen uit het niets, onhoorbaar, keihard op een plek waar dat niet kan ....
Ik heb als voetganger al een paar keer gemerkt dat fietsers op autosnelheid nog niet in mijn systeem zitten. Gelukkig liep het steeds goed af.
Leon schreef:
di 25 okt, 2022 18:56
.... en werden direct boos op mij omdat ik daar ook was en ze kennelijk moesten inhouden.
Tja, als je fietsers 25 jaar lang vertelt dat het vooral de verantwoordelijkheid is van de ander om te zorgen dat er niets gebeurt, dan verbaast me dit niet.
Ons bezoek aan het "Marius van Dokkum" Museum in Harderwijk.
Zo brengt hij aardig in beeld hoe het er soms toe gaat.

Afbeelding
Achter een betaalmuur maar de titel zegt genoeg ;)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2510169 ... aar-school

Trend is overigens begonnen in Amsterdam en nu dus overgeslagen naar het Gooi.
Toch rijdt zo'n electrische Renault Twizy van de foto best leuk. Zeker de 85kmh versie.

Ook wel weer jammer van de begrenzer op 85kmh, vooral met een vrachtwagencombinatie achter je op de snelweg....
Onze overheid denkt nu eenmaal dat zolang ergens nog niet veel doden mee zijn gevallen het wel veilig zal zijn. Die doden vallen uiteraard nooit in de ambtstermijn van onderhavige politicus en iets verbieden is electorale zelfmoord. Zie hier het resultaat: karretjes voor jongeren met bepaalde beperkingen.
joukon schreef:
wo 19 okt, 2022 12:41
Als ervaringsdeskundige in de ouderenzorg weet ik als geen ander dat er veel aan wordt gedaan om ons werk zo licht mogelijk te maken. Dat wil zeggen begin preventief die toekomstige generatie ouderen alvast te attenderen om aan bewegen te doen.
Ondanks het overgewicht probleem worden mensen tegenwoordig niet alleen ouder, ze blijven ook op hoge leeftijd actiever. Betreft preventief aan beweging doen, dat is een stuk genuanceerder. Gericht krachttrainen (wat iets heel anders is dan dag in dag uit met je lichaam te werken)is inderdaad een bewezen middel om nog langer actief te kunnen blijven.

Vroeger werd er in het dagelijks werk misschien wel meer van mensen geeist, maar ze werden dan ook niet zo netjes oud.
Leon schreef:
zo 13 nov, 2022 22:45
Onze overheid denkt nu eenmaal dat zolang ergens nog niet veel doden mee zijn gevallen het wel veilig zal zijn. Die doden vallen uiteraard nooit in de ambtstermijn van onderhavige politicus en iets verbieden is electorale zelfmoord. Zie hier het resultaat: karretjes voor jongeren met bepaalde beperkingen.
Ik heb totaal niet het gevoel dat er geen regels zijn, dat er geen openlijk debat is en dat er zowel op EU als op nationaal als op lokaal gebied niet heel wat over wordt gesproken (en gedaan!). Er ligt echt een pak aan wetgeving over e-bikes (en de plaats ervan), daar waar het voor de gewone fiets (logisch!) al decennia vrijwel gelijk is gebleven.

En natuurlijk, al die opgevoerde meuk is zwaar vervelend, gevaarlijk en een typisch geval van niet controleren door de petten. Dat had je ook met bromscooters die met twee man erop je met 60 op het fietspad voorbij bliezen. Die helmplicht maakte daar gelukkig een eind aan.

Dus ja, een helmplicht voor ebikes? Ik ben voor. Hard optreden tegen verkopers van opvoerbare fietsen? Jep, trek die vergunningen maar in en mep ze plat met naheffingen (graag ook bij scooters/brommers). Controleren op het fietspad? Prima.

Maar ik ga dus echt niet mee met dit gemiep over de overheid, openbaar bestuur heeft echt wel in de smiezen dat dit niet lekker loopt en probeert het wel degelijk goed in te regelen.
loknor schreef:
za 03 dec, 2022 23:42
Dat had je ook met bromscooters die met twee man erop je met 60 op het fietspad voorbij bliezen. Die helmplicht maakte daar gelukkig een eind aan.
Hoezo spreek je in de verleden tijd? Er zijn hier meer benzinescooters dan ooit en ze gaan (niet allemaal) harder dan ooit. Legaal zonder helm. (niet d3 snelheid us legaal, maar daar heeft men nooit serieus op gehandhaafd - ook een keuze)

En natuurlijk is er debat. Zo is er al meer dan 60 jaar debat over uitlaatgassen van benzinebrommers/scooters maar die dingen mogen nog steeds de weg op. Op een gegeven moment is het debat het probleem, als na elke niet-beslissing opnieuw gekozen wordt voor het debat.

De hele ellendig lange discussie over e-tweewielers in de wetgeving had men daarbij volledig kunnen skippen door de aanduiding van de energiebron uit de wetgeving te verwijderen. Maar helaas waren er andere belangen die meespeelden. Dan krijg je dus dikke pakken met vergeving en dus verwarring en grijze gebieden. Dat kost helaas een boel ongelukken.
Leon schreef:
zo 04 dec, 2022 10:25
loknor schreef:
za 03 dec, 2022 23:42
Dat had je ook met bromscooters die met twee man erop je met 60 op het fietspad voorbij bliezen. Die helmplicht maakte daar gelukkig een eind aan.
Hoezo spreek je in de verleden tijd? Er zijn hier meer benzinescooters dan ooit en ze gaan (niet allemaal) harder dan ooit. Legaal zonder helm. (niet d3 snelheid us legaal, maar daar heeft men nooit serieus op gehandhaafd - ook een keuze)
Amsterdam heeft de helmplicht ingevoerd en dat is dus meteen een decimering (nog erger gok ik) van die krengen. En dat is dus meteen het bewijs dat de politiek (ook lokaal) wel degelijk dit soort beslissingen neemt.
En natuurlijk is er debat. Zo is er al meer dan 60 jaar debat over uitlaatgassen van benzinebrommers/scooters maar die dingen mogen nog steeds de weg op. Op een gegeven moment is het debat het probleem, als na elke niet-beslissing opnieuw gekozen wordt voor het debat.
Maar daar sla je de plank dus mis, er is wel degelijk een pak nieuwe wetgeving, Europees, Nationaal en Lokaal! Je verwijt dat de overheid niets doet of heeft gedaan gaat dwars tegen de realiteit in, namelijk dat er van alles gebeurd qua wetgeving en regulering. En dat andere steden Amsterdams voorbeeld gaan volgen? Dat is heel waarschijnlijk...
De hele ellendig lange discussie over e-tweewielers in de wetgeving had men daarbij volledig kunnen skippen door de aanduiding van de energiebron uit de wetgeving te verwijderen. Maar helaas waren er andere belangen die meespeelden. Dan krijg je dus dikke pakken met vergeving en dus verwarring en grijze gebieden. Dat kost helaas een boel ongelukken.
Als je de ebike aanslaat als snorfiets was er op nationaal niveau niets veranderd. Op lokaal niveau had Amsterdam dan ook niets kunnen doen aan de scooter (die dingen gingen harder dan een s-pedelec) omdat ze daan de e-bike ook hadden geraakt (integraal helm op? Ik snap dat de meerderheid hier gierend van het lachen zou juichen, maar dat is de kind met het badwater wegdoen.

Kijk ik snap dat zeveren op de overheid een menselijke hobby is, maar eerlijk is eerlijk, in dit geval is de overheid bij lange na niet laks als dat jij denkt. En dat er in Amsterdam iets gaat gebueren met e-bikes kan je je vingers bij natellen, ondanks dat je denkt dat men niets durft te besluiten. Zo is Amsterdam ook heel erg radicaal Autotje aan het treiteren en zijn er nu overal (gigantische) bewaakte gratis fietsenstallingen, er gebeurd aanzienlijk meer dan dat je denkt.
Je hebt gelijk, ergens in een stad in de noordwesthoek van het land lijkt er eindelijk iets te gaan gebeuren. Maar Ik kom daar zelden of nooit, net zoals de meeste Nederlanders.

Zijn persoonlijk bedoelde woorden als "gemiep over de overheid", "sla je de plank dus mis" en "ik snap dat [**] op de overheid een menselijke hobby is" echt nodig?
loknor schreef:
zo 04 dec, 2022 11:47
... Kijk ik snap dat xxx op de overheid ...
Wil je dat woord alsjeblieft aanpassen?
Kom op Willem, 'kankeren' is een normaal woord in onze taal. Klik en klik.
Wat een ongevoelige reactie. Jammer.