door
Edwin V » zo 27 nov, 2022 00:55
Enviolo Nederland heeft een zeer merkwaardige reactie op mijn e-mail gegeven. Hoewel ik met mijn berekeningen en de ervaringen met andere fietsen met de Enviolo Trekking meerdere keren heb vastgesteld dat de Enviolo Trekking naven bij lange na niet presteren wat in de info voor consumenten en de retailmarkt wordt geclaimd, stelt men in de e-mail dat het zeer beperkte bereik (nog geen 7 meter per trapomwenteling) ligt aan de tandwielverhouding van mijn fiets. Deze oliedomme poging om kritische klanten af te wimpelen is ook in het verkeerde keelgat geschoten van mijn retailer E Bike Store Hoorn. Daar is de tweede nieuwe (gerepareerde) Enviolo Trekking op de werkbank geplaats. Door de monteur - en mij - is vastgesteld dat de nieuwe "gerepareerde" naaf in het hoogste verzet niet uitkwam op 1,9 maar op ongeveer 1,4 a 1,5.
Wat Enviolo Nederland bij deze tweede reparatie nu heeft teruggestuurd is mij, maar ook de monteur, een raadsel.
Kortom, ik stel vast - en met mij de monteurs van E Bike Store - dat de Enviolo Trekking naven, zelfs nadat deze 2 keer door Enviolo Nederland zouden zijn vervangen, bij lange na niet doen wat ze beloven.
Ik ben voorlopig helemaal klaar met dit product. Kennelijk is het lek nog niet boven.
Bij een nieuwe identieke Kalkhof fiets met de Enviolo Trekking naaf kwam ik onlangs in het gunstigste geval op 8 meter per trapomwenteling. Hoewel dus een stuk beter, blijft de prestatie nog steeds ondermaats en wordt dus nog steeds niet gehaald wat wordt geclaimd. Uitgaande van 46 : 22 X 2,32 = 4,85m zonder versnelling. De 8 m : 4,85 berekent een verzet van 1,65. Dus geen 1,9. Bij een verzet van 1,9 zou per trapomwenteling (1,9 X 4,85 =) 9,21 meter moeten worden gehaald.
Wel werd mij verteld dat het teruglopen van de prestaties, het wegvallen van het grote verzet - zeker bij wat intensiever gebruik, veel vaker voorkomt. Zie ook de filmpjes op internet over het resetten. Dus voor intensief woon- werk verkeer gebruik is dit product n.m.m. minder geschikt.
Ik roep de fietsmonteurs in Nederland op om bijvoorbeeld bij de onderhoudsbeurt eens te controleren wat de fietsen met de Eniolo naven daadwerkelijk presteren. Ik vermoed dat heel veel gebruikers, die wat minder fietsen en hoofdzakelijk in de stad fietsen, zich niet bewust zijn van dit ondermaats presterend product.
Wordt vervolgd.