Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden vs vering: Voor-/achtervork op welke breedte kiezen? - Forum Wereldfietser

Banden vs vering: Voor-/achtervork op welke breedte kiezen?

Goeiemorgen allemaal,

Ik heb 'n 2x26" ligfiets op 't oog: De Rainbow Lyra. CrMo frame, en voornamelijk onderdelen die bij de ATB-fietsenboer te krijgen zijn.

Afbeelding

De voor- en achtervork op dit model zijn standaard 5 cm breed. Hiermee is m'n keuze beperkt tot banden van maximaal 4 cm breed. Ik kan de fiets ook met een 6 cm brede voor- en achtervork laten uitrusten, maar dan wordt de fiets uiteraard duurder. Nou oke, dan spaar ik nog even door (*).

Nou ben ik tegen 'n 2dehands Rainbow Lyra aan gelopen, met 'n standaard voor- en achtervork (5 cm breed dus). M'n vraag is dus: Hoeveel meer vering krijg ik erbij, als ik voor bredere banden van 5 cm breed kan kiezen?

De band die mij tot nu toe 't interessantst leek, is de Schwalbe Supreme: Welk een betere lekbestendigheid dan de Big Apple heeft, zo had ik begrepen.
Het terrein dat ik wil gaan befietsen zal voorlopig 't Europese asfalt zijn. En op 'n gegeven moment wil ik ook IJsland gaan aandoen. Of ik me ook nog buiten Europa ga begeven, ben ik nog niet uit. Maar ik sluit 't niet uit.

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen. :D :wink:

Marco

(*) Bovendien komt 't vakantie fietsen er door 'n knieblessure toch even niet van.

Heeft er echt helemaal niemand 'n antwoord op bovenstaande?

Marco

Ik denk niet dat het echt veel verschil gaat maken. 43mm zal er wel op passen en dat is voldoende. De vering door de banden hangt meer van de druk af; hoe minder hoe meer het meegeeft.

Marco,
Het is ook de vraag of 5 cm breed ook echt 5 cm breed is of dat daar een marge op zit. Bovendien zijn banden van "47mm" meestal een stuk smaller dan dat. De mijne zijn bv net 40 mm breed. Ik verwacht daarom dat de veelverkochte maat 47 er wel tussen past, al geef ik geen garantie natuurlijk.
Leon

s0lar schreef:Ik denk niet dat het echt veel verschil gaat maken. 43mm zal er wel op passen en dat is voldoende. De vering door de banden hangt meer van de druk af; hoe minder hoe meer het meegeeft.
En toch maakt het wel uit per band. Een brede band op bijvoorbeeld 4 bar rijdt bij mijn weten gemiddeld soepeler dan een (bijvoorbeeld) 35mm brede band op 4 bar. Ik denk dat het verschil tussen een 40mm en een 50mm band dan nog best eens lonend kan zijn MITS natuurlijk wel de druk niet te hoog wordt gezet. Een BigApple 50mm met 6 bar druk is maar weinig comfortabel meer.

Hoi Marco,

Ik heb net even gemeten: een Marathon XR (50-559) is echt 5 cm breed, maar een Big Apple van dezelfde maat komt maar tot 4,7 cm. Misschien past een Big Apple nog net op een Rainbow Lyra, maar ik betwijfel of er dan genoeg ruimte overblijft voor de spatborden.
Zelf heb ik op mijn Optima Orca (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... ringen.htm) eerst enkele jaren op gewone Marathons van 40 mm in o.a. Ierland en Noorwegen (meestal asfalt, maar ook gravel) gereden. Daarna op Marathon XR's van 50 mm in o.a Tsjechië, Frankrijk en de Baltische Staten (alle soorten asfalt, kasseien en gravel).
De dikkere banden zijn iets comfortabeler en beter bestand tegen stootlekken dan de wat dunnere, maar als je meestal op asfalt zult fietsen zijn banden van 4 cm breed goed genoeg. En op IJsland zou je met de XR van 42 mm ook een heel eind moeten komen.
Het allerbelangrijkste is dat je 2 grote (26 inch) wielen hebt. Een ligfiets met 1 of 2 kleine (20 inch) wielen rijdt minder comfortabel op slechte wegen.

Bedanktt voor de antwoorden tot zover. Kan ik wel wat mee: Ik besluit toch maar om m'n aanvankelijke voornemen om voor de Rainbow Lyra met 6 cm brede voor- en achtervork door te zetten. Zit ik nooit verkeerd. 8)

Marco