Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 103 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
Een van mijn eerste 'dedicated' vakantiefietsen was een 62 cm Gazelle Champion Mondial semi-race. Gemaakt door de race-afdeling van Gazelle in 1979 met Reynolds 531-buizen.

Afbeelding

Mooie en fijne fiets met eigenlijk maar één bezwaar: een maatje groter zou nóg fijner zijn.

FFWD naar 2022: op Marktplaats verschijnt er een die precies dat lijkt te bieden. Vertrouwend op mijn timmermansoog heb ik hem gekocht en vandaag opgehaald. Inderdaad: 64 cm. :)

Afbeelding
Mooie fiets, ook mijn maat. Die had ik op Marktplaats bij mijn favorieten staan.
Maar om heen en terug, bijna 400 km te gaan rijden, daar had ik nog niet zoveel zin in.
DaVinci schreef:
ma 21 nov, 2022 21:09
Mooie fiets, ook mijn maat. Die had ik op Marktplaats bij mijn favorieten staan.
Maar om heen en terug, bijna 400 km te gaan rijden, daar had ik nog niet zoveel zin in.
Ik geloof dat Henry Royce Bejamin Franklin parafraseerde toen hij zei "The quality will remain long after the price is forgotten“.

Daar houd ik me bij dit soort aankopen altijd maar aan vast. :wink:
Dat klopt helemaal.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Wat is de grootste bandenmaat die je hierop kwijt kunt? 37mm? Of is het met 32mm afgelopen? Ook gelet op de velgbreedte.
Ik denk dat je al blij moet zijn als 32 past.
DaVinci schreef:
ma 21 nov, 2022 23:48
Wat is de grootste bandenmaat die je hierop kwijt kunt? 37mm? Of is het met 32mm afgelopen? Ook gelet op de velgbreedte.
Op de eerste versie (bovenste foto) zitten er Challenge Strada Bianca's op. Die zijn officieel 30 mm, maar in de praktijk na een tijdje iets breder. 32 mm zal dus sowieso wel kunnen. Maakt voor mij niet zoveel uit, aangezien ik 28-30 mm de fijnste maat vind voor dit type fiets. Een prettig compromis voor ritten die zowel asfalt als gravel omvatten.
Wat voorbereiding voor de winter... warme (hoop ik ;)) overschoenen en merinowollen sokken.
DSC05682.JPG
Je zult wat verder naar de bakker moeten fietsen... :shock:
(Ik lees dat de bakker bij Fedor in de buurt ermee stopt wegens een te hoge energierekening)
Niet mee over ruwe bodem lopen met die sokken. Ik heb ze ook en ze slijten sneller dan ik gewend ben. En verder de eerder al gegeven tip om de sokken niet aan de motten te voeren.
Leon schreef:
do 24 nov, 2022 11:20
Je zult wat verder naar de bakker moeten fietsen... :shock:
(Ik lees dat de bakker bij Fedor in de buurt ermee stopt wegens een te hoge energierekening)
Na 90 jaar... echt zonde idd :(
lagers.jpg
lagers.jpg (52.46 KiB) 725 keer bekeken
Voor de eerder genoemde Canyon al mening onderdeel vervangen, allemaal soorten lagers, maar deze zijn vrij essentieel vanwege het moeilijk verkrijgen. Maar ze zijn binnen en het resultaat er naar wens, de achtervork/brug heeft geen zijdelingse speling meer.
Inmiddels een maandje in gebruik.
Geweldig moet ik zeggen. Kost wel wat, heb je wat...

Bijlagen

@geertdebruijn is dat een verende stuurpen?
M276 schreef:
do 24 nov, 2022 17:54
@geertdebruijn is dat een verende stuurpen?
Jazeker. Een hele fijne ook al heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
'k Ben best benieuwd hoe zoiets rijdt, hoewel ik het zelf nooit nieuw zou kopen. Maar misschien er toch eens een keer een rondje mee rijden ;)

Zelf heb ik gelukkig de mogelijkheid voor het monteren van brede banden en een verende voorvork en, zeker met een combinatie van die twee, zie ik voor mezelf de noodzaak niet zozeer.

Maar als je die mogelijkheid niet hebt omdat je frame het niet toelaat dan lijkt het me dat het best een interessante optie zou kunnen zijn. Alleen die aanschafprijs...

Verschilt het effect nog veel in het rijden met en zonder bagage aan je stuur?
Dan maar wat minder lucht in de voorband.
Jurr schreef:
vr 25 nov, 2022 11:21
'k Ben best benieuwd hoe zoiets rijdt, hoewel ik het zelf nooit nieuw zou kopen. Maar misschien er toch eens een keer een rondje mee rijden ;)

Zelf heb ik gelukkig de mogelijkheid voor het monteren van brede banden en een verende voorvork en, zeker met een combinatie van die twee, zie ik voor mezelf de noodzaak niet zozeer.

Maar als je die mogelijkheid niet hebt omdat je frame het niet toelaat dan lijkt het me dat het best een interessante optie zou kunnen zijn. Alleen die aanschafprijs...

Verschilt het effect nog veel in het rijden met en zonder bagage aan je stuur?
Dat lijkt mij helder dat je dan geen verende stuurpen meer nodig hebt.
Ik kan inderdaad geen verende voorvork plaatsen op mijn fiets. TM3+.
Nog niet met bagage aan het stuur gefietst maar ik verwacht geen problemen.
Het prettige is dat je toch met wat meer lucht kunt fietsen en ook het voordeel van de demping hebt.
Significant minder belasting van mijn polsen,armen en schouders. Kost wel wat ja.
Universeel gereedschap van AliExpress
Screenshot_20221126-004931.png
Zou dat wat zijn?
Vast wel. Anders kun je hem altijd nog als sleutelhanger gebruiken.
Ik heb ‘t plaatje eens goed bestudeerd, ‘t ding zit wel kunstig in elkaar. Kwaliteit en materiaal zal waarschijnlijk niet van topniveau zijn, maar als je het ding bij je hebt is altijd beter dan niets, en mijn ervaring met goedkoop gereedschap is dat als je het voorzichtig gebruikt je vaak toch nog een eind kunt komen (met de fiets zelfs letterlijk :-) ).