Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eastern Divide track (USA) 2024 - Forum Wereldfietser

Eastern Divide track (USA) 2024

Goedenavond,
Ik zal mee eerst eventjes een beetje voorstellen. Mijn naam is Geerhard Lubbi en ben 64 jaar. Ben werkzaam in de staal industrie en mag volgend jaar september met pensioen.
In de afgelopen jaren met regelmaat langere fietstochten gemaakt, zoals oa naar Rome, Berlijn, van Bilbao naar Malaga.
Ik heb het idee gekregen om volgend jaar september eens een echte lange tocht te gaan doen; het idee was om de Great Divide Mountain Bike track te gaan doen, van Canada naar Mexicaanse grens. Deze tocht lijkt me echter vrij druk, hij wordt zoveel gereden dat voor mij de charme er een beetje af is.
Nu heb ik een ander idee en misschien zijn er nog andere fietsers die hier ook oren naar hebben, zodat we samen kunnen fietsen.
Het idee is om in september 2024 naar New York te vliegen en vandaar uit op de fiets naar Key west te gaan, gedeeltelijk over de Eastern Divide Trail.
Deze loopt door Appalachian Mountains, Smokey Mountains, door Alabama naar de Golf van Mexico en dan door Florida.
Kenmerken: bergen, veel onverharde / gravel wegen, soms single tracks, hoge temperaturen en een mooie natuur, aardige mensen en heel veel genieten. Ik denk dat de route zo’n 4000 km is en het daggemiddelde zal zo rond de 85 km liggen. Slapen en eten rond de tent en af en toe ook eens in een hotelletje / lodge.
(Zie ook bike packing.com- eastern divide)
Voor mijn werk kom ik met regelmaat in Tennesee, Georgia en South Carolina en rij dan ook wel eens door de Smokey Mountains en ben dan elke keer weer onder de induk van deze bergen en de aardige mensen.

Als er andere fietsers zijn die hier wel oren naar hebben, laat maar horen; dan kunnen we altijd eens een afspaak maken en het hier verder over hebben.

Bijlagen

Mooie plannen! Heerlijk om zo je pensioen te beginnen!
Ik vraag me wel af, heb je ervaring met bikepacken? Is dit de setup waarmee je ook de Eastern Divide wil gaan rijden, dus met tassen aan drager voor en achter?
Ervaring met bike packing? Nee, dat niet. Ik heb vorig jaar wel de bike packing route door de Ardennen gereden, met de zelfde tassen als op de foto en dat ging goed. Van Bilbao naar Malaga heb ik zelf mijn route gemaakt en toen ook ca60% onverhard gereden. Soms moet je ook durven om te keren en een andere route te kiezen.
De foto’s die ik op de site heb gezien baren me niet erg veel zorgen. Ook de route omschrijving geven mij een indruk dat het met de normale tassen (incl low rider) wel zou lukken.
Ik kan me ook geen voorstelling maken dat ik zo’n 2 a 3 maanden in een hangmat moet liggen en niet op mijn stoeltje kan gaan zitten. Ik wil gerust wat afzien maar het plezier hebben moet de boventoon voeren.
Bedankt voor het meedenken.
Lubbi schreef:
zo 23 okt, 2022 21:58
...het idee was om de Great Divide Mountain Bike track te gaan doen, van Canada naar Mexicaanse grens. Deze tocht lijkt me echter vrij druk, hij wordt zoveel gereden dat voor mij de charme er een beetje af is.
De charme er vanaf? Nadat je over de platgetreden plaatsen in Europa hebt gefietst? Ik denk dat je dat toch niet helemaal juist inschat.
En als je die GDMBR niet wilt fietsen, maar wel de wildernis van Westelijk USA wilt meemaken, zou je ook de Western Wildlands Route kunnen verkennen: Compared with the GDMBR, the WWR is more remote, more rugged, more challenging, and resupply locations are less frequent.

Ikzelf zou juist niet te lang in de Oostelijke VS willen fietsen, vanwege 'beetje saai'.
Lubbi schreef:
ma 24 okt, 2022 20:52
Ervaring met bike packing? Nee, dat niet. Ik heb vorig jaar wel de bike packing route door de Ardennen gereden, met de zelfde tassen als op de foto en dat ging goed. Van Bilbao naar Malaga heb ik zelf mijn route gemaakt en toen ook ca60% onverhard gereden. Soms moet je ook durven om te keren en een andere route te kiezen.
De foto’s die ik op de site heb gezien baren me niet erg veel zorgen. Ook de route omschrijving geven mij een indruk dat het met de normale tassen (incl low rider) wel zou lukken.
Ik kan me ook geen voorstelling maken dat ik zo’n 2 a 3 maanden in een hangmat moet liggen en niet op mijn stoeltje kan gaan zitten. Ik wil gerust wat afzien maar het plezier hebben moet de boventoon voeren.
Bedankt voor het meedenken.
Ik bedoelde eigenlijk ervaring met het rijden van een bikepackingroute. En dat heb je dus. Prima. Zelf maak ik een andere afweging en neem ik zo min mogelijk mee om het afzien tijdens het fietsen en hikeabiken nog enigszins binnen de perken te houden, maar ik maak dan ook tochten die een stuk ruiger zijn. Het kamperen is dan wel iets minder comfortabel, maar dat compenseer ik door ook regelmatig een pension, b&b of herberg in te duiken.
Beste Geerhard,

Mijn voorstel is om elkaar te treffen op de nieuwjaarsborrel in Utrecht om nader kennis te maken. Wij waren van plan om rond die periode de GD route te rijden en wij waren nog op zoek naar gelijkgestemden. ED is voor ons ook een uitstekende optie.

Ik heb je inmiddels een PM gestuurd met informatie over mijzelf.

Ik kijk erg uit naar je reactie,

Groeten,

Bernhard en Nanda
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat er tussen Atlanta (Georgia) en Key West, een afstand van ca. 1000 km, heel weinig meer te mountainbiken is. Kijk eens naar de kaart van Florida. Het hoogste punt is 105 meter hoog. Zuid Florida is een soort moeras waar slechts enkele verharde wegen doorheen lopen. Je kunt beter iets noordelijker dan New York starten met de Eastern Divide, bv. in Quebec. In Vermont loopt een heel mooie doorgaande MTB route.

De Great Divide route vind ik prachtig, maar als je iets stillers en ruigers zoekt is de Western Wildlands Route inderdaad een mooi alternatief.