Don van D. schreef: ↑za 08 jul, 2023 09:40
Dit alles met het gebruik in zuid oost Azië in mijn gedachten natuurlijk.
Dag Don,
Ik heb enkele fietsreizen zelf gepland in ZO-Azie en dit is hoe ik het doe (voor wat het waard is).
1. Ik bepaal eerst wat ik grosso modo wil fietsen (startpunt, eindpunt, evt steden onderweg)
2. Dan gebruik ik de
BRouter website om snel een initiele route te laten berekenen tussen die punten. Hint: rechtsboven kies ik 'Snelfiets Azie/Stille Oceaan'. Dat geeft je meestal asfaltwegen die van punt A naar punt B gaan. Indien je daar 'Vakantiefiets' kiest dat wordt je bij elk dorpje langs de meest pietluttige straatjes geleid en gaat het echt niet vooruit (en het biedt ook niet echt een meerwaarde mijns inziens).
3. Dan open ik Google maps en check op streetview de kwaliteit van de belangrijkste verbindingswegen (of mogelijkheid om drukke snelwegen over te steken). Dat lukt voor veel ZO Aziatische landen nog niet, maar Thailand is bijzonder goed gecoverd. Ik vind [windowstoets + pijltje links / rechts] een zeer makkelijke shortcut om Brouter/Google Maps/StreetView naast elkaar te hebben op je scherm voor deze quality check

. Persoonlijk zoek ik de snellere rural roads op, liefst met brede schouder, zoals
dit voorbeeld. Kleine off-road wegen lopen dikwijls dood, hebben soms verschrikkelijke pot holes en zijn veelal speelterrein voor territoriale hondjes. Snelwegen zijn... tja, veelal gewoon te druk om grote afstanden over af te leggen.
4. Op dat moment gebruik ik Google Maps ook om leuke bezienswaardigheden te vinden in de buurt ('Things to do' / fototoestelicoontjes op de map / ...). Vind ik iets interessant (tempel, waterval, opvallend landschapselement...), dan leid ik mijn track daarheen op mijn Brouter-scherm. Zo ben je natuurlijk enkele dagen bezig met een route van pakweg 1000km, maar dat is deel van de voorpret, vind ik. En belangrijk: ter plekke kan je altijd afwijken van de route voor gelijk welke reden.
5. Ik exporteer de route als GPX (en vink 'inclusief routepunten' aan). Wanneer je verder wil werken aan je route op een ander moment laad je de track terug op (kies linksboven de juiste fietsmodus - voor mij 'Snelle fiets Azie/Oceanie' en 'Laad track als route').
6. Navigeren doe ik met Osmand op de smartphone (verbonden met powerbank). Osmand is niet zo gebruiksvriendelijk, maar na een tijdje went het wel. Eens alle instelling goed staan en kaarten zijn gedownload hoef je telkens maar een beperkt aantal handelingen uit te voeren om te navigeren volgens je track.