Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Financiele bijdrage niet-leden aan in stand houden forum? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Financiele bijdrage niet-leden aan in stand houden forum?

145 berichten
Leon schreef:
do 10 nov, 2022 11:37
De forumregels "Gedrag", het eerste artikel, gaan uitsluitend uit van iemand die een vraag komt stellen ...
Ik heb dit onder Feedback gemeld:
viewtopic.php?f=20&t=38010#start

+ + +

Wat is ook alweer de vraag van TS?
Wat is ook alweer de vraag van TS?
:D Ik vind het prima als het ook over andere zaken met betrekking tot het Forum gaat. Echter zou ik nu vooral ook de mening van de minder frequente posters willen horen.
Ik heb toch al wat kennis kunnen halen uit dit forum. Het zijn vooral gebruikerservaringen en bevestigingen van wat ik soms zelf had op gezocht. Niet allemaal natuurlijk. Heb uiteraard ook al antwoorden gekregen op vragen die ik zelf echt niet gevonden kon krijgen op het internet.

Er zijn wel wat fietsenforums in verschillende talen beschikbaar. Maar dit leek mij de meest interessante aangezien deze specifiek gericht is op fietsvakanties.
Facebook vind ik overigens geen goed alternatief. Dat is wel geschikt voor simpele korte vragen. Maar wanneer er diepgaandere materie is dan is het erg onoverzichtelijk. Ben nu ook lid van een gelijkaardige groep voor fietsers op Facebook. Zie soms interessante dingen die ik later maar moeilijk of zelfs niet meer kan terug vinden.

Persoonlijk zou ik ondanks bovenstaanden geen 5 euro betalen. Er zijn immers genoeg andere kanalen om mijn informatie te vergaren. Met alle respect voor de weggedreven en wijze forumleden hier.

Overigens denk ik ook dat een forum als dit voor mij persoonlijk ook geen "noodzaak" is. Mijn reisbestemming zijn (voorlopig) eerder beperkt en ik klus zelf ook redelijk beperkt aan mijn eigen fiets door tijdsgebrek.


Maar de beslissing om het forum betalend te maken begrijp ik volledig.
Bert van Sprang schreef:
do 10 nov, 2022 13:15
Wat is ook alweer de vraag van TS?
:D Ik vind het prima als het ook over andere zaken met betrekking tot het Forum gaat. Echter zou ik nu vooral ook de mening van de minder frequente posters willen horen.
Hoewel je verzoek volstrekt begrijpelijk is,
je wilt namelijk weten wat de grote 'grijze/onbekende' massa er van vindt,
daar moet de substantiële financiële bijdrage immers vandaan komen,

bevat je verzoek ook een soort van 'dualisme',
bijna van het niveau 'ik ben een Kretenzer, alle Kretenzers liegen'.....
Shorttrack schreef:
do 10 nov, 2022 13:30
Maar de beslissing om het forum betalend te maken begrijp ik volledig.
Ik snap dat helemaal niet. Waarom zou je voor het bekijken van het forum moeten betalen? De website is verder "Gratis" voor het niet leden deel hiervan. Informeren is één van de belangrijkste doelstellingen van de vereniging. Anders zou je een "pay per use" model kunnen maken. Voor iedere posting die je plaatst een kwartje betalen via ideal of iets dergelijks. Dan kun je de moderator betalen per ingreep. Hoe meer ingrepen, hoe meer de moderator onvangt. Hoe meer je op het forum plaatst, hoe hoger de bijdrage aan het forum. Wie betaald, die bepaald, wat er op het forum staat en als het niet volgens de regels is verdient de moderator ook wat aan de ingreep die hij of zij uitvoert. Iets van €12,50 lijkt mij redelijk, je moet immers wel alles lezen op het forum om te modereren. Maar een variabele financiering van de moderatie of het forum lijkt mij niet de weg.

Wat mij betreft blijft het forum gratis en ontstaat er weer een groepje vrijwilligers die het forum weer positief leven in blazen met de regels. rules en vooral regel g is voor een ieder belangrijk.
Eric op de Fiets schreef:
do 10 nov, 2022 17:03
Voor iedere posting die je plaatst een kwartje betalen via ideal of iets dergelijks.
Moeten betalen om anderen op dit forum te helpen? Dan help ik dus niemand meer.
Is het een idee om dat kwartje te vragen voor elke vraag die je stelt?

Een moderator betalen per ingreep lijkt me een mooi voorbeeld van een perverse prikkel.

Ik denk trouwens dat er niet één activiteit is van de vereniging die zoveel leden heeft opgeleverd als dit forum.
Leon schreef:
do 10 nov, 2022 17:19
Een moderator betalen per ingreep lijkt me een mooi voorbeeld van een perverse prikkel.

Ik denk trouwens dat er niet één activiteit is van de vereniging die zoveel leden heeft opgeleverd als dit forum.
Voor het forum te laten betalen, om de moderatie te betalen is per definitie pervers, in de betekenis "met onbedoeld een tegenovergesteld effect: een perverse prikkel maatregel die het tegenovergestelde uitlokt van wat je wilde" Zie van Dale.

Ik zie op dit moment maar weinig prikkel uitgaan van het forum om vereniging lid te worden. "In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst." Die prikkel om lid te worden zie ik eerder uitgaan van de positieve uitingen op de facebook pagina en de moderatie in deze groep.
Helaas weten we dat we allemaal niet zeker.
"Kennis is als liefde. Hoe meer je ervan geeft, hoe meer je terugkrijgt", zei een van mijn collega's, en leermeesters, ooit.

Wat mij betreft is dat de drijfveer om forums een mooi fenomeen te vinden, die te voeden en er lid van te zijn.

YMMV.
Zijn de data gekend over hoeveel mensen gebruik maken van dit forum? En hoeveel daarvan actieve gebruikers zijn? Sporadisch of frequent? Hoeveel kijken er mee zonder actief deel te nemen? hoeveel van elk van deze categorieëen zijn lid van WF en/of VF?
Ergens kan je hier een ledenlijst vinden, daaruit concludeer ik dat er ongeveer 16.400 "forumleden" zijn en wellicht een veelvoud aan meelezers. Of hierover meer data beschikbaar is, weet ik niet. Ik concludeer wel dat het aantal deelnemers aan deze discussie erg klein blijft.
16.400 leden plus een veelvoud aan meelezers.
En hoeveel kost het om het forum draaiende te houden?
Er is voor 2023 € 3.000 begroot voor internet, maar dat is voor de hele website. Het forum zal daar een klein deel van souperen.
En als ik het goed begrijp is dat "kleine deel" (enkele honderd euro??) een grote hap uit het budget van de vereniging de Wereldfietser? Zo groot dat het moet gefinancierd worden door een handvol niet-leden die af en toe een vraag stellen op het forum? terwijl er tienduizenden leden en nog eens zoveel niet-leden zijn die meelezen maar niet actief iets posten?
Ik heb me wel eens verdiept in de metrics van forums, en wat ik me meen te herinneren is dat van de 100 leden er 10 zijn die regelmatig inloggen, waarvan er 1 is die regelmatig ook wat post.

Vertaald naar die 16.000 leden van dit forum zou dat 160 regelmatige bezoekers betekenen, waarvan er 16 het leeuwendeel van de posts voor hun rekening nemen.

Dat lijkt me niet zo heel ver van de werkelijkheid.
100 ... 10 ... 1
versus
16000 ... 160 ... 16
?
Ja, rekenen was nooit mijn sterkste punt .. :(

Maar, heeft iemand de echte cijfers van dit forum? Ben er wel benieuwd naar.
En als ik het goed begrijp is dat "kleine deel" (enkele honderd euro??) een grote hap uit het budget van de vereniging de Wereldfietser? Zo groot dat het moet gefinancierd worden door een handvol niet-leden die af en toe een vraag stellen op het forum?
Dat is een verkeerde conclusie. Het enige wat er aan de hand is dat het op dit moment ontbreekt aan vrijwilligers om het forum draaiende te houden. Dit zou je kunnen oplossen door betaalde krachten in te zetten en ik vroeg me af of niet-verenigingsleden (ca 16.400 - 3.000 = 13.400) bereidt zouden zijn financieel bij te dragen aan het in stand houden van het forum.
Ok, bedankt voor de verduidelijking. In dat geval zou een bijdrage van enkele eurocentiem per persoon volstaan, toch?
nicolevelo schreef:
do 10 nov, 2022 23:26
In dat geval zou een bijdrage van enkele eurocentiem per persoon volstaan, toch?
Iedere niet-ingelogde forumbezoeker een banner voor een nieuwe fiets in beeld en dan is daar vast wel een vrijwilligersvergoeding voor een moderator uit te betalen.

Misschien levert het dan ook nog meer ingelogde forumleden op? En als iedereen zich inspant om zoveel mogelijk de sfeer goed te houden... misschien nog meer forum activiteit ook?