Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel impact heeft minder bagage? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

hoeveel impact heeft minder bagage?

138 berichten
Koop er een electromotor bij, dan kun je de daar powerbank uit het andere draadje op aansluiten en sla je twee vliegen in één klap. ;-)
is deze hier al voorbij gekomen?

https://www.youtube.com/watch?v=sDzMrbJ ... CLINGABOUT

Why We Should STOP Our Obsession With Bike Weight
bast1aan schreef:
zo 16 okt, 2022 14:54
...Heeft iemand hier wel eens naar gekeken met een vermogensmeter? ...
Aan een vermogensmeter heb je in dit geval niet veel.
Die vertelt je alleen maar hoe goed je bent.

De windkracht, de windrichting, je kleding zijn altijd anders.
Je hebt een apparaat nodig dat je luchtweerstand meet.
Die worden ook steeds goedkoper.
Maar zijn nog steeds duur.

https://www.dcrainmaker.com/2021/05/aer ... ndard.html

https://www.cyclingweekly.com/fitness/g ... should-try
De menselijke motor functioneert met koude minder goed, en dat effect kun je meten met een vermogensmeter. Je trapt dan bij een gelijke hartslag een minder hoog vermogen. Deels doordat je lichaam ook energie moet leveren om warm te blijven, deels doordat allerlei lichaamsprocessen minder efficiënt verlopen bij een lagere lichaamstemperatuur.
Fedor schreef:
wo 12 okt, 2022 12:39
Ik kijk wel of ik de stuurtas vaak weg kan laten door de inhoud (vaak is de tas lang niet volledig gevuld) elders te plaatsen. En daarnaast misschien de bidons weer van de voorvork af te halen (hopelijk net wat minder luchtweerstand) en elders binnen het frame te plaatsen.
Bidons en stuurtas verwijderd van voorvork en stuur. Vandaag een lagere vlakke rit gemaakt (langs de Maas) en er is wel degelijk flink wat impact. Niet zozeer door het verminderde gewicht en de luchtweerstand, maar de fiets stuurt wel echt veel lichtvoetiger (logisch ook, vooral de stuurtas steekt best ver uit).

Bovendien erg lekker om mijn voorwiel weer te zien. Dat kan schelen in lastige MTB-passages.

Wijziging is dus waarschijnlijk wel een blijvertje.
Fedor schreef:
zo 16 okt, 2022 19:24
Bovendien erg lekker om mijn voorwiel weer te zien.
Dat gevoel herken en deel ik.
Herkenbaar inderdaad, al moet ik wat in mijn geheugen graven van toen ik de stuurtas naar achter het zadel verbande.
Tijdens vakanties heb ik met veel tassen achterop de stuurtas nog voorop, maar dat vind ik toch minder fijn.
bast1aan schreef:
zo 16 okt, 2022 14:54
LHTJoost schreef:
zo 16 okt, 2022 08:24
alma schreef:
za 15 okt, 2022 06:14
Even inbreken met wat praktijkgegevens:
Over mijn woonwerkrit op de racefiets van Houten naar Rotterdam (iets meer dan 60 km, grotendeels langs de Lekdijk) deed ik in de winter gemiddeld genomen ongeveer een half uur langer dan in de zomer. 1uur 45 minuten tegen 2 uur 15 minuten. Dit bij gelijke hartslag.
Maar is dit verschil niet erg groot?
Ik ervaar een vergelijkbaar verschil.
Het waait 's winters gemiddeld ook harder. Dus met alle andere nadelen komt dat er ook nog bij ;-)
tndmbkr schreef:
zo 16 okt, 2022 17:58
bast1aan schreef:
zo 16 okt, 2022 14:54
...Heeft iemand hier wel eens naar gekeken met een vermogensmeter? ...
Aan een vermogensmeter heb je in dit geval niet veel.
Lijkt me wel, het vertelt je of je lichaam meer of minder vermogen levert, of dat het aan andere factoren ligt. Dat kan je op een andere manier niet feitelijk meten (hooguit bij benadering inschatten nav gevoel of hartslag).
Interessant, kende ik nog niet. Maar ben wel enigszins sceptisch. De daadwerkelijke luchtweerstand hangt heel erg af van de CdA. Die is relatief statisch bij windstil weer, maar dat is het hier zelden. Zodra het waait, is de CdA sterk afhankelijk van de windrichting, en die afhankelijkheid van de windrichting is weer afhankelijk van de attributen zoals bagage die je aan je fiets hebt hangen, enz. Dat werkt zeer complex op elkaar samen, iets wat je alleen in een windtunnel goed kan meten.
Wat zo'n ding meet is lijkt me feitelijk alleen luchtstroomsnelheid, richting en misschien de rho-factor (luchtdichtheid afhankelijk van temperatuur/hoogte/luchtvochtigheid)
Het maakt in principe niet zo veel uit allemaal. Op de fiets zal je toch een bepaald vermogen moeten leveren en zo leer je voor jezelf wat je aan vermogen zou kunnen leveren.
bast1aan schreef:
di 18 okt, 2022 11:33
De daadwerkelijke luchtweerstand hangt heel erg af van de CdA. Die is relatief statisch bij windstil weer, maar dat is het hier zelden. Zodra het waait, is de CdA sterk afhankelijk van de windrichting, en die afhankelijkheid van de windrichting is weer afhankelijk van de attributen zoals bagage die je aan je fiets hebt hangen, enz. Dat werkt zeer complex op elkaar samen, iets wat je alleen in een windtunnel goed kan meten.
Een eerste en voor de hand liggende benadering hiervan is dat het frontaal oppervlak (de A in Cd x A, waarin Cd de luchtweerstandscoëfficiënt is) bij fietsen altijd stevig toeneemt als de wind schuin invalt, tenminste als je het oppervlak vanuit de virtuele windhoek bekijkt.
Of en hoe Cd dan gaat variëren kun je idd alleen meten.

Wat een Aero Sensor is en wat daar mee is kan uit het gelinkte artikel niet opmaken. Ik lees alleen maar blabla voor ingewijden en 0,0 uitleg.
Leon schreef: Wat een Aero Sensor is en wat daar mee is kan uit het gelinkte artikel niet opmaken. Ik lees alleen maar blabla voor ingewijden en 0,0 uitleg.
Waarschijnlijk doelt hij hier op.
Het is dus een windmeter, die ook de (schijnbare) windrichting meet. Samen met een apparaat dat meet hoe diep je zit en rondetijdmetingen gaan ze daar vanalles mee berekenen en je waarschijnlijk vertellen dat je dieper moet zitten om harder te gaan.
Fedor schreef:
zo 16 okt, 2022 19:24
Wijziging is dus waarschijnlijk wel een blijvertje.
Geheel gedemonteerd nu. Scheelt 812 gram (gemeten). Het sturen gaat iig een stuk lekkerder/lichtvoetiger.
Ik zie dat er topics worden volgeschreven over randverschijnselen, tot op de gram nauwkeurig. Maar de grootste factor is de mens zelf. Wat ik me dan wel eens afvraag is: hoeveel impact hebben factoren zoals leeftijd, gewicht en getraindheid?

Ik zal eens een balletje opgooien in een ander topic.
Naar mijn ervaring kunnen randverschijnselen toch wel belangrijker zijn dan vaak gedacht, Leon heeft al aangegeven dat ogenschijnlijk kleine factoren toch veel invloed kunnen hebben, en dat alles bij elkaar optelt, enz.
Los daarvan ben ik ook overgevoelig voor (lees: heb enorme hekel aan) fietsen met veel weerstand, o.a. veroorzaakt door onhandige bagage, en slechte onderdelen, e.d.Vandaar dat ik dat toch wel geïnteresseerd ben in deze inzichten.
Leon schreef:
di 18 okt, 2022 15:07
Het is dus een windmeter, die ook de (schijnbare) windrichting meet. Samen met een apparaat dat meet hoe diep je zit en rondetijdmetingen gaan ze daar vanalles mee berekenen en je waarschijnlijk vertellen dat je dieper moet zitten om harder te gaan.
Denk ook aan de vorm van een ribbels in je helm.
Een glad hoofddeksel heeft verhoudingsgewijs veel invloed.
Uiteraard. Maar dat ziet dat apparaat niet hè?