Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel impact heeft minder bagage? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

hoeveel impact heeft minder bagage?

138 berichten
Wel eens een pittige toertocht op mijn wat sportieve stadfiets gedaan, deze fiets heeft een verzet 24x34. Met de racefiets kom ik niet verder dan 32x26. Wellicht zou ik bij de bottelnek toch op de fiets kunnen blijven zitten. Wat is je doel er iets langer over doen of een flinks stuk lopen.
CarlW schreef:
di 11 okt, 2022 14:40
Luchtweerstand, inderdaad, dat was ik vergeten. Maar als Bast1aan zijn cijfer klopt (20% afname van de fysieke mogelijkheden) dan lijkt me dat toch de hoofdbrok.
Nog even kort hierop terugkomende, wat ik met iets langer zoeken met de betere zoekterm "athlete seasonal performance differences" kan vinden, is bv dit:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7676099/
Depending on performance level, the type of sport and the fitness parameter in question, the swings in fitness variables reported may be as high as 18% from one season to another. In elite competitors, anaerobic parameters, heart frequencies, subcutaneous fat, flexibility and haemoglobin levels remain relatively unchanged throughout the year.
Als iemand hier nog meer over kan vinden, hoor ik het graag.
Duidelijk. "As high as" betekent wel een maximum, geen gemiddelde of andere standaard.
Net als dat mijn fietssnelheid kan oplopen tot as high as 60 km/u.
Even inbreken met wat praktijkgegevens:
Over mijn woonwerkrit op de racefiets van Houten naar Rotterdam (iets meer dan 60 km, grotendeels langs de Lekdijk) deed ik in de winter gemiddeld genomen ongeveer een half uur langer dan in de zomer. 1uur 45 minuten tegen 2 uur 15 minuten. Dit bij gelijke hartslag.
bast1aan schreef:
vr 14 okt, 2022 18:39
"athlete seasonal performance differences"
Voor zover ik dit begrijp gaat het om een soort seizoensgebonden bioritme (zoals de bomen). Dus als je in de winter 3 dagen op de piste gaat rijden waar het 20°C is (fictief voorbeeld), zal dat òòk met minder performante winterbenen zijn, om het zo te zeggen. Mijn subjectieve ervaring is dat het op echt koude dagen veel lastiger fietsen is dan op warme/minder koude, dus louter een effect van temperatuur.
Volgens http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm maakt 38% minder rolweerstand 7% meer snelheid, bij 100W en rond de 20km/h.
Als ik mijn gegevens in die tabel plot (200W-racefiets) zakt de snelheid van 33,2 naar 32,5 op 20°C respectievelijk 0°C. Dat is een kleiner verschil dan ik dacht. (Merkwaardig genoeg is het verschil tussen rijden op 50m boven zeeniveau dan wel 350m dan weer opvallend groot (32,8==33,2). Het verschil is logisch, maar toch, je 'voelt' het niet.)
CarlW schreef:
za 15 okt, 2022 11:28
Als ik mijn gegevens in die tabel plot (200W-racefiets) zakt de snelheid van 33,2 naar 32,5 op 20°C respectievelijk 0°C. Dat is een kleiner verschil dan ik dacht.
Bedenk wel dat de luchtweerstand met het kwadraat van de snelheid gaat en lineair is in de dichtheid van de lucht.
Een twee procent dikkere lucht veroorzaakt dus bij eerste benadering een één procent lagere snelheid.
In dit geval gaat het om een 2,1% lagere snelheid, die veroorzaakt kan zijn door 4,2% dikkere lucht.
Dat is minder dan je zou verwachten tussen 0 en 20 graden (273/298=0,916) maar de luchtweerstand is niet de enige factor en de kans dat de andere variabelen allemaal netjes constand waren is denk ik nul.
Mooi allemaal, en een apart topic waard. Maar wat heeft dit met de impact van bagage te maken? Is het advies om naarmate de temperatuur daalt minder windgevoelig volume aan je fiets te hangen en je zelf strakker aan te kleden?
De vraag van TS was "De neiging is om drastisch te gaan bezuinigen op gewicht. Maar tillen die paar kilo's extra echt zo zwaar?"
Daar proberen we dus verklaringen voor te vinden en uiteindelijk tips.
Ok. Hier info over:

Luchtweerstand:
https://www.ietsoverdefiets.nl/2-lucht/ ... ij-fietsen

Invloed van temperatuur op weerstand:
https://www.ietsoverdefiets.nl/2-lucht/ ... -weerstand
CarlW schreef:
za 15 okt, 2022 11:28
Voor zover ik dit begrijp gaat het om een soort seizoensgebonden bioritme (zoals de bomen). Dus als je in de winter 3 dagen op de piste gaat rijden waar het 20°C is (fictief voorbeeld), zal dat òòk met minder performante winterbenen zijn, om het zo te zeggen. Mijn subjectieve ervaring is dat het op echt koude dagen veel lastiger fietsen is dan op warme/minder koude, dus louter een effect van temperatuur.
Ik had destijds ook ergens gelezen dat het waarschijnlijk is dat je lichaam in een soort milde winterstand gaat, wegens evolutionaire reden om zuinig te zijn op je reserves in de winter. Zo zijn er ook een boel mensen gevoelig voor winterdepressie, dit heb ik zelf ook, ik ervaar het gewoon als minder energie hebben voor veel dingen.
bast1aan schreef:
za 15 okt, 2022 19:15
Ik had destijds ook ergens gelezen dat het waarschijnlijk is dat je lichaam in een soort milde winterstand gaat, wegens evolutionaire reden om zuinig te zijn op je reserves in de winter. Zo zijn er ook een boel mensen gevoelig voor winterdepressie, dit heb ik zelf ook, ik ervaar het gewoon als minder energie hebben voor veel dingen.
In de winter word ik altijd 2 kilo zwaarder.

Aanvulling op Willem, tekst uit zijn link:
De kracht die je in totaal levert om alle luchtballetjes weg te duwen is evenredig met het aantal balletjes dat je weg duwt (dus met je frontale lichaamsoppervlak) en met de bewegingsenergie die je aan al die balletjes mee geeft (de massa van de balletjes maal hun snelheid in het kwadraat).

Dus als je 2x zo hard door de lucht fietst wordt de luchtweerstand 4x zo groot! En als het warm weer is, en de lucht uitzet, dan is het dus lichter fietsen!

Deze uitdrukking voor luchtweerstand is al bijna drie eeuwen geleden in 1738 bedacht door de in Groningen geboren beroemde natuurkundige Daniel Bernoulli.

Maar zoals we grote schrijvers en vechtersbazen graag blijven herinneren, vergeten wij helaas vaak onze grote wetenschappers. Terwijl ze ons leven met veel kennis en uitvindingen voor goed veranderd hebben. Een gedicht wordt nou eenmaal gemiddeld beter begrepen en onthouden dan wiskunde (‘kennis van wat zeker is’, denk aan ‘wis en waarachtig’).
Ik herken het zomer/winter verschil ook wel.
alma schreef:
za 15 okt, 2022 06:14
Even inbreken met wat praktijkgegevens:
Over mijn woonwerkrit op de racefiets van Houten naar Rotterdam (iets meer dan 60 km, grotendeels langs de Lekdijk) deed ik in de winter gemiddeld genomen ongeveer een half uur langer dan in de zomer. 1uur 45 minuten tegen 2 uur 15 minuten. Dit bij gelijke hartslag.
Maar is dit verschil niet erg groot?
LHTJoost schreef:
zo 16 okt, 2022 08:24
Ik herken het zomer/winter verschil ook wel.
alma schreef:
za 15 okt, 2022 06:14
Even inbreken met wat praktijkgegevens:
Over mijn woonwerkrit op de racefiets van Houten naar Rotterdam (iets meer dan 60 km, grotendeels langs de Lekdijk) deed ik in de winter gemiddeld genomen ongeveer een half uur langer dan in de zomer. 1uur 45 minuten tegen 2 uur 15 minuten. Dit bij gelijke hartslag.
Maar is dit verschil niet erg groot?
Inderdaad.
Wat in dit geval het verschil extra groot maakt, is denk ik dat ik met een relatief hoge snelheid van 30 tot 35 km per uur door een zeer open landschap reed en dan ook nog een grotendeels over een dijk. Bovendien ben ik niet al te zwaar (58 kg, 178cm lang), wat in de bergen een groot voordeel is, maar niet in ons vlakke polderland. Het maakt me gevoeliger voor de wind dan een wat zwaarder gebouwde fietser. En tevens maakt me het gevoeliger voor afkoeling, ten gevolge waarvan de menselijke motor minder efficiënt gaat draaien.

Ik baseer me hier trouwens op vele honderden ritten verspreid over een periode van tien jaar.
alma schreef:
zo 16 okt, 2022 09:41
Het maakt me gevoeliger voor de wind dan een wat zwaarder gebouwde fietser.
Huh?
Een lichtere fietser heeft minder last van de zwaartekracht, een lichtere fietser heeft minder last bij versnelling en vertraging en zou die dan meer last hebben bij fietsen op een horizontaal vlak bij constante snelheid?

Ik kan me zelfs nog voorstellen dat een zwaar gebouwde fietser minder snelheid verliest bij een stevige tegenwind omdat de massa doordrukt.
Daar staat tegenover dat diezelfde dikkerd meer inspanning moet verrichten om weer op snelheid te komen.
Over snelheid gesproken; ik denk dat jouw hoge snelheid de belangrijkste factor is waarom je zoveel hinder ervaart bij tegenwind.

Verklaar, onderbouw.
Poppink schreef:
zo 16 okt, 2022 09:53
Verklaar, onderbouw.
poeh poeh...mag best wat minder directief.
Poppink schreef:
zo 16 okt, 2022 09:53
alma schreef:
zo 16 okt, 2022 09:41
Het maakt me gevoeliger voor de wind dan een wat zwaarder gebouwde fietser.
Huh?
Een lichtere fietser heeft minder last van de zwaartekracht, een lichtere fietser heeft minder last bij versnelling en vertraging en zou die dan meer last hebben bij fietsen op een horizontaal vlak bij constante snelheid?

Ik kan me zelfs nog voorstellen dat een zwaar gebouwde fietser minder snelheid verliest bij een stevige tegenwind omdat de massa doordrukt.
Daar staat tegenover dat diezelfde dikkerd meer inspanning moet verrichten om weer op snelheid te komen.
Over snelheid gesproken; ik denk dat jouw hoge snelheid de belangrijkste factor is waarom je zoveel hinder ervaart bij tegenwind.

Verklaar, onderbouw.
Het vermogen dat ik kan leveren per kg lichaamsgewicht is relatief hoog, maar het vermogen dat ik kan leveren in verhouding tot mijn frontaal oppervlak is relatief laag. Van het totale vermogen dat ik lever ben ik dus relatief (in vergelijking met een zwaarder gebouwde fietser met meer spiermassa) een groter deel kwijt aan het overwinnen van de luchtweerstand.
Iemand met twee maal zoveel spiermassa, die twee maal zoveel vermogen zou moeten kunnen leveren, heeft geen twee maal zo groot frontaal oppervlak en dus ook niet twee maal zoveel luchtweerstand, maar minder dan dat. Met meer spiermassa kun je op het vlakke, waar vrijwel alleen de luchtweerstand telt, dus een hogere snelheid ontwikkelen. Om die reden zijn baanwielrenners vaak een bonk spieren, terwijl klimmers van die iele mannetjes zijn.
Ik kon op mijn woonwerktraject trouwens lekker door rijden, en had van mijn lage gewicht dus ook nauwelijks voordeel bij optrekken/versnellen.
LHTJoost schreef:
zo 16 okt, 2022 08:24
alma schreef:
za 15 okt, 2022 06:14
Even inbreken met wat praktijkgegevens:
Over mijn woonwerkrit op de racefiets van Houten naar Rotterdam (iets meer dan 60 km, grotendeels langs de Lekdijk) deed ik in de winter gemiddeld genomen ongeveer een half uur langer dan in de zomer. 1uur 45 minuten tegen 2 uur 15 minuten. Dit bij gelijke hartslag.
Maar is dit verschil niet erg groot?
Ik ervaar een vergelijkbaar verschil.

Heeft iemand hier wel eens naar gekeken met een vermogensmeter? (nu die dingen in trappers ingebouwd e.d. in een enigszins betaalbare range komen, verwacht ik dat hier mensen er ook wel mee rijden)
[... ondertussen voegt Poppink naast een BiNaS ook een hartslagmeter en een vermogensmeter toe aan zijn verlanglijstje voor Sinterklaas ...]
willem.m schreef:
zo 16 okt, 2022 14:59
[... ondertussen voegt Poppink naast een BiNaS ook een hartslagmeter en een vermogensmeter toe aan zijn verlanglijstje voor Sinterklaas ...]
:roll: :D inderdaad.
Staat in ieder geval wel op mijn verlanglijstje.