Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenkabels smeren - Forum Wereldfietser

Binnenkabels smeren

Hoi,
Zojuist nieuwe RVS binnenkabels voor de versnellingen gehaald, maar ik neem aan dat deze voor montage nog iets gesmeerd moeten worden? Het zijn niet de orginele Campa kabels, wel Campa compatible. Heb "Finish line Teflon" voor de ketting, dit zit in een fesje zonder spraykop. Hoe kan ik de kabels het beste smeren en hoeveel ongeveer... tja dat lijkt me moeilijk om op afstand te zeggen, maar om een idee te krijgen.
Woutre schreef:Hoi,
Zojuist nieuwe RVS binnenkabels voor de versnellingen gehaald, maar ik neem aan dat deze voor montage nog iets gesmeerd moeten worden? Het zijn niet de orginele Campa kabels, wel Campa compatible. Heb "Finish line Teflon" voor de ketting, dit zit in een fesje zonder spraykop. Hoe kan ik de kabels het beste smeren en hoeveel ongeveer... tja dat lijkt me moeilijk om op afstand te zeggen, maar om een idee te krijgen.
1 Teflonvet uit spuit in de buitenkabel spuiten zodat je het met de binnenkabel verder verspreidt
2 of de binnenkabel voor het inrijgen lichtjes invetten

Nieuwe kabelsets zijn vaak al voorzien van een beetje vet, dat zit dan aan de kant met de merkopdruk

Mijn fietsenmaker smeerde remkabels/versnellingskabels ook altijd maar dat doen ze tegenwoordig niet meer.
De teflon binnenkabel zou al lekker moeten glijden. Waarom doet de fietsenmaker het smeren niet meer? Ze zeggen dat de binnenkabel door smeren wat op kan 'zwellen' waardoor op een gegeven moment het remmen alleen maar zwaarder gaat.

Don't shoot me, I'm just the messenger. Maar misschien zijn er mensen die de opmerking kunnen afschieten of juist kunnen beamen?

(offtopic: m-gineering: ik vind je website qua uiterlijk wat matigjes maar..... de inhoud maakt dat RUIMSCHOOTS goed.... echt beregoede site qua inhoud!!!! Ik verwijs mensen graag naar je site en dan met name naar de 'leesvoerhoek'. Complimentjes :) )

WFvN schreef:Mijn fietsenmaker ...zeggen dat de binnenkabel door smeren wat op kan 'zwellen' waardoor op een gegeven moment het remmen alleen maar zwaarder gaat. Don't shoot me, I'm just the messenger. Maar misschien zijn er mensen die de opmerking kunnen afschieten?
Ik heb er nooit iets van gemerkt gedurende de laatste 15 jaar? De eerste teflon gelinede remkabels van toen zitten nog steeds op een reservefiets.
Leon

Bedankt voor de replys.
Woutre schreef:Hoi,
Mijn ervaring als je kabel vernieuwd gelijk binnen en buiten vervangen zonder vet op de binnenkabel aan te brengen en je kunt weer duizende kilometers probleemloos schakelen of remmen.
zwartekees schreef:Mijn ervaring als je kabel vernieuwd gelijk binnen en buiten vervangen zonder vet op de binnenkabel aan te brengen en je kunt weer duizende kilometers probleemloos schakelen of remmen.
Helemaal mee eens! Kost relatief weinig geld, is redelijk snel gedaan dus weinig redenen om het niet te doen.

Voordeel van vet is natuurlijk: 'waar vet zit kan geen water zitten' dus vastvriezen van de kabels zal minder snel gebeuren. Maar als kabels goed zijn aangebracht (met name de uiteindes!) dan zal er geen water in komen.

Vet in de kabels betekent extra materiaal wat ook nog eens kan 'kleven' in enige mate. Verder trekt vet natuurlijk ook vuil aan.

Ik doe sinds het commentaar van m'n fietsenmaker ook geen teflonspray/vet meer in m'n binnenkabels. Bevalt ook mij goed

Oude kabels moest je smeren. Het was toen metaal dat over metaal gleed. Bovendien konden ze roesten, maar dat deden ze haast alleen buiten de kabelvoering, tenzij er water insijpelde.

Moderne kabels zijn gevoerd met nylon, dat is zelfsmerend. Als je daarin RVS kabels hebt (met teflon) hoeft je ook voor roest niet te vrezen.

Het is wel van belang de kabels correct te knippen en de uiteinden af te vlakken. Ik gebruik een slijpschijfje van Dremel. Dat werkt beter dan de beste tang.

Berre schreef: Het is wel van belang de kabels correct te knippen en de uiteinden af te vlakken. Ik gebruik een slijpschijfje van Dremel. Dat werkt beter dan de beste tang.
Doe ik ook meestal. Wel heb je dan soms als probleem dat je de binnenmantel dichtsmelt. Die maak ik dan open met een oude spaak waar ik een vlijmscherpe punt aan gedremeld heb.

Dat dichtsmelten kan je ook voorkomen door een kabeltje in de mantel te steken tot vlak voor de plaats die je doorslijpt. Dat duw je er onmiddellijk doorheen terwijl de nylon binnenmantel nog zacht is. Met de andere hand neem je dat kabeltje vast en je "zwengelt" het enkele keren rond. Het nylon stolt vrijwel direkt en het laat een mooie opening vrij.