Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Jong] Spanje periode juni - aug 07 - Forum Wereldfietser

[Jong] Spanje periode juni - aug 07

Deze zomer ga ik noord Spanje verkennen. Mijn idee is om 3 tot 6 weken met fiets, tent en brandertje door de Sierra de Gredos, de Picos de Europa en de Pyreneeën te trekken.
Dit zijn (als ik de verhalen mag geloven) prachtige gebieden die zich ook uitstekend lenen voor het maken van wandelingen en dagtochten. Ook verheug ik me er op om de oude (vesting)steden, de bergdorpjes en de Spaanse gastvrijheid te proeven.

Ergens tussen de 3e week van juni en de tweede week van juli wil ik vetrekken.
Op dit moment ben ik bezig met de voorbereiding van de tocht, en ik moet zeggen dat ik er erg veel zin in heb. Alleen een fietsmaatje ontbreekt nog...
Dus mocht je zin hebben om mij tijdens (een gedeelte van) deze tocht te vergezellen, dan hoor ik het graag.

Dan nu de gebruikelijke karakteristieken:
Het daggemiddelde komt voor mij niet zo nauw. Als ik er alleen op uit trek dan leg ik gemiddeld 135 km af op een dag. Maar met een daggemiddelde van 90 km vermaak ik me ook prima als ik goed gezelschap heb. Evenzo kan ik met wat aanmoediging een gemiddelde tot 150 km aan. Onverhard fietsen vind ik het leukst. Ik zou het niet erg vinden om er een ATB-vakantie van te maken. Maar 100% weg vind ik ook goed. Het liefst hou ik veel rustdagen om steden te bekijken en om wandelingen te maken, maar met een fietsmaatje neem ik een doorrijd vakantie op de koop toe.

Tot slot. Mocht je wel mee willen, maar niet mee kunnen... Laat ook dan wat van je horen. Het is mij namelijk erg lastig gebleken om (jonge) fietsmaatjes te vinden. En aangezien ik nog lang niet uitgefietst ben, blijf ik zoekende.

Groeten,
Sjoerd (22)

Ik (20 jaar) weet nog niet precies wat ik ga doen, maar ik ga sowieso niet weg voor eind juli. Voorlopig ben ik nog op zoek naar een fietsmaatje (of desnoods ga ik weer alleen, ook geen gezeur aan je hoofd :)). Vorig jaar ben ik een beetje bevangen door de hitte, dus eigenlijk was ik van plan iets koeler oorden op te zoeken. Maar zoals jij Spanje beschrijft...

Ik zie dat je in Groningen woont, ik ook, dus misschien kunnen we samen eens een tochtje door de weilanden maken? In ieder geval leuk om te zien dat een jongere in mijn buurt ook op dit forum komt en leeftijdsgenoten zoekt!

Steven

@sendens: Het kan verzengend heet zijn in Spanje, maar als je in de bergen blijft valt het nog wel mee.
De beschreven gebieden zijn inderdaad erg mooi en ook heel geschikt om in te wandelen. Over stedenschoon ben ik echter minder zeker... Bert?

@sendens
Goed om te horen dat er meer jonge wereldfietsers in Groningen wonen, te meer omdat mijn enige fietsmaat in Limburg woont.
Ik wil heel graag een tochtje met je maken door het hoge land of door Drente.
Nu woon ik voor een half jaar in Madrid, maar na de fietvakantie keer ik terug naar Groningen. Dan neem ik contact met je op.

@Spironski
De afgelopen tijd heb ik de omgeving van Madrid verkend. Een prachtige stad ten noorden is Segovia. Het is een vestingstad met een indrukwekkend romaans aquaduct, een kathedraal, en een gaaf kasteel. Ik heb gelezen dat er meer bezienswaardige kleinere vestingsteden in de vallei van de duero te vinden zijn. Als ik extrploleer dan verwacht ik (misschien ten onrechte) hier ook wel wat aan stedenschoon. Bovendien ligt Salamanca op de route die ik in gedacten heb.
In de noordelijke kuststreek zijn er veel minder aantrekkelijke steden te vinden, volgens mijn ANWB gids van spanje. En in de Pyreneen zijn er gewoon minder steden. Maar daar verwacht ik weer charmante bergdorpjes.


Sjoerd

Hallo Sjoerd,

Ik ken Segovia (en Madrid een beetje), en ik ben ook in Salamanca geweest. Allemaal prachtige steden (en wat dacht je van Avilla of Toledeo?), maar dan heb je het toch niet echt over het noorden van Spanje, maar meer het midden? Overigens ook in het noorden van Spanje ben ik echt wel voldoende plaatsen tegen gekomen met op z'n minst een leuk oud centrum. Dat is één van de dingen waarom ik zo van Spanje houd: die leuke authentieke steden en dorpjes, waar je zo lekker en goedkoop uit eten en drinken kan.

Waar ik op doelde was dat er in de berggebieden die je noemde wat minder van die steden liggen (maar nog wel leuke dorpjes), ik vond ze zo nu en dan behoorlijk "verlaten", namelijk. Ik vind ze echter wel het meest aantrekkelijk. De kust van Noord Spanje vond ik relatief druk en nogal bergachtig, er is nauwelijks een vlak stuk te bekennen zeg maar. Zodra je de Cassiliero Cantabrica en de centrale hoogvlakte op gaat wordt het een stuk rustiger en leuker, vind ik.
Bedenk ook dat je met de fiets nauwelijks de Picos zelf in kan, voornamelijk fiets je er omheen, hele stukken via een smalle kloof. Maar toch heus de moeite waard, vooral als je ook gaat wandelen. Overigens vond ik de ANWB-gids over noord Spanje niet zo goed, en ook teveel op autorijders gericht.

Hoi Spironski,

Bedankt voor je informatie. Die mooie steden waar we het over hebben liggen inderdaat in midden Spanje.
De Picos zijn zeker spimpelweg te ruig om er met de fiets te door heen te gaan. Of is fietsen ook verboden op de (wandel) paden?
Over de Picos staat nauwelijks informatie in mijn gids. Naar andere bronnen heb ik nog niet gezocht. Weet je toevallig ook een 'ingang' voor de fiets van waaruit je wandelingen kunt maken?

Groeten,
Sjoerd

Ga Maar eens naar de Zwerver in de Kijk in 't Jat, die zal vast mooie wandelkaarten hebben van de Picos, en zeker ook wel een aantal gidsen (ik had de Trotter en de LP)
Voor zover ik weet zijn er vier befietsbare ingangen in de Picos: in het noorden vanuit Arenas de Cabrales naar Sotres en Bulnes, in het oosten vanuit Potes naar Espinama, vanuit het zuiden na een enorme klim (je gaat vanuit Potes van +/- 200m naar ik meen 1680m via een op het zuiden gelegen helling: heet!) naar Posada de Valdeon en van daaruit kan je via de kloof van Cares wandelen naar de noordkant (indrukwekkend en druk), en in het noordwesten vanuit Covadonga naar een stel bergmeren (ook druk). Alle zijn het dus geen doorgaande routes.
Er zijn veel wandelroutes die je kan volgen. Ik denk dat je zomaar twee weken zoet kan zijn in dit gebied, ik vond het er erg mooi. Ik was er in begin juli, toen viel de drukte nog mee, maar het schijnt dat het later wel erg druk kan worden.
Overigens was ik er acht jaar geleden, wellicht is er intussen wat veranderd.

Het lijkt me trouwens dat èn de Pyreneëen èn de Picos èn de Sierra de Gredos willen doen in 3-6 weken wat veel is. Die gebieden liggen bovendien nu ook weer niet bij elkaar in de buurt...

Bedankt Spironski. Met deze aanknopingspunten ga ik op zoek naar meer informatie.
Inderdaat, als je in ieder gebied ruim de tijd neemt, dan is 6 weken krap.

Groeten,
Sjoerd

Zie voor meer informatie over fietsen in Spanje en de juiste voorbereiding mijn gids: Fietsen in Spanje, www.fietswegen.nl

Ik en Sjoerd zijn bezig met het vastleggen van de begindatum.
Zoals de plannen nu zijn, vertrekken we in Portbou (Spanje) en volgen we een stuk van de Transpirinaika. Dan doen we een stukje van de Sierra de la bardenas. Dan een klein stukje van de compostellaroute en dan de Traversée Pyrenée. Totaal ongeveer 1700km. We zijn met 2 maar als iemand meewil, ik zou er geen problemen mee hebben. Ik neem de trein in Metz tot in portbou.

De start hebben we op 4 juli in portbou gepland. We hebben 4 weken voor 1700 km. Het is dus geen doorrijd vakantie geworden. We hebben ruim de tijd om naast het fietsen van de gaplande route andere dingen te doen.
Mocht er nog iemand mee willen dan is dat ook voor mij geen probleem.

In 4 weken 1700 km door het Noorden van Spanje fietsen klinkt lang niet gek, dus ik zou best wel mee willen gaan. Mijn fiets (een Santos travelmaster 2.8 met Schwalbe Marathon Racer banden) is alleen niet zo geschikt voor onverharde wegen. Ik ben dus zeer benieuwd naar de route die jullie hebben uitgestippeld. Als de route geschikt is voor mijn fiets, moeten we misschien een keer afspreken (tijdens het weekend van 15 juni?).

Wiebe schreef:In 4 weken 1700 km door het Noorden van Spanje fietsen klinkt lang niet gek, dus ik zou best wel mee willen gaan. Mijn fiets (een Santos travelmaster 2.8 met Schwalbe Marathon Racer banden) is alleen niet zo geschikt voor onverharde wegen. Ik ben dus zeer benieuwd naar de route die jullie hebben uitgestippeld. Als de route geschikt is voor mijn fiets, moeten we misschien een keer afspreken (tijdens het weekend van 15 juni?).
Sjoer bevindt zich in Spanje. Ik in België. Ik kan je de gpstrack doorsturen. We hebben ook allebei 28 inch fietsen en de route is eigenlijk een mountainbike route maar desnoods doen we wat minder km per dag. Het is een samenraapsel van de transpirinaika, de route door de sierra de las bardenas, stukje compostella en de traversee pyrenee.

Dag Wiebe

Over je fiets hoef je je geen zorgen te maken.Als het rijden van deze route niet gaat met jou fiets, dan gaat het evenmin met de onzen. En dat geval zullen we ter plekke een alternatief verzinnen.
Als je van veel klimmen (verhard & onverhard) houdt, dan zul je met ons hoe dan ook een prachtige vakantie beleven.

@S0lar ik heb je een PM gestuurd. Ik woon in Zeeuws Vlaanderen vlakbij de grens van België.

Het lijkt me een super vakantie om mee mee te gaan.
Ben echter wel benieuwd naar het gemiddelde niveau dat we gaan fietsen en hoe we gaan fietsen. Met bepakking op de fiets onverharde weg? Of met bepakking rondtrekken verharde weg en dan op camping tent opslaan en dan in de buurt MTB routes rijden?

Het vertrek is woensdag 27juni al :). Als er last minute liefhebbers zijn.

1700km in de Spaanse en Franse pyreneëen, zeer uitdagende en fysiek zware route. Kamperen, eigen eten koken en elke dag 50-100km (hangt van de wegen en de hellingen af).
Nou ja... Rij ik de via de la Plata... Zie ik het allerlei vragen naar maatjes. Zelfs uit Groningen...
Ben iets ouder 3x Maarja....
Enfin ik ben er nu
Heb een vraag
Ik ben te zwaar beladen!
Alles mag weg...
Maar..... Heeft men 28inch banden in zuid Spanje? Langs die de Plata route, Merida. Salamanca, etc...
Groet
Ron
Zou iemand dit lezen, graag snel reactie morgen wil ik alles op de post
22 mei is het nu