Additionally, paste this code immediately after the opening tag: leeg - Forum Wereldfietser

leeg

...

Bijlagen

prachtige fiets. deels erg gedetailleerd bewerkt.
en mooi dat 'ie zo compact tot pakket om te zetten is ('Rinko')

met zo'n fiets (met een drager en een tas) kun je ook dagelijks alles goed: woon-werk, redelijke hoeveelheid boodschappen doen, recreatief en sportief gebruik. fijn!
en mooi dat 'ie zo compact tot pakket om te zetten is ('Rinko')
rinko_concours-600x539.jpg
rinko_concours-600x539.jpg (83.22 KiB) 703 keer bekeken
Als ik mijn fiets zover uit elkaar haal is het pakketje ook niet groter. Het idee van compact inpakken is toch ook dat je er daatna weer snel mee op pad kunt, sdat zie ik hier niet gebeuren.
Behalve een stunt (het gewicht) ook een echt kunstwerk, vanzelfsprekend.

Ik geloof dat er een moderne 10 speed cassette gebruikt is (valt niet uit het artikel af te leiden of ik lees er 2 keer over). Hoe je dat als normaal begaafde fietser schakelt met een frictie versteller is me toch een raadsel. Ik heb het als experiment eens geprobeerd met een 9 speed cassette: op strak asfalt was het heel moeilijk om precies te schakelen, op slecht asfalt was het nauwelijks te doen en op gravel werd ik er gek van. En dat was dan nog met een bar end shifter. Maar er zijn blijkbaar mensen die het kunnen, zelfs niets anders willen. Vraagt in ieder geval een niveau van finesse dat mijn vingers ver te boven gaat. Maar met Ergopowers, 150 gram extra gewicht... 10 keer de fun! En nog steeds niet erg zwaar :)
qua snel weer in elkaar zetten: ik dacht te lezen dat het binnen 15 minuten weer een rijdende fiets is (maar heb misschien niet goed gelezen want ben ziek). bijvoorbeeld de kabelvoering is zo dat er weinig buitenkabel nodig is. :D
CarlW schreef:
za 08 okt, 2022 14:05
Vraagt in ieder geval een niveau van finesse dat mijn vingers ver te boven gaat.
Diezelfde finesse die je ook nodig hebt om elke keer weer de balhoofdlagers er af te draaien, er op te zetten en af te stellen zonder het te vernaggelen. :shock: 8)
En dat natuurlijk op een perron, 's morgens vroeg in schemer en motregen bij 6 graden of 's avonds na een vermoeiende tocht en een halve fles wijn. Dat gaat mij niet lukken, zelfs al maak ik me zelden meer schuldig aan de zaken in de vorige zin.
OK, maar dat is nog iets anders. Je moet Japanner zijn om die rinko echt te begrijpen denk ik.

Afbeelding
Stelletje zeurpieten. Ten eerste zijn de fietsen van Weigle ware huzarenstukjes. Prachtig afgewerkte randonneurs! Als ik het geld zou hebben ...

Voor wat betreft de friction shifters icm met 10 speed. Dat is geen probleem, zie alle experimenten van Path Less Pedaled op YouTube. Moderne groepen tot 11 en zelfs 12 speed werken prima met de juiste shifters.

Voor wat betreft het demonteren: perfect voor reizen per trein. Je pakt met zo'n pakketje willekeurig welke trein. Om dat voordeel te zien hoef je geen Japanner te zijn.
En inderdaad, als je geen balhoofd kan afstellen moet je hier niet aan beginnen. Maar ook geen lange reizen op een fiets maken.

Onder de 10 kilo voor zo'n fiets is echt een prestatie. Mijn gravelbike zonder spatborden en rekje maar met carbon vork is zwaarder.
Sonny schreef:
za 08 okt, 2022 15:01
En inderdaad, als je geen balhoofd kan afstellen moet je hier niet aan beginnen. Maar ook geen lange reizen op een fiets maken.
Tuurlijk, ik heb nog nooit aan een fiets gesleuteld, net als CarlW en Bert van Sprang, die zijn hier vandaag ook voor het eerst. Bedankt voor je reactie.
Sonny schreef:
za 08 okt, 2022 15:01
Stelletje zeurpieten
Voor wat betreft de friction shifters icm met 10 speed. Dat is geen probleem
Voor mensen met finesse niet, dat zei ik al. Finesse in hun vingers.
Onder de 10 kilo voor zo'n fiets is echt een prestatie
Dat is toch alleen een prestatie als de fiets nog een beetje lekker fietst en geschikt is voor wat je er mee wilt doen. Alleen een laag gewicht is toch geen prestatie.
...
Byciclette schreef:
za 08 okt, 2022 17:48
Haha, ja... Echte zeurpieten! Ik zal het in het vervolg wel laten jullie lastig te vallen met dit soort onrust... Laat je de azijn smaken.. :-)
Als je vind dat iemand zeurt prima, maar dan hoef je dat niet te uiten door middel van scheldtermen. Kom dan met een echt weerwoord en ga een discussie aan.
...
Ik lees dit draadje nu pas. Inderdaad Byciclette, jammer dat men zo reageert op je enthousiaste post. Niet goed voor een forum.
Begrijpend lezen is moeilijker dan een 12 speed cassette schakelen met een frictie shifter, blijkbaar :D.

Die Weigle is gok ik een van de 10 duurste stalen fietsen die dat jaar gemaakt is (2015-16?), die jongens van Path less pedaled hun insteek is: je hoeft geen geld te geven aan dure STI's of Ergopowers! Ironisch, toch? Rinko houdt nu eenmaal niet van lange buitenkabels. Soit, het is een prachtige fiets en het vakmanschap is immens — voor het wedstrijdgewicht met buis-shifters en voor het pure plezier liefst met Ergopowers, vind ik persoonlijk, hé.
Leon schreef:
za 08 okt, 2022 15:11
Sonny schreef:
za 08 okt, 2022 15:01
En inderdaad, als je geen balhoofd kan afstellen moet je hier niet aan beginnen. Maar ook geen lange reizen op een fiets maken.
Tuurlijk, ik heb nog nooit aan een fiets gesleuteld, net als CarlW en Bert van Sprang, die zijn hier vandaag ook voor het eerst. Bedankt voor je reactie.
Graag gedaan, Leon. Ik zeg toch ook niet dat jij dat niet kan. Je staat altijd vooraan om je kennis te etaleren dus ik weet heus wat je kan. Het is meer een algemene opmerking.
En voor wat betreft je andere opmerking: ik ging wel degelijk inhoudelijk op de post in, en als je gekrenkt bent door de term 'zeurpiet' wens ik je een dikkere huid toe.
@ willem.m
Toch zijn er maar twee berichten waarin mensen op de man aangesproken worden. We hebben afgesproken dat op dit forum niet te doen. Of er moet beslist worden dat dat voortaan wel mag, maar dat lijkt me geen goed idee.
Om dit ontwerp beter te begrijpen, dit is een fiets speciaal gebouwd voor de concours de machines. Elke jaar dat er zo’n concours is zijn daar speciale opdrachten voor. Misschien goed om de site van Association des Artisans du Cycle te bekijken voor iets meer achtergrond informatie
Bert van Sprang schreef:
za 08 okt, 2022 15:43
Onder de 10 kilo voor zo'n fiets is echt een prestatie
Dat is toch alleen een prestatie als de fiets nog een beetje lekker fietst en geschikt is voor wat je er mee wilt doen. Alleen een laag gewicht is toch geen prestatie.
Ik verwacht niet dat Weigle een fiets maakt die fietst als een sliert spaghetti. En net als afmontage iets is waar je fiets op kan beoordelen, kan gewicht dat ook zijn toch?