Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom kiezen producenten van fietsen voor aluminium? - Forum Wereldfietser

Waarom kiezen producenten van fietsen voor aluminium?

De voors en tegens van een aluminium of stalen frame (kader) voor de consument zijn hier al uitgebreid besproken, maar ik begrijp niet goed waarom aluminium nu zo geliefd is bij producenten. Alle middenklasse fietsen lijken wel van aluminium gemaakt. Uit wat ik lees begrijp ik vooral omdat aluminium zo goed verwerkbaar zou zijn. Nu lijkt mij aluminium helemaal niet zo gemakkelijk verwerkbaar. Het is immers elastisch, niet kortspanig zoals staal en lastig lasbaar. Bovendien is prijs van aluminium op de wereldmarkt vele malen hoger dan staal! Ik begrijp het dus niet zo goed. Of maken de materiaalkosten slechts een fractie van de totale kosten uit?

Marketing is het toverwoord...
Peter Rodenburg schreef:De voors en tegens van een aluminium of stalen frame (kader) voor de consument zijn hier al uitgebreid besproken, maar ik begrijp niet goed waarom aluminium nu zo geliefd is bij producenten. Alle middenklasse fietsen lijken wel van aluminium gemaakt. Uit wat ik lees begrijp ik vooral omdat aluminium zo goed verwerkbaar zou zijn. Nu lijkt mij aluminium helemaal niet zo gemakkelijk verwerkbaar. Het is immers elastisch, niet kortspanig zoals staal en lastig lasbaar. Bovendien is prijs van aluminium op de wereldmarkt vele malen hoger dan staal! Ik begrijp het dus niet zo goed. Of maken de materiaalkosten slechts een fractie van de totale kosten uit?
Aluminium is uitstekend verspaanbaar, de standtijd van je gereedschap is vele malen hoger als met staal. En het is helemaal niet lastig lasbaar, omdat je met een dikke draad aan het klodderen bent kun je juist grote gaten vullen. Bij stalen frames moet je bv de padden veel nauwkeuriger pas maken.
De warmtebehandeling is bij bulkproductie ook geen punt

En zoals al eerder betoogd, kan marketing er ook goed mee ut de voeten :D

Ja, maar de marketing is er om een goedkoper productieproces te rationaliseren.

Je hebt het zelfde met gelugde en niet gelugde stalen frames. Gelugde frames worden veel minder gemaakt om dat dat meer werk vergt.
Zo ook met Titanium, Titanium is zo duur door zijn moeilijke bewerkbaarheid.

Peter Rodenburg schreef:Ja, maar de marketing is er om een goedkoper productieproces te rationaliseren.
???
vandale.nl:
ra·ti·o·na·li·se·ren (ov.ww.)
1 doelmatig, efficiënt maken
2 (iets emotioneels) in de redelijke sfeer trekken, rationeel benaderen
3 een redelijke verklaring geven voor iets => beredeneren
Peter Rodenburg schreef:maken de materiaalkosten slechts een fractie van de totale kosten uit?
Inderdaad. Bedenk overigens dat van de 15 kilo die een fiets weegt grosso modo 2,5 kilo in het aluminium frame, inclusief vork, zitten. Zo zou er wel eens meer aluminium in de andere onderdelen kunnen zitten dan in het frame. Voer voor een leuke opteloefening!
Leon