Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door de Alpen | De vloek van de motorrijder - Forum Wereldfietser

Fietsen door de Alpen | De vloek van de motorrijder

Afbeelding

Halverwege de ochtend zit ik met een koffie en een appelgebak op het terras bovenop de Col d’Iseran, met 2.770 meter de hoogste verharde bergpas van Europa. Er is geen wolkje aan de lucht en de zon zorgt voor een behaaglijke warmte. Ik kijk uit over een adembenemend panorama van deels met sneeuw en ijs bedekte grijsgroene bergtoppen dat zich in alle windrichtingen uitstrekt. In alle vroegte ben ik uit Val d’Isere vertrokken om zeker te weten dat ik tijdens de klim geen last zou hebben van de motoren die het leven van een fietser aardig kunnen verzieken. Na twee weken fietsen door de Alpen ben ik topfit en zijn mijn benen van beton. Het kost me dan ook geen moeite om boven te komen. Door het nagenoeg ontbreken van ander verkeer is deze beklimming er één van puur plezier. Ik heb dus meer dan één reden om mezelf te trakteren op gebak. Daarom bestel ik nog maar een stuk.  

Lees verder op mijn website:
https://bestemmingonbekend.nl/de-alpen- ... torrijder/
mooie plaatjes en verhalen. Heel inspirerend. Enerzijds snap ik je frustratie over gemotoriseerd verkeer. Anderzijds weet je dat je auto's en motoren tegen zult blijven komen. Probeer het los te laten of trek je bergschoenen aan ga met je vriendin de bergen in (zoals je schrijft op je website). Ik weet niet of je buiten het hoogseizoen fietst anders zou dat nog kunnen helpen.
Vandaag de Camerig gedaan. Ook daar zijn zeer veel motoren. Niet meer te vermijden dus als je op asfalt wilt blijven en mooie wegen wilt rijden.

Op de gravelwegen kwam ik overigens enkele crossmotoren tegen dus helemaal kwijt raak je ze nooit ;)

@TS: Mooie foto's :)
Eens! Door deze ervaring heb ik ook besloten om mijn fietsroutes aan te passen.
Fedor schreef:
zo 25 sep, 2022 17:23
Vandaag de Camerig gedaan. Ook daar zijn zeer veel motoren. Niet meer te vermijden dus als je op asfalt wilt blijven en mooie wegen wilt rijden.
Goede plek op het foute moment. Tijdens mooie weekenddagen in het (ruim genomen) zomerhalfjaar moet je in zuidelijk Zuid-limburg niet op de asfaltwegen waar motorrijtuigen mogen rijden komen als je rust zoekt. Er zijn best veel andere opties: je gaat op andere dagen, je gaat gravelen of MTB-en (maar dan niet waar veel wandelaars komen), je gaat naar de andere kant van de A76/79 of je gaat naar het buitenland. Dat laatste is voor jou ook niet moeiijk.
Voor fietsers die eens lekker willen komen fietsen op asfalt en die door de week moeten werken is het inderdaad vervelend dat dit stukje Nederland niet echt levert waar men reclame voor maakt.
Leon schreef:
ma 26 sep, 2022 11:12
Goede plek op het foute moment. Tijdens mooie weekenddagen in het (ruim genomen) zomerhalfjaar moet je in zuidelijk Zuid-limburg niet op de asfaltwegen waar motorrijtuigen mogen rijden komen als je rust zoekt. Er zijn best veel andere opties: je gaat op andere dagen, je gaat gravelen of MTB-en (maar dan niet waar veel wandelaars komen), je gaat naar de andere kant van de A76/79 of je gaat naar het buitenland. Dat laatste is voor jou ook niet moeilijk.
Voor fietsers die eens lekker willen komen fietsen op asfalt en die door de week moeten werken is het inderdaad vervelend dat dit stukje Nederland niet echt levert waar men reclame voor maakt.
Klopt. Normaal hou ik er ook wel rekening mee maar nu kwam het even zo uit. Overigens zijn motorrijders niet de enige "plaag" voor fietsers. Gisteren was er o.a. ook een grootschalige tour van de Porsche-club (reden netjes) en laatst een club van Amerikaanse busjes (die overal de toeters en sirenes lieten klinken).
Limburg is in het weekend wat dat betreft echt te druk, maar over de grens is het meteen een stuk rustiger :)
Motoren naar en op de Stelvio

Bijlagen

Geweldig; motor rijden door de bergen. Ik moet altijd wel lachen dat ze er een gezicht bij trekken dat ze toch wel echt een uitzonderlijke prestatie leveren 🤣
LHTJoost schreef:
ma 26 sep, 2022 12:57
Geweldig; motor rijden door de bergen. Ik moet altijd wel lachen dat ze er een gezicht bij trekken dat ze toch wel echt een uitzonderlijke prestatie leveren 🤣
Dat en dat ze bijna altijd in groepen rijden.
Dank voor het plaatsen van je verslag. Mooie foto's ook!

En ach, die motoren... ik heb er niet zo'n last van. Doe mij maar een GS met kofferset om m'n kampeerspullen mee te nemen, en ik vermaak me ook wel. Jammer dat de nachtapotheker in de stad er ook steeds vaker mee rijdt, met bijbehorend rijgedrag...

Onverhard verder gaan en zo minder last van gemotoriseerd verkeer hebben is ook nog een optie. Houd dan wel rekening met de wandelaars... want anders ben je daar zelf weer de boeman waar zij over klagen ;)
Volgende zomer nog maar eens kijken wat er zoal omhoog komt.
Op de meeste onverharde cols kom je wel groepen crossmotoren tegen, maar bijna nooit in die aantallen dat het echt storend wordt.

Hier wat plaatjes van de ruim 3000 meter hoge Col du Sommeiller, waar ik gisteren bovenop stond. Zoals ik had gehoopt, na het vallen van de eerste sneeuw:
01011346.jpg
01000432.jpg
1370141.jpg
1370348.jpg
Schitterende foto's zeg van die Col!
Voor de auto's en motoren een doodlopende weg. Jij bent er over heen gegaan?
Fedor schreef:
di 27 sep, 2022 10:39
Voor de auto's en motoren een doodlopende weg. Jij bent er over heen gegaan?
Nee, niet er over heen. Vanuit Bardoneccia omhoog en omlaag naar Salbertrand grotendeels via een andere weg.
Zie[url][https://ridewithgps.com/routes/40212871 ... n0rLQL/url]
Ik vond het wel grappig mijn stalen ros te parkeren tussen de tientallen racemonsters. Dit was bij Chalet Raticosa, halverwege Bologna en Florence.
Overigens vond ik het maar bloedlink hoe ze de wegen gebruiken als racecircuit, vooral in de weekenden.
20220731_093829.jpg
Veel onder motorrijders populaire onverharde paswegen, zijn trouwens in het zomerseizoen op bepaalde dagen van de week gesloten voor gemotoriseerd verkeer. De Strada dell' Assietta bijvoorbeeld in de maanden juli en augustus op woensdag en zaterdag, als ik het goed heb onthouden.
alma schreef:
di 27 sep, 2022 15:38
Veel onder motorrijders populaire onverharde paswegen, zijn trouwens in het zomerseizoen op bepaalde dagen van de week gesloten voor gemotoriseerd verkeer. De Strada dell' Assietta bijvoorbeeld in de maanden juli en augustus op woensdag en zaterdag, als ik het goed heb onthouden.
Dat is een goede oplossing zeg. Ik gun iedereen zijn of haar plezier, maar omdat we gewoon met te veel zijn, zit je elkaar al snel in de weg. Voor mij is rust en stilte best wel randvoorwaardelijk om van de natuur te genieten en daar passen motoren en auto's dan echt niet tussen :-)
Wees blij dat we met z'n allen zo rijk zijn geworden en dat we dingen kunnen doen waar we heel veel plezier aan kunnen beleven. Toch.
jeroenkl schreef:
di 27 sep, 2022 16:17
Voor mij is rust en stilte best wel randvoorwaardelijk om van de natuur te genieten en daar passen motoren en auto's dan echt niet tussen :-)
Als je in rust en stilte van de natuur wil genieten is een geasfalteerde bergpas op fietsen dus niet de beste keuze.