door
djveer » di 20 sep, 2022 23:21
tndmbkr schreef: ↑di 20 sep, 2022 09:48
..
Ik zou in ieder geval onderscheid maken tussen parallelogram geveerde zadelpennen (zoals de Thudbuster en de Suntour) en zadelpennen die alleen in de richting van de zitbuis veren. Het verschil tussen deze twee typen vering is spectaculair, en parallelogram is de superieure vering, IMHO.
Ik heb ervaring met Thudbuster ST, Suntour, en een Contec pen. Voor mij voldoen ze allen. De Suntour veert beter dan andere modellen met metalen veren denk ik, omdat de veer gewoon groter is. Nadeel is dat de zadelhoek niet traploos instelbaar is (en een B17 past opmerkelijk genoeg gewoon niet). De Contec gebruikt twee bouten voor de zadelhoek, dat zou altijd mijn voorkeur hebben tenzij je WEET dat je je kunt veroorloven het stuur 2 cm hoger of lager te zetten, wat nodig kan zijn voor de Suntour om het perineum te ontzien.
Wat mij opvalt in de loop der tijd is dat er doorgaans enkele typen pennen in de handel zijn, waarvan er 1 of 2 onder meerdere merknamen worden aangeboden. De Contec ziet er eender uit als de BBB van die tijd en 6 andere namen, er zijn ook meerdere Suntour klonen geweest.
Nadeel van parellelogram pennen is vaak ook dat je een flinke setback krijgt, het zadel komt meer naar achter te staan, en dat kun eigenlijk officieel niet oplossen door het zadel helemaal naar voren te schuiven, dan wordt de hefboom te groot als je even
op de punt zit. Ik deed het wel, en bij mij gaat het al heel lang goed, maar ik let erop niet op de punt te zitten (en men zou kunnen vermoeden dat de vering de belasting van de zadelrail vermindert). Thudbuster heeft de setback weten te reduceren bij hun laatste modellen (G4), maar heeft de traploze hoek weer opgeofferd.
Suntour is zwaar, Thudbuster valt mee. Rose voert ook de ByShultz, bij deze pennen is volgens mij de zadelhoek niet traploos instelbaar.