Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking versus 'gewone' reisfiets - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Bikepacking versus 'gewone' reisfiets

142 berichten
Twee frontrolletjes achterop met in de lengte en compressiezakje bovenop ertussen, voelt ook heel compact, zitten vrij ver van de grond en vallen niet breder dan ikzelf. En dan hoef ik (s zomers) niet eens veel comfort in te leveren.
Weet iemand of een setup ergens te huur is?
geelfietsje schreef:
vr 14 aug, 2020 16:21
Twee frontrolletjes achterop met in de lengte en compressiezakje bovenop ertussen, voelt ook heel compact, zitten vrij ver van de grond en vallen niet breder dan ikzelf. En dan hoef ik (s zomers) niet eens veel comfort in te leveren.
Weet iemand of een setup ergens te huur is?
Afbeelding

Tubus Fly, twee Arkel-tasjes en een Slazenger-sporttas van € 12,95 voor een kampeervakantie van een week in Noord-Frankrijk. Ziet er niet fancy uit en niet echt waterdicht, die tennistas (plastic zak erom desnoods), maar wel stevig, reuze flexibel qua bagageruimte en weegt niets. Dit is nu onze vaste uitrusting voor dergelijke tripjes.
geelfietsje schreef:
vr 14 aug, 2020 16:21

Weet iemand of een setup ergens te huur is?
Op Marktplaats staan er een paar. Wel uitkijken dat je niet voor de huurperiode de aanschafprijs van de gehuurde AliExpress tassen betaalt.... ;)
En dan heb je natuurlijk ook nog opties die er ergens tussenin hangen:
20200814_172723.jpg
Ik heb een tijdje gefietst met een seatpack van 16L, wat op zich prima fietst zolang je dat ding niet helemaal volstopt. Bij helemaal vol en redelijk zwaar vond ik de "tail wag" toch een beetje irritant, en qua inpakken vond ik het ook niet altijd even praktisch.
Deze Tailfin Aeropack stond dan ook al een tijdje op mijn wishlist. Ik vond de eerdere versies toch net te klein om echt een verschil te maken, maar de versie die sinds een paar maanden uit is heeft bevestigingspunten voor Anything Cages, waardoor het volume uit te breiden is voor langere tochten.
En als bonus past ie naast de mountainbike ook op de racefiets, wat nog meer mogelijkheden biedt voor fietsavonturen. Binnenkort maar eens uitgebreid testen.
Fedor schreef:
vr 14 aug, 2020 11:24

Voordelen van bikepacking:

[...]
De meeste voorbijgangers vol kleurrijke Ortlieb tassen zwaaien niet meer naar je

Fedor schreef:
vr 14 aug, 2020 11:24

Voordelen van old-skool-packing

[...]
De meeste voorbijgangers vol kleurrijke Ortlieb tassen zwaaien naar je

;)
Hoi,

Ik heb een taifin besteld, maar als ik eea zo bekijk twijfel ik of dit lang meegaat cq. wat ruiger werk aan kan. Wat zijn je lange termijn ervaringen?

Bedankt,
Sander
ThomasG schreef:
vr 14 aug, 2020 17:42
En dan heb je natuurlijk ook nog opties die er ergens tussenin hangen:

20200814_172723.jpg

Ik heb een tijdje gefietst met een seatpack van 16L, wat op zich prima fietst zolang je dat ding niet helemaal volstopt. Bij helemaal vol en redelijk zwaar vond ik de "tail wag" toch een beetje irritant, en qua inpakken vond ik het ook niet altijd even praktisch.
Deze Tailfin Aeropack stond dan ook al een tijdje op mijn wishlist. Ik vond de eerdere versies toch net te klein om echt een verschil te maken, maar de versie die sinds een paar maanden uit is heeft bevestigingspunten voor Anything Cages, waardoor het volume uit te breiden is voor langere tochten.
En als bonus past ie naast de mountainbike ook op de racefiets, wat nog meer mogelijkheden biedt voor fietsavonturen. Binnenkort maar eens uitgebreid testen.
Materiaal van de Tailfin tas lijkt op die van Ortlieb. Ik heb mijn eerste Ortlieb handlebar rol na 5,5 jaar intensief offroad gebruik vervangen, dus maak mij om die Tailfin geen zorgen over de kwaliteit.
Sanderdol schreef:
vr 16 sep, 2022 12:50
Ik heb een taifin besteld,
Waar? Bij Tailfin zelf? Ik zie in NL zo snel geen dealers/leveranciers...

Best complex al die keuzemogelijkheden qua maten en montage (vooral bij steekassen).
Wat mij betreft ook: mixen. En dan objectief kijken naar de voordellen en nadelen voor een bepaalde reis zonder je te laten leiden door commerciële hypes. Voor mij betekent dat dat ik de achtertassen niet snel thuis laat, eventueel voortassen achter gebruik. En geen stuurtas maar klein tasje op bovenbuis.
LHTJoost schreef:
za 17 sep, 2022 07:39
En geen stuurtas maar klein tasje op bovenbuis.
Ik ben hier om te leren.
Wat voor tasje bedoel je?
Merken?
Foto?
Een zogenaamde 'fuel tank'. Te krijgen van Agu tot Revelate in allerlei verschillende maten met allerlei verschillende sluitingen.
Poppink schreef:
za 17 sep, 2022 11:56
LHTJoost schreef:
za 17 sep, 2022 07:39
En geen stuurtas maar klein tasje op bovenbuis.
Ik ben hier om te leren.
Wat voor tasje bedoel je?
Merken?
Foto?
DB9598BD-9C47-4952-9FB2-C3FB12BC62D3.jpeg
Jurr schreef:
za 17 sep, 2022 12:16
Een zogenaamde 'fuel tank'. Te krijgen van Agu tot Revelate in allerlei verschillende maten met allerlei verschillende sluitingen.
Ik geprobeerd, maar niet een gevonden die smal genoeg is om mijn knieën met rust te laten, ik fiets blijkbaar nogal smal.
Polling schreef:
za 17 sep, 2022 12:37
Jurr schreef:
za 17 sep, 2022 12:16
Een zogenaamde 'fuel tank'. Te krijgen van Agu tot Revelate in allerlei verschillende maten met allerlei verschillende sluitingen.
Ik geprobeerd, maar niet een gevonden die smal genoeg is om mijn knieën met rust te laten, ik fiets blijkbaar nogal smal.
Nadeel is ook dat ze de neiging hebben om te vallen. Heb ik opgelost met een spanbandje. Dat werkt niet op elke fiets natuurlijk.
LHTJoost schreef:
za 17 sep, 2022 12:52
Nadeel is ook dat ze de neiging hebben om te vallen. Heb ik opgelost met een spanbandje. Dat werkt niet op elke fiets natuurlijk.
Wat zei Johan Cruijff (?) ook al weer over nadeel en voordeel?
Polling schreef:
za 17 sep, 2022 12:37
Jurr schreef:
za 17 sep, 2022 12:16
... 'fuel tank' ...
Ik geprobeerd, maar niet een gevonden die smal genoeg is om mijn knieën met rust te laten, ik fiets blijkbaar nogal smal.
Precies mijn ervaring, toen ik zoiets op mijn racefiets probeerde. Blijkbaar heb ik niet de o-benen zoals leeftijdsgenoten die destijds kweekten door met een flinke sporttas op het stuur naar de voetbaltraining te fietsen.

Overigens viel me in een ander bericht vandaag (viewtopic.php?f=14&t=37872#p428610)
op hoe eenvoudig je set-up kan zijn, zonder allerlei kleine tasjes die soms weinig volume en gebruiksgemak per euro leveren. Gewoon twee achtertassen en een stuurrol, that's it.
Polling schreef:
za 17 sep, 2022 12:37
Ik geprobeerd, maar niet een gevonden die smal genoeg is om mijn knieën met rust te laten, ik fiets blijkbaar nogal smal.
Op de racefiets paste een fueltank perfect maar met de trekkingbike hou ik oncomfortabel weinig ruimte over tussen fueltank en zadelpunt.
Ik fiets niet met mijn knieën naar buiten. Toch geen last van dat tasje.
Niet teveel tasjes is een goed idee. Ik wil wel 1 tasje waar ik een reepje, telefoon ofzo in kan stoppen. Om die reden geen stuurtas want voor je het weet zit daar toch weer ineens een spiegelreflexcamera, een zak krentenbollen of 4 bananen in.
willem.m schreef:
za 17 sep, 2022 14:20
Gewoon twee achtertassen en een stuurrol, that's it.
OK, frametasje is uitgelegd, blijkt zelf een eigen positie te kiezen en bij sommige knieën in de weg te zitten.
Wat is het voordeel van een stuurrol boven een stuurtasje?
(mogelijk hangt dit af van het feit of je een racestuur of een min of meer recht stuur hebt)

Voordeel stuurtasje volgens mij is dat het op slot kan met de klickfix montagebeugel en dat het makkelijk afneembaar en mee te dragen is.
Het nadeel van de klikfix-montagebeugel is dat je stuurtas naar voren komt ivm zwaartepunt etc., het voordeel van de klikfix-montagebeugel is dat je stuurtas naar voren komt en zo niet in conflict komt met aanwezige bekabeling en vingers.