Additionally, paste this code immediately after the opening tag: help krakende trappers - Forum Wereldfietser

help krakende trappers

beste leden
ik zit met een probleem
ik fiets iedere dag 12,5 kilometer naar me werk en ook weer 12,5 terug .
nou is mijn fiets een maand geleden bij de dealer geweest
omdat die doortrapte
dealer heeft hem nagekeken trapas eruit gehad en opnieuw ingevet
probleem was verholpen dacht ik
nou niet dus duurde 2 dagen en hij trapte weer door maar nu op een andere manier .
dus ik de fiets weer nakijken bleken de trappers niet strak te zijn aangedraait,ik heb ze aangedraait en probleem was weer weg .
maar nu het volgende als het regent heb ik een topfiets maar zodra het warm buiten is kraken de trappers alle kanten op om gek van te worden weet zeker dat het de trappers zijn heb ik gecheckt namelijk
weet iemand mischien wat ik hieraan kan doen ?
alvast bedankt met vriendelijke groet marco

ps trapper en arm gedeelte is van aluminium en de rest van ijzer

Het zijn niet de trappers die loszitten, maar de trapas.

Aandraaien van de moer is niet genoeg. Je moet beide cranks eerst voorzichtig wat vaster op de trapas tikken.

Leg de fiets daartoe op de zij en laat de onderste crank steunen op een blok hout. Dat is zachter dan het aluminium van de crank en maakt geen krassen of deuken.

Leg op de bovenste crank ook een stukje hout. Sla met een hamer van 500 gr enkel keren voorzichtig op het bovenste plankje op de plek van het gat waar de trapas doorheen de crank gaat. Draai daarna de moer op de trapas vaster aan.

Om de cranks later weer los te trekken heb je een speciaal stukje gereedschap nodig. Probeer hem er dus niet weer af te slaan. Dat lukt niet zonder dat je de boel beschadigt.

marco30ned schreef:ps trapper en arm gedeelte is van aluminium en de rest van ijzer
Eerst even wat nomenclatuur:
trappers: die zwarte rubberen dingen waar je je voet op zet
trapas: het lager in het frame waar de cranks aan vast zitten
cranks: de stangen tussen trapas en trappers, rechts zitten er bovendien nog een of meer tandwielen aan vast.

Krakende pedalen: schroef de pedalen los, (linker pedaal heeft linkse draad!), vet de schroefdraad in en zet ze weer vast (vaak heb je hier een platte pedaalsleutel voor nodig)
krakende cranks: zet de centrale crankbouten goed vast. Niet knoeien met hamers, maar een 17 cm lange inbussleutel (of een korte en een buisje) gebruiken en daar flink op hangen (30-40 Nm)
krakende trapas: kun je alleen invetten en vast zetten als je een cranktrekker en het geeigende gereedschap voor de bracketcups hebt

bedankt alle twee heb net de trappers eraf gehaald en ingevet
heb ze weer strak aangedraait en net een proefrit gemaakt
probleem verholpen bedankt voor jullie hulp helemaal top