door
Wim » do 17 mei, 2007 11:10
Even netjes zeggen wat we bedoelen, anders wordt de verwarring alleen maar groter. Er is een gewone Marathon, een Marathon Plus, en een Marathon Plus ATB. Die laatste twee zijn veel lekbestendiger, maar hebben als nadeel dat de band wat stugger is. Dat is minder comfortabel, en geeft meer rolweerstand. Zelf zou ik die Plus versies daarom nooit kopen. Ik heb de laatste jaren zonder problemen met de gewone Marathon op een 26 inch tandem gereden (dat stelt veel hogere eisen aan een band), zonder onacceptabele aantallen lekke banden. Mijn vrouw heeft hem op haar 26 inch Santos, en heeft in drie jaar een keer een lekke band gehad (een punaise, in de stad). We hebben ze ook op een van de stadsfietsen, en daar nog nooit een lekke band mee gehad. Kortom, zolang je geen wilde dingen doet hoeft de lekbestendigheid niet echt beter. Wil je dat wel, dan kun je zoals al gezegd is het beste gaan voor de nieuwe Marathon Supreme. Als je wat meer bandenpech voor lief wilt nemen om meer comfort en lagere rolweerstand te krijgen kun je ook nog de Big Apple overwegen. De nieuwste versie daarvan heeft een verbeterde lekbestendigheid (wat dat concreet betekent weet ik niet). Nog een stapje meer in de richting van het gevaar, maar ook de snelheid zou de Marathon Racer zijn. Ik zag daar afgelopen zomer iemand met niet al te veel bagage mee in Zwitserland rijden, en hij had de hele vakantie nog geen lekke band gehad, vertelde hij (maar de Zwitserse wegen zijn schoon). Resteert de vraag naar de geschiktheid voor onverharde paden. Dat is wel belangrijk, want om de zoveel tijd moet je dat op de meeste fietsroutes een stukje doen. Mijn ervaring is dat je met brede (50 mm) tamelijk gladde banden best een eind komt, zolang het droog is natuurlijk. En natuurlijk is een gewone Marathon met zijn wat grovere profiel dan weer in het voordeel ten opzichte van een wel erg gladde Big Apple. Wil je nog meer off road, dan moet je denken aan banden met in het midden een gladde strook, en nopjes aan de zijkanten, zoals de Schwalbe Hurricane. Dat schijnt echter niet zo lekker te sturen in de bochten. Er is ook een Marathon Cross, met meer profiel over de hele bandbreedte, maar die is er alleen in 47 mm, en breedte is nu eenmaal net de andere helft van het verhaal over grip op onverharde wegen.
Kortom, wat komt er op mijn eigen nieuwe fiets (voor het zelfde soort tochten als waar jij aan denkt, maar wel met bagage op de fiets zelf)? De gewone Marathon, in 26x2,0. Wat komt er de volgende keer bij mijn vrouw voor dezelfde toepassing? De Big Apple in 26x2,0. Waarom het verschil? Zij is lichter, en heeft ook nog eens minder bagage, zodat het lekke banden probleem minder groot is. Wat zit er bij ons op de bagagekar die we de afgelopen jaren gebruikt hebben? Marathon Slick, en eerder City Jet. In de afgelopen 10 jaar hebben we met die tweewieler kar een keer een lekke band gehad. Ook hier geldt dat het totale gewicht zoveel lager is dat lekke banden geen groot probleem zijn. De rolweerstand wil je wel graag beperken. Bij een Bob is dat natuurlijk ietsje anders, omdat het maar een klein bandje is, dat dus wel aardig op zijn donder krijgt. Wat zou ik kiezen? Een Big Apple.
Denk overigens ook aan de kwaliteit van de binnenbanden. Wij hebben daar de afgelopen jaren veel problemen mee gehad. Chris Juden, de technisch expert van de Engelse Cycling Touring Club schreef daarover onlangs een stukje. Het schijnt dat ik niet de enige ben geweest, maar dat het een omvangrijk probleem is geweest of zelfs nog is, dat precies samenviel met de grootscheepse overplaatsing van de productie naar onduidelijke onderleveranciers in het verre oosten en oost Europa. Wij zijn nu volledig over gegaan op Schwalbe binnenbanden (met autoventiel) en hebben sindsdien eigenlijk geen problemen meer. Ik neem nu altijd voldoende reserve mee om niet te hoeven experimenteren met andere zogenaamd respectabele merken.
Wim