Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Edge 1040 zonder Windows en met andere kaarten? - Forum Wereldfietser

Garmin Edge 1040 zonder Windows en met andere kaarten?

Hallo,

ik overweeg om een nieuwe gps te kopen en dan is de Edge 1040 zeker een optie (momenteel Etrex Touch 35).

Op de etrex heb ik de basiskaarten vervangen door die van Freizeitkarte (Openstreetmaps) en het opladen van vooraf bepaalde routes doe ik via Qmpashack (ik gebruik geen windows dus geen Garmin software op mijn pc).

Zijn er mensen hier die de Edge 1040 hebben en dat van die kaarten en geen windows herkennen? Zo ja, werkt dat? Is de Edge wat uploaden betreft compatibel met Linux? En hebben er nog mensen de kaarten vervangen door gratis osm-kaarten?

Wat zijn jullie ervaringen met die combinatie?

Lieven
Het zou mij verbazen als Garmin 'open source' ondersteunt. Er bestaan zoveel smaken Linux; Debian, SuSE, Ubuntu, MInt Linux, Red Hat, Slackware etc. Elke versie met zijn eigen software. Verschillende 'package-managers'. En Linux heeft ook nog eens iets van slechts 2 of 3% van de markt. Daar zien veel fabrikanten geen verdienmodel in.

Maar er bestaat mogelijk een alternatief.

Je zou in Linux VirtualBox kunnen draaien en hierop een Windows versie als virtuele machine.
Bijvoorbeeld met Linux Mint XFCE (mijn favoriet als desktop systeem).
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -mint.html

Met VirtualBox voor die enkele Windows programma als je nog bepaalde hardware gebruikt die niet zonder kan
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... albox.html

Een Windows 10 versie die je 90 dagen gratis kan gebruiken.
https://developer.microsoft.com/en-us/m ... tools/vms/

E.e.a. heb ik niet getest. Ik gebruik geen Garmin toestel.
Ik heb een Edge 830 en heb er nooit Windows of MacOS voor nodig gehad. Het ruigste wat ik dan gedaan heb is aansluiten op USB, dan komt er gewoon een UMS volume beschikbaar waarmee je in ieder geval track files kan uploaden/downloaden.

De Bluetooth verbinding heb ik alleen met de Android app gebruikt.

Volgens mij staat het kaartmateriaal in een gpsup.img oid bestand op dat UMS volume, maar dit heb ik nog nooit aangepast.
joukon schreef:
ma 12 sep, 2022 21:08
Het zou mij verbazen als Garmin 'open source' ondersteunt. Er bestaan zoveel smaken Linux; Debian, SuSE, Ubuntu, MInt Linux, Red Hat, Slackware etc.
Daar zijn gelukkig universele package formaten voor zoals Flatpack en AppImage. Ik gebruik zelf Ubuntu (de meest gebruikte desktop distributie) zowel privé als op het werk en loop er eigenlijk nooit meer tegenaan dat iets alleen onder Windows werkt. Hierbij helpt ook dat alles tegenwoordig webbased gaat, of dat een desktop applicatie eigenlijk onder water een webapplicatie is met meegeleverde browser (Electron app) die OS onafhankelijk werkt.
Ik heb de 1040, sinds een kleine anderhalve maand, en hij bevalt prima. Ik kwam ook van een etrex 30 af, maar dit is echt een bizar grote sprong voor uit.

Ik ben er nu ongeveer een week of 3 mee op pad, en ik heb overigens nog geen noodzaak gezien waarom ik de kaarten zou vervangen. Ze zijn ook om-based en geven mij iig alle info die ik nodig heb. Een flinke verbetering tov de standaard kaarten van mijn etrex...

Wat betreft linux: geen ervaring mee, ik moest wel een tool installeren in windows voor firmware update.

Firmware af en toe updaten kan trouwens geen kwaad, het toestel is pas net uit en er zitten nog wat bugjes in die ze wat mij betreft mogen fixen...
De firmware updates komen hier door via Bluetooth/Android app.
bast1aan schreef:
ma 12 sep, 2022 21:26
De firmware updates komen hier door via Bluetooth/Android app.
OK dat ga ik nog eens uitzoeken dan. Wat duidelijkheid betreft is het iig typisch garmin...
Ik geloof graag dat een Edge een enorme stap vooruit is tov een Etrex. Wat mij tegenhoudt is de accu. Ik zie nog steeds de voordelen van batterijen wanneer opladen niet vanzelfsprekend is. Maar misschien ga ik toch overstag.
Mocht je het nog niet gelezen hebben, mijn mening over AA vs USB-oplaadbaar: viewtopic.php?f=21&t=37105&start=20#p424710
LHTJoost schreef:
ma 12 sep, 2022 21:44
Ik geloof graag dat een Edge een enorme stap vooruit is tov een Etrex. Wat mij tegenhoudt is de accu. Ik zie nog steeds de voordelen van batterijen wanneer opladen niet vanzelfsprekend is. Maar misschien ga ik toch overstag.
Met een Edge 530 kan je 20 uur, dus ongeveer drie dagen op één lading fietsen. Het laden gaat snel en slurpt een powerbank nauwelijks leeg. Het ding is van zichzelf lichter dan een Etrex, en je hebt bovendien geen reserve batterijen of oplader nodig. En verder zijn er m.i. eigenlijk bijna alleen voordelen aan een Edge (530 of ander type), zoals een groter scherm, processorsnelheid en bovenal een koppeling met telefoon - zie ook de review(s) op dit forum. De enige reden om een Etrex te houden lijkt me dat je dingen die nog werken niet moet vervangen. Ik deed dat wel, maar heb de Etrex dan ook kunnen verkopen. Iedereen blij.

P.S.
Ik heb nog een aantal Eneloop AA-batterijen en een compacte oplader in de la liggen. Ik gebruik deze niet meer. Iemand belangstelling?
Het is bovendien ook verstandig op (fiets)reis zoveel mogelijk te standaardiseren. Al mijn elektrische spullen (navigatie, telefoon, fotocamera, videocamera, fietslampjes) zijn USB oplaadbaar en kunnen gebruik maken van dezelfde powerbank, snoertjes, lader, enz. Dan is iets wat daar van afwijkt onhandig en inefficiënt, qua hoeveelheid spullen, flexibiliteit, geregel met opladen, en geval dat er wat kapot gaat, enz.
LHTJoost schreef:
ma 12 sep, 2022 21:44
Ik geloof graag dat een Edge een enorme stap vooruit is tov een Etrex. Wat mij tegenhoudt is de accu. Ik zie nog steeds de voordelen van batterijen wanneer opladen niet vanzelfsprekend is. Maar misschien ga ik toch overstag.
De betreffende 1040 gaat zonder gebruik van het zonnepaneel al iets van 40 uur mee. Ik heb recent iets van 8 dagen (apparaat staat dan 6u-plus nonstop aan) gedaan zonder op te laden.

Opladen doe ik dan met een powerbank die ik toch al meeneem.

Dit is aanzienlijk meer dan mijn etrex. Daar moest ik om de 3 dagen batterijen wisselen, en als ik lange tocht maak moet ik of extra batterijen bijkopen onderweg of een aparte oplader meenemen.

Ik snap het wel hoor, was eerst ook sceptisch. Ben echter wel om inmiddels. Enige waar ik nu naar benieuwd ben is hoe lang de accu goed blijft, dan blijft altijd een gok met vaste accu's.
Prima keus, Linux met QMapshack.

Nog niet kunnen vinden voor de Edge 1040 maar voor de Edge 1030 kan het zeker, dus ik ben vrijwel zeker dat het ook op de 1040 kan. Ik zou het doen, gelijk testen en (erg kleine kans) als het niet werkt terug sturen.
joukon schreef:
ma 12 sep, 2022 21:08
Het zou mij verbazen als Garmin 'open source' ondersteunt. Er bestaan zoveel smaken Linux; Debian, SuSE, Ubuntu, MInt Linux, Red Hat, Slackware etc. Elke versie met zijn eigen software. Verschillende 'package-managers'. En Linux heeft ook nog eens iets van slechts 2 of 3% van de markt. Daar zien veel fabrikanten geen verdienmodel in.
Ja, Linux en macOS hebben inderdaad een laag marktaandeel, maar inmiddels is Garmin Connect een App voor the telefoon dus ook geen Windows support meer. Die smaken Linux, package-managers etc. maken niet uit, wat telt is de kernel en dat is allemaal Linux. Geen verdienmodel heeft ook zo z'n voordelen.

Ik denk dat het aantal mensen dat een kaart op een Garmin GPS vervangt ook heel klein is en het aantal daarvan dat Linux draai zou wel eens behoorlijk groot kunnen zijn.
Heb de 1030 plus niet de 1040 maar die kaarten zijn prima maar je kan er zonder probleem andere kaarten opzetten naast de originele kaarten, kan je aanvinken welke kaart je wil gebruiken in je GPS.
via de app op je telefoon kan je up-dates binnen halen, tracks overzetten etc.
zelf een route maken via de app of de GPS is aan 1 kant heel makkelijk en aan de andere kant soms lastig om dat dat vaak een route geeft die je misschien niet wil en die dan dwingen zo te gaan als jij wil kan soms betekenen dat je veel punten moet zetten op korte afstand van elkaar.
Bedankt voor alle reacties alvast.

Klinkt veelbelovend, vind ik. Het idee van andere kaarten dateert ook wel uit de tijd dat de kaarten die bij de Etrex hoorden, niet echt goed waren.

Ik neem nog wel wat tijd om het aan te kijken (toch geen grootse fietsplannen de komende maanden) en misschien eens kijken met Black Friday of solden (dienen die commerciële hoogdagen toch nog ergens voor).

Lieven
Op mijn destijds aangeschafte Edge heb ik snel een OFM-kaart gezet. Ik vond de vooraf geinstalleerde kaart van Garmin niet prettig. Voor wat het waard is.
willem.m schreef:
do 15 sep, 2022 22:44
Op mijn destijds aangeschafte Edge heb ik snel een OSM-kaart gezet. Ik vond de vooraf geinstalleerde kaart van Garmin niet prettig. Voor wat het waard is.
Garmin gebruit voor de Edge gewoon het OSM kaart materiaal zoals bijna alle andere OSM kaarten die je vind, enige verschil is de saus die er overheen gaat, dus hoe dingen worden weergegeven, is een bos donker of licht groen, of alleen boom sybolen, hoe breed en welke kleur voor welk type weg etc.

Veder heeft de Edge zelf weer wat opties hoe de kaart wordt weergegeven zoals hoog contrast en traditioneel, dan nog automatische instelling wat er wordt weergegeven of door jou zelf ingesteld hoeveel detail bij welke inzoom, bv normaal en veel en dan nog points of intrest tonen bij 50 meter zoom of 80 of 120 of 500 meter.

Dus er is veel in te stellen voor dat je kan zeggen of je er wel of niet tevreden mee bent, ik zie geen verschil in wat je kan zien op verschillende kaarten, wel hoe dingen ingekleurd worden.
Ok.

/edit: ik bedoelde OFM (aangepast in vorig bericht)
Die kaarten moeten toch wel af en toe geüpdate worden. Gaat dat "vanzelf" of is dat "een dingetje" zoals bij de etrexen?
Leon schreef:
vr 16 sep, 2022 20:45
Die kaarten moeten toch wel af en toe geüpdate worden. Gaat dat "vanzelf" of is dat "een dingetje" zoals bij de etrexen?
Dat kan gewoon via de app op je telefoon, als die via bluetooth verbonden is met je Edge krijg je de melding dat er een update is en of je die wil installeren
Ik weet niet zeker of die BT-update ook de kaart-updates bevat? Ik dacht alleen de firmware update. Bluetooth is een "narrowband" protocol, daar honderden MB's of GB's over installeren, typisch nodig voor nieuwe kaarten, vanaf je telefoon is volgens mij geen doen.

Het grootste minpunt van het gedrag van de kaarten van de standaard Garmin, is voor mij dat de relevante fietswegen heel snel verdwijnen als je uitzoomt om overzicht te krijgen. Snelwegen en grote secundaire wegen blijven wel staan maar zijn natuurlijk totaal niet boeiend voor de fietser. Dit probleem had de GPSMap 60 in 2007 ook al, ik had stiekem gehoopt dat de Edge in 2020 dit probleem had opgelost, helaas niet. Maar er valt mee te leven, je kan ook de "hoeveelheid detail" instelling tweaken als workarround voor dit probleem.
Lost overstappen op OSM/Openfietsmap dit probleem op?