Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschil tussen magura 11 en 66 - Forum Wereldfietser

verschil tussen magura 11 en 66

Hallo,

Ik ben van plan een deel van mijn vakantie geld te besteden aan goede remmen. Ik zat te denken aan magura velg remmen, maar vroeg mij af, wat nu het verschil is tussen de HS11 en de HS66?

Scheelt dit veel in kwaliteit?

Ook koop ik een nieuw LX crankstel. NU zag ik dat er bij die Hollowtech ook 3 ringen bij zaten, is dit voor de rechtetkant. 1 links en 2 rechts, even wennen die Hollowtech.

mario

Zelf heb ik hs11. Het verschil in de 11 en 33 is dat de remgrepen bij de hs33 in aluminium zijn en bij de 11 in plastic. Voor de hs66 weet ik het niet. Je zal ook een rollertje hebben aan de remgreep om hem af te stellen.

HS66 heeft grepen voor een racestuur, dat is naar mijn weten het enige verschil met de HS33.

Sorry, maar ik bedoelde de HS 33 i.p.v de 66

Mario

Hoi Mario,

Even kort door de bocht om je vraag te beantwoorden: HS33 is kwa kwaliteit beter dan HS11.

Bij de keuze van de ringen voor je trapas (ik neem even aan dat je dat bedoeld en niet het cranckstel) moet je even de gebruiksaanwijzing lezen. De keuze van de hoeveelheid ringen is afhankelijk van de breedte van je trapas.

grt,
marco

Marco Meijerink schreef:Hoi Mario,

Even kort door de bocht om je vraag te beantwoorden: HS33 is kwa kwaliteit beter dan HS11.

grt,
marco
Ik kan nog korter door de bocht ;) : HS33 is duurder!

de verschillen:
bij het wiel: niets, de remmen zijn daar precies gelijk
grepen: hs 33 heeft een aluminium greep (de meeste hs11 zijn hier composiet) een aanslagschroef voor korte vingers (hs 11 meestal niet) en een remblokslijtageschroef die je met de hand ipv een imbussleutel aan kunt draaien. De blokjes van de oude HS11 kwamen iets verder van de velg af, maar dat voordeel is inmiddels weggerationaliseerd. Voor de kids zijn 33 -s er af en toe ook nog in trendy kleurtjes.
mario schreef:Hallo,

Ook koop ik een nieuw LX crankstel. NU zag ik dat er bij die Hollowtech ook 3 ringen bij zaten, is dit voor de rechtetkant. 1 links en 2 rechts, even wennen die Hollowtech.
Staat in de gebruiksaanwijzing, de plaats van de ringen is afhankelijk van de breedte van het trapashuis en het type voorderailleur. Voor je gaat monteren is het noodzakelijk dat ze zijkanten van het bracket gevlakt worden, als de lagers scheef staan zijn ze zo weg! Met een gevlakt brackethuis doe je er iets langer mee. Niet met rottige of speling vertonende lagers fietsen, je krijgt er groeven van in de niet los te vervangen trapas

m-gineering schreef:
Marco Meijerink schreef:Hoi Mario,

grt,
marco
Ik kan nog korter door de bocht ;) : HS33 is duurder!
En weer iets ruimer door de bocht:
- de grepen van HS33 zijn sterker. Bij het ontluchten of vervangen van remolie moet je bij HS11 voorzichtig(er) zijn met het indraaien van de boutjes in de plastic greep.
- het rode afstelwieltje op de HS33 kan door weer en wind wat moeizaam draaibaar worden, en is dan lastiger in gebruik dan de imbus van de HS11.

Hallo,

Ik heb een uur geleden bij Mammoet, in den Haag, waar i woon, deze spullen gekocht. IK was 338 euro kwijt voor een LX pakket met een XT A-Derrailleur en Magura HS 11 remmen. Ik kocht die remmen voor 85 euro de 33 zijn 169 euro scheelt dus veel geld.

De eigenaar vertelde mij dat er weinig verschil is tussen de 11 en de 33. Hij zei dat het rem vermogen van de 11 iets kleiner is en dat er bij de 33 aan de remhendel een stelschroef zit, maar dat die nauwelijks goed werkt, wel eerlijk dus. Verder zei hij dat als je een stalen frame hebt dat je dan ook een brakebooster er op moet zetten. Aan de achterkant is dat niet nodig vertelde hij.

Mammoet is met zijn spullen de goedkoopste in nederland, maar duur met reparaties. Ik vroeg hem wat het kostte, als hij die Magura 11 remmen zou monteren. Hij zei dat dit zeer veel werk is en dat dit 80 euro zou kosten. Dit is natuurlijk veel te duur. Hij zei dat als je een klein framemaat hebt je dan de leidingen moet inkorten, maar dat dit bij een groot frame niet hoeft.

Mario

Het plaatsen van de remmen is kinderspel. Gewoon de v-brakes verwijderen en de magura remmen plaatsen. Het meeste werk heb je aan je handgrepen te verwijderen en terug er op te zetten, maar met een compressor wat lucht erin blazen en ze zijn er snel af. Meestal moet je de remkabel nu anders zien vast te maken aan je frame. Ik heb het met 3 tiewraps gedaan rond mijn bovensten framebuis.

mario schreef:Hallo,

De eigenaar vertelde mij dat er weinig verschil is tussen de 11 en de 33. Hij zei dat het rem vermogen van de 11 iets kleiner is
Oude HS11 hebben een grotere zuiger in de gevercylinder, zodat je voor dezelfde vertraging iets harder moet knijpen. In de praktijk is er dus geen verschil, want de meeste fietsers kunnen hard genoeg knijpen om het achterwiel om te tillen. In de folder staan nog steeds de oude getallen, maar volgens mij klopt dat niet meer

beste Solar,

IK ben bezig geweest om alles erop te zetten, mar de Magura 11 kreeg ik er niet op.
IK heb vier bouten met ringen en twee boosters, maar begreep niet goed hoe te plaatsen. kwam met die ringen ook niet uit.

Ook het plaatsen van die Hollotech crankstel was kijken met hoeveel ringen er op moeten ik heb er maar links en rechts een gedaan.

toen ik het crankstel er op had zitten kwam ik er achter dat die verkoper geen crank bouten had meegeleverd.

Mario

hallo,

heb gelukkig alles kunnen monteren. maar u blijkt dat de magura 11 leidingente lang zijn en dat deze passend gemaakt moeten worden. ben bang dat ik dit iet kan, heeft iemand misschien goede tips. Had misschien toch beter gewone v-brakes kunen kopen.
Wordt toch duurder dan ik had verwacht.

Mario

Als het er eenmaal op zit zul je blij zijn dat je ze hebt. Heb je de montageinstructies op de site van Magura gezien?
Wim

mario schreef:beste Solar,

IK ben bezig geweest om alles erop te zetten, mar de Magura 11 kreeg ik er niet op.
IK heb vier bouten met ringen en twee boosters, maar begreep niet goed hoe te plaatsen. kwam met die ringen ook niet uit.

Ook het plaatsen van die Hollotech crankstel was kijken met hoeveel ringen er op moeten ik heb er maar links en rechts een gedaan.

toen ik het crankstel er op had zitten kwam ik er achter dat die verkoper geen crank bouten had meegeleverd.

Mario
RTFM !

Voor HollowtechII is 2.5mm links en rechts het meest gebruikelijk, dus dan hou je geen ringen over. Manuals op iedere Shimanosite, je moet alleen even zoeken
Wat bedoel je met crankbouten? Er zitten twee m6jes in de linker crank, en verder is er nog een plastic schroefdrop voor de lagervoorspanning

De leiding van magura's kun je inkorten met een 8mm steeksleutel en een stanleymes. De knelfittingen (zwarte busjes) zitten normaliter in het zakje boutjes, inbus en ringen

Marten,

1) Ik weet niet hoe ik de magura leidingen kan inkorten en begrijp niet goed wat je bedoelt met een stanly mes. Als ik in die leiding snijd, loop de olie toch weg?
De winkel bij wie ik deze spullen kocht vertelde mij dat het plaatsen en inkorten van de leidingen vreselijk veel werk is en hij rekent daar 80 euro voor, terwijl ik er 85 voor heb betaald.

2) IK kan de voor derrailleur niet goed plaatsen, ik denk dat dit komt omdat ik een ring te weinig heb geplaatst. IK heb een ring aan de linker en de rechter kant geplaatst. heb mijn pot niet gevlakt, maar dit gaat de fietsenmaker zaterdag doen.

mario

Elders van deze website gekopieerd:

De Wereldfietser organiseert in samenwerking met Marten Gerritsen een fietsreparatiecursus voor maximaal 16 leden per weekend. De cursus wordt gegeven in de volgende weekenden.

19-20 mei............Basiscursus
26-27 mei..........………Gevorderdencursus
9-10 juni.............Basiscursus
16-17 juni................is omgezet naar een beginnnerscursus

8-9 september..... Basiscursus
15-16 september.........Gevorderdencursus
6-7 oktober...................Stoomcursus

Plaats is steeds het Groningse Kiel Windeweer. De cursus en bestaat uit theorie maar vooral uit praktijkblokken. Aan de hand van een cursusboek geeft Marten fietsreparatiecollege. In zijn professionele werkplaats kun je in teams proberen de theorie in praktijk te brengen.

Zijn er nog plaatsen?

mario schreef:Marten,

1) Ik weet niet hoe ik de magura leidingen kan inkorten en begrijp niet goed wat je bedoelt met een stanly mes. Als ik in die leiding snijd, loop de olie toch weg?
De winkel bij wie ik deze spullen kocht vertelde mij dat het plaatsen en inkorten van de leidingen vreselijk veel werk is en hij rekent daar 80 euro voor, terwijl ik er 85 voor heb betaald.
hmm afzetter
jopieklep schreef:Ik heb ze ook. Als je de slangen ('t zijn geen kabels) inkort, kun je deze op iedere gewenste lengte afknippen of snijden met een scherpe zijkniptang danwel een scherp hobby mes. Belangrijk hierbij is dat je van de remhendels afblijft zodat je geen olie eruit kan persen en dus ook (bij de teruggaande slag) geen lucht kunt aanzuigen. Je kan ze nu verder gewoon monteren en hoeft ze niet te onluchten. Dit staat trouwens ook gewoon in de gebruiksaanwijzing :wink:
dat lukt je dus wel, staat overigens ook in de Manual (rtfm??)

hier op pagina 11

Bas

Bedankt voor de handleiding tip maakt veel duidelijk. Bgreep niet dat die er bij aankoop niet gewoon bij zat.

Harry, ik werk zelf in een fietsen zaak dit is in een sociale werkplaats, wij krijgen wel fiets les maar nooit iets gehoord over magura, omdat dit zelden voor komt.

En de hollotech was voor mij ook nieuw. Nu weet ik het wel.

Het leuke is dat wij de enige zijn die alle naaf versnellingen volledig reviseren iets wat fietenzaken ivm de kosten niet meer doen.

Mario

mario schreef:Bedankt voor de handleiding tip maakt veel duidelijk. Bgreep niet dat die er bij aankoop niet gewoon bij zat.
Aan de lopende band zijn al die handleidingen alleen maar duur extra afval, je hebt een set die een fietsenfabrikant /teveel/ heeft ingekocht. Die set is via de achterdeur voor weinagh bij je ramsjzaak terecht gekomen, die daarom veel goedkoper kan zijn dan de fietsenmaker die via de officieele distributie inkoopt. Maar daar had je wel een doos, stickers en een boekje gekregen