Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 27 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Zo zullen bij de opkomst van de auto ook gedacht hebben, niets is beter dan een paard en wagen.
WimB schreef:
za 27 aug, 2022 11:56
Zo zullen bij de opkomst van de auto ook gedacht hebben, niets is beter dan een paard en wagen.
Het zal alleen nu niet zo zijn dat de auto volledig zal vervangen worden door de e-bike.

En alhoewel ik deze vergelijking zelf ook al maakte in het verleden vindt ik eigenlijk niet dat het vergelijkbaar is.
Shorttrack schreef:
za 27 aug, 2022 11:29
Heb de e-bike zelf ook nog verdedigd in dit topic en wat ik nog altijd doe voor bepaalde situaties. De mensen die mij toen tegenspraken omdat ik voor was spreken mij nu weer tegen omdat ik tegen ben.
Misschien moet men het voor of tegen wat meer loslaten.
Je neemt een fiets als dat je voorkeur heeft, en je neemt een ebike als je die graag wilt gebruiken. That's all.

Ik begrijp het overigens best, die frustratie jegens ebikes. Ben je jezelf ergens in het zweet aan het werken om in je granny verzet met 8 km/u de berg op te komen, komt een stelletje (te) zwaar beladen vakantiefietsers (in unisex), relaxed rechtzittend jou al rustig peddelend voorbij stuiven. Is idd een beetje demotiverend.
Het is enkel het klimaat aspect dat mij niet aanstaat bij de e-bike. En dat mensen daar niet bij stil staan. Maar is wel belangrijk

Ik vind dan wel ook zonde dat gezonde mensen voor korte afstanden de e-bike nemen. Maar dat moeten ze dan maar zelf weten.
Flix schreef:
za 27 aug, 2022 13:13
Misschien moet men het voor of tegen wat meer loslaten.
Je neemt een fiets als dat je voorkeur heeft, en je neemt een ebike als je die graag wilt gebruiken. That's all.

Ik begrijp het overigens best, die frustratie jegens ebikes. Ben je jezelf ergens in het zweet aan het werken om in je granny verzet met 8 km/u de berg op te komen, komt een stelletje (te) zwaar beladen vakantiefietsers (in unisex), relaxed rechtzittend jou al rustig peddelend voorbij stuiven. Is idd een beetje demotiverend.
[/quote]

De vraag is waarom dat zo demotiverend is natuurlijk. Want je kunt dat natuurlijk niet met elkaar vergelijken. Het is eerder demotiverend moest het zijn dat de persoon op de gewone fiets graag een e-bike wil maar niet kan betalen.

Als ik met de e-bike op vakantie was voelde ik eigenlijk geen connectie met de vakantiefietser op gewone fiets.
Als zij een bankje zitten te rusten dan is dat echt om te rusten en energie op te doen.

Met een e-bike is het evengoed vermoeiend natuurlijk. Maar dan stop je eerder even om gewoon even niet op de fiets te zitten. Echt uitgeput zul je niet zijn als je dezelde afstand aflegt en dezelfde pauzes neemt dan wanneer je met de gewone fiets zou gaan.

En dat laatste maakt voor mij het grootste onderscheid onder de vakantiefietsers op gewone fiets en e-bike.

Dus als jij die berg op wilt rijden zonder motor moet je eigenlijk ook niet kijken naar e-bikers. Want die zijn simpelweg met iets ander bezig dan jij.

Als ik als dertiger de berg op fiets en er komt een mens van seventig mij voorbij op een gewone fiets dan is dat inderdaad demotiverend. Zit diezelde mens op een e-bike dan ben ik blij voor hem dat hij op die manier toch nog de berg op kan.
Shorttrack schreef:
za 27 aug, 2022 14:43
Flix schreef:
za 27 aug, 2022 13:13
.. Ik begrijp het overigens best, die frustratie jegens ebikes. Ben je jezelf ergens in het zweet aan het werken om in je granny verzet met 8 km/u de berg op te komen, komt een stelletje (te) zwaar beladen vakantiefietsers (in unisex), relaxed rechtzittend jou al rustig peddelend voorbij stuiven. Is idd een beetje demotiverend.
De vraag is waarom dat zo demotiverend is natuurlijk. ...
My guess is dat mensen verschillen in de mate waarin zij gevoelig zijn voor wat anderen denken en doen. Hoe meer je je van iemand anders aantrekt, des te demotiverender je zoiets als ingehaald worden -nota bene door iemand met een ebike: wat erg!- zult ervaren. Mijn oplossing: laat het los. Dat scheelt een hoop stress.

P.S.
Dit topic doet me aan Groundhog Day denken. Of had ik dat eerder ook al geschreven? 😉
willem.m schreef:
za 27 aug, 2022 16:32
My guess is dat mensen verschillen in de mate waarin zij gevoelig zijn voor wat anderen denken en doen. Hoe meer je je van iemand anders aantrekt, des te demotiverender je zoiets als ingehaald worden -nota bene door iemand met een ebike: wat erg!- zult ervaren. Mijn oplossing: laat het los. Dat scheelt een hoop stress.
Precies, laat het los. Ik zit op de fiets van mijn vrijheid te genieten, even los van de maar rondtollende wereld. Daarom heb ik bijvoorbeeld geen moment getwijfeld toen mijn fietstassen kapot gingen om de allergrootste, Ortlieb Back Roller Pro Classic aan te schaffen. Geheel tegen de bikepacking trend in. Zeventig liter plus een vak aan de buitenkant, handig voor natte slippers of boodschappen. Noem me de kamperende postbode. Ik had voor een week schone t-shirts bij me (waarvan de helft weer schoon thuisgekomen is) en hoef mijn slaapzak niet haast vacuüm te zuigen voor ik op pad kan (wat ook een uitdaging is en dus voldoening kan geven, ik heb er verder geen oordeel over). Heerlijk weekje naar en op Schiermonnikoog gehad, 400 km gefietst. Fijn mijn eigen ding, daarom.
N.B. Niet elektrisch, maar als ik voor hetzelfde geld een e-bike kon kopen én het ding had een actieradius van pak 'm beet 400 km, dan zou ik dat doen.
IMG_20220821_105842.jpg
Ik ga op fietsvakantie naar Punxsutawney en neem mee.....
Mijn elektrische fiets.
Nadeel van een "design" e-bike. Vandaag telefoon gehad van mijn fietsenmaker. Mijn e-bike staat daar intussen al 2 maanden.

Accus was defect en opgestuurd naar sparta. (Het betreft een sparta r5te)

Accu valt binnen garantie maar niet meer leverbaar. Dus fiets kan niet hersteld worden.

Ze willen mijn fiets wel afkopen voor 1000 euro. Fiets is ongeveer 4 jaar oud met 8000km. Ik denk dat het wel ee goed voorstel is.


Voorlopig even geen nieuwe e-bike voor mij. Maar moest ik er terug een kopen dan gaat het toch een gangbaarder model zijn. 4 jaar en 8000km is uiteraard niet genoeg om de fiets al af te schrijven.

Enig geluk is wel nog dat ik eigenlijk niet 100% tevreden was over de fiets om verschillende redenen.
Is die accu ook niet te refurbishen? Pas op dat ze je niet 1000 euro geven voor de fiets en hij over een maand voor een mooi bedrag wordt aangeboden.
Shorttrack schreef:
ma 29 aug, 2022 13:48
[...]

Accus was defect en opgestuurd naar sparta. (Het betreft een sparta r5te)

Accu valt binnen garantie maar niet meer leverbaar. Dus fiets kan niet hersteld worden.

Ze willen mijn fiets wel afkopen voor 1000 euro. Fiets is ongeveer 4 jaar oud met 8000km. Ik denk dat het wel ee goed voorstel is.

[...]
Ik zou me ook afvragen wat 'ie nieuw gekost heeft en wat zo'n beetje de prijs is waar zo'n fiets gebruikt voor weggaat. En mocht je nog een nieuwe fiets willen kopen is daar misschien nog wel een leuke deal mee te maken?
Jurr schreef:
ma 29 aug, 2022 14:04
Shorttrack schreef:
ma 29 aug, 2022 13:48
[...]

Accus was defect en opgestuurd naar sparta. (Het betreft een sparta r5te)

Accu valt binnen garantie maar niet meer leverbaar. Dus fiets kan niet hersteld worden.

Ze willen mijn fiets wel afkopen voor 1000 euro. Fiets is ongeveer 4 jaar oud met 8000km. Ik denk dat het wel ee goed voorstel is.

[...]
Ik zou me ook afvragen wat 'ie nieuw gekost heeft en wat zo'n beetje de prijs is waar zo'n fiets gebruikt voor weggaat. En mocht je nog een nieuwe fiets willen kopen is daar misschien nog wel een leuke deal mee te maken?
Tweedehands schommelt de prijs tussen 900 en 1200 euro ongeveer. De mijne heeft wel al wat gebruikssporen.
Ga nog proberen de prijs wat omhoog te krijgen. Maar in de rest heb ik weinig zin. 1000 euro is wel redelijk bedrag.
Leon schreef:
ma 29 aug, 2022 14:00
Is die accu ook niet te refurbishen? Pas op dat ze je niet 1000 euro geven voor de fiets en hij over een maand voor een mooi bedrag wordt aangeboden.
Sparta zelf koopt de fiets over. Niet de fietsenmaker. Dus ga er niet achter kunnen komen of hij toch hersteld kon worden. De fiets is overigens al enkele jaren uit de productie gehaald. Is ook niet lang in productie geweest.
Shorttrack schreef:
ma 29 aug, 2022 14:22

Tweedehands schommelt de prijs tussen 900 en 1200 euro ongeveer. De mijne heeft wel al wat gebruikssporen.
Klinkt mij als een nette deal dan. Zeker als je verder tevreden bent met je Giant mountainbike als opvolger. Prima manier om het e-bike hoofdstuk af te sluiten lijkt me.
fietsAr schreef:
za 27 aug, 2022 17:07

N.B. Niet elektrisch, maar als ik voor hetzelfde geld een e-bike kon kopen én het ding had een actieradius van pak 'm beet 400 km, dan zou ik dat doen.
Elke e-bike kan dit aan als jij ook voldoende vermogen kan leveren. Toch.
Of een plek op je fiets maken voor wat extra accu's.
WimB schreef:
ma 29 aug, 2022 14:40
fietsAr schreef:
za 27 aug, 2022 17:07

N.B. Niet elektrisch, maar als ik voor hetzelfde geld een e-bike kon kopen én het ding had een actieradius van pak 'm beet 400 km, dan zou ik dat doen.
Elke e-bike kan dit aan als jij ook voldoende vermogen kan leveren. Toch.
Of een plek op je fiets maken voor wat extra accu's.
Het idee van een e-bike is dat hij jou helpt met fietsen. Niet andersom lijkt me. En het idee van de e-bike valt dan bijna zo goed als helemaal weg. Want dan is de bijdrage van de fiets maar miniem.
Jurr schreef:
ma 29 aug, 2022 14:25
Klinkt mij als een nette deal dan. Zeker als je verder tevreden bent met je Giant mountainbike als opvolger. Prima manier om het e-bike hoofdstuk af te sluiten lijkt me.
Klinkt idd als een goede deal. Gelukkig is de fiets nieuw gekocht want anders zou garantie lastig worden en dan had de fiets gewoon weggegooid kunnen worden (wat nu waarschijnlijk ook wel gebeurt door Sparta zelf).
Dacht nog heel even aan een tweedehands accu. (Als die er zijn). Maar lijkt me een slecht idee.

Ten eerste weet ik niet of de accu nog goed is.
En ten tweede betaal ik dan voor iets wat eigenlijk binnen de garantie valt.
En ten derde maak je er niet zoveel kilometers meer mee omdat je erg tevreden bent met je zelf samengestelde non-ebike. ;)
Ging de e-bike wel nog gebruiken voor wanneer ik ergens niet bezweet wilde aankomen. Of tijdens fietsvakanties. Dan ging mijn vriendin op mijn e-bike en ik op de giant. Dat was ook een van de redenen om een extra fiets te kopen. Dan kunnen we namelijk op de trein. Met de bakfiets gaat dat niet :roll:
Dus dat is wel balen. Maar we hadden voorlopig nog geen treinreis in het vooruitzicht.