Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaakbreuk? - Forum Wereldfietser

Spaakbreuk?

Ik heb een vraagje over het breken van spaken. Ik lees hier regelmatig over in reisverslagen. Ik heb zelf in de ca. 12 jaar dat ik op fietsvakantie ga nog nooit één spaak gebroken en ga nu al jaren met een setje reserve spaken door het leven. Doen anderen nou wat verkeerd of ben ik gewoon lucky? Ik snap het niet zo goed.
Je bent echt gewoon lucky, of je heb wonderwielen, Peter,

Na heel wat spakenleed met mijn vorige fiets, die effectief een fout in de achtervelg bleek te hebben, reed ik jarenlang (7) met een pakketje 'nodeloze' reservespaken rond. Net toen ik een vakantie ernstig overwoog om die maar eens thuis te laten (wat ik gelukkig niet deed), brak ik in drie weken Pyreneën 4 spaken.

Daarbij dient opgemerkt dat je kans op spaakbreuk behoorlijk vergroot wanneer er slijtage komt op je velgen (minder stijf, dus meer spanning op de spaken).

Als jij nu al 12 jaar met hetzelfde fietsje rondrijdt, zou ik die spaken dus ook volgende keer maar meenemen....

Groetjes,

Astrid

Uit het feit dat je de vraag stelt Peter, kan ik alleen maar concluderen dat het in jouw geval inderdaad geluk is.
Wat je als fietser in de hand hebt, is de rijstijl, de spakenspanning (als je daar verstand van hebt) en de kwaliteit spaken (als je kan kiezen en als je goede spaken kunt herkennen).

Mijn record staat op 7 gebroken spaken op een dag en 20 gebroken spaken in drie opeenvolgende dagen. Dat is gebeurd toen ik onderweg een nieuw wiel moest spaken en geen keuze had. Dat was in Spanje in de Francotijd en toen was er alleen maar ontbijtkoekkwaliteit te koop. Maar een spaak vervangen is sindsdien wel een fluitje van een cent

Bedankt Astrid en Theo. Ik vroeg het me eigenlijk af omdat ik, met name aan het begin van mijn 'carrierre' als vakantiefietser op hele middelmatige fietsen fietste en vele onderdelen heb gebroken (inclusief een fietsframe!), maar nog nooit een spaak! Ik moet wel zeggen dat ik de laatste jaren onderweg wel bijna dagelijks de spaken op spanning en het wiel op slagen controleer.

Peter,

het scheelt ook veel hoe zwaar je zelf bent en hoeveel bagage je bij je hebt.
Hoe lichter de wielen belast worden, hoe minder de kans op spaakbreuk is.
Verder speelt de rijstijl een belangrijke rol. Buts je vaak van stoeprandjes af in Nederland (of fiets je veel in Den Haag :roll: ) dan is de kans op spaakbreuk ook weer een stuk groter.

Freek