Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SAS - Forum Wereldfietser

SAS

SAS

Gevlogen traject: Amsterdam - Oslo
Fiets: Santos Tandem
Datum: juni 2006
Vervoerstarief fiets: gratis binnen bagagelimiet van 20 kg
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Vereist Trappers er af en stuur draaien. Verder nog verpakt in bubbeltjesfolie.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja via calcenter SAS. reservering via internet.
Ervaringen: Goed geen problemen gehad.

Beste Pipiwag,
Is dat bij SAS het voordeel van een tandem? Je checkt de tandem in als volledige bagage van een persoon en de overige bagagestukken als bagage van de andere persoon. Verder mag je beide handbagage meenemen. Enig idee hoe streng zij doen over de 20 kilo per persoon. Wat kost hun overgewicht?

gewoon ingecheckt met een tandem van ongeveer 25 kg en 15 kg bagage. En verder nog wat handbagage mee genomen. prijs voor overgewicht weet ik niet meer.

Pieter

Ik heb zojuist SAS even gebeld voor mijn vlucht naar Noorwegen deze zomer. Volgens de website betaal je een bedrag per kg overgewicht.

Volgens de dame van het call center is dit inmiddels veranderd en betaal je nog steeds niks als je binnen de 20kg blijft en EUR 30 per enkele reis als je erboven komt. Die EUR 30 is dan een lump sum en het maakt niet uit hoe zwaar je fiets is. De rest van de bagage moet echter wel binnen de 20kg blijven.

Lijkt me een verbetering! :D

Groeten,

Arjan

Gevlogen traject: Alta (Noorwegen) - Amsterdam (met overstap in Oslo & Kopenhagen)
Datum: juli 2007
Vervoerstarief fiets: € 30,-
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: stuur gedraaid, banden leeg, pedalen demonteren
Fiets tevoren aangemeld?: ja, vlucht per internet geboekt, daarna telefonisch fiets aangemeld. 24 uur later terug moeten bellen om te horen of de fiets daadwerkelijk mee kon.
Ervaringen: heb 1 pedaal niet losgekregen, was geen enkel probleem.
Wat kleine krasjes op het frame (maar heb meer krassen van het fietsen dan van het vliegen, dus niks om stress van te hebben!)

Gevlogen traject: Amsterdam - Kopenhagen V.V.
Datum: juli 2007
Vervoerstarief fiets: € 30,- per enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Doos is niet nodig!!!!! VK-hoes geen enkel probleem
Fiets tevoren aangemeld?: Ja. Verder moet je op Schiphol eerst naar de informatiebalie van de SAS om voor de fiets te betalen. Je kunt dat meteen ook voor de terugreis doen. In het systeem staat dat je een fiets bij je hebt
Ervaringen: het inchecken bij de SAS op Schiphol was een chaos: vier vluchten van de SAS vertrokken ongeveer tegelijkertijd. Er waren drie Balies beschikbaar voor al die vluchten. Resultaat: een lange rij. Nu was het wel vakantietijd. Advies 3,5 uur voor vertrek op Schiphol zijn.
Op Kopenhagen was het nog erger met de rij. Er waren gewoonweg onvoldoende incheckbalies open voor tal van vluchten. Ook hier is mijn advies: minstens 3,5 uur voor vertrek in de rij van de incheckbalie.

bert sitters schreef: Wat kost hun overgewicht?
Volgens de reglementen van de IATA kost het overgewicht (de officiële term is overbagage) per kilo meergewicht 1% van de prijs die op het vliegticket staat vermeld.
IATA = International Air Transport Association - a trade association representing and serving the airline industry world-wide. http://www.iata.org
Dit is me uitgelegd op Chicago O'Hare Int'l Airport in 1977, toen had ik 42 kilo bagage op mijn fiets (kampeerspullen, dat nóóit meer!).

[quote="Martin E. van Doornik"Wat kost hun overgewicht?

Volgens de reglementen van de IATA kost het overgewicht (de officiële term is overbagage) per kilo meergewicht 1% van de prijs die op het vliegticket staat vermeld.
IATA = International Air Transport Association - a trade association representing and serving the airline industry world-wide. http://www.iata.org
Dit is me uitgelegd op Chicago O'Hare Int'l Airport in 1977, toen had ik 42 kilo bagage op mijn fiets (kampeerspullen, dat nóóit meer!).[/quote]

reactie Bert Sitters:
Hoe dat in 1977 was weet ik niet. Al weer dertig jaar geleden. De bedragen van 1999 zullen ook wel veranderd zijn. Nu in 2007 zijn de regels bij SAS: 20 kilo aan in te checken bagage, plus nog wat handbagage en je betaalt los daarvan 30 Euro voor je fiets per enkele reis. Wellicht is dat volgend jaar weer anders. Regels en bedragen veranderen voortdurend, dus ga achter actuele gegevens aan en kom ook met zo actueel mogelijke gegevens op dit forum.
Gevlogen traject: Amsterdam-Luleå (Zweden) (via Stockholm) + Alta (Noorwegen) - Amsterdam (via Tromso, Oslo en Kopenhagen)
Datum: 29 juni heen, 15 juli terug
Vervoerstarief fiets: € 40,- per enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Je hoeft geen doos, heb mijn fiets verpakt in fietshoes + derailleurbeschermer en karton om stuur en remgrepen etc.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, dat is verplicht. Even bellen (wel engelstalig callcenter), dan 2 dagen later weer terugbellen of het echt definitief goedgekeurd is.

Fietssleutel was gebroken en ketting eraf gelopen. Terugweg heb ik de ketting eraf gehaald, nu gelukkig niet de sleutel gebroken, enkel wat krasjes op het stuur. Fiets stond op schiphol naast de bagageband voor speciale bagage. In Luleå kwamen ze hem gewoon brengen.
Gevlogen traject: Amsterdam-Oslo Gardermoen en terug
Datum: zomer 2011
Vervoerstarief fiets: € 40,- per fiets, enkele reis (amsterdam) 250 kronen per fiets per reis (oslo).
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: wij hadden hem in een fietshoes, stuur gedraaid, zadel en stuur laag, beetje lucht uit de banden. Op Oslo Gardermoen konden we geen gebruik maken van de selfservice om de boardingpas uit te printen. Hiervoor moesten we in een rij staan met alle anderen met speciale bagage of extra bagage. Dit duurde wel even, +-45 minuten.
Dit jaar hoefde ik niet meer te bellen met een callcenter om de fiets aan te melden, maar dit kon online via een formulier. Kreeg binnen 10 minuten een mail terug met de bevestiging.