Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
joukon schreef:
ma 22 aug, 2022 16:35
Als je als mtb-er gebruik maakt van mtb routes dan heb je hiervoor een vergunning nodig.
Heb je een bron voor die informatie?
Leon schreef:
ma 22 aug, 2022 17:19
joukon schreef:
ma 22 aug, 2022 16:35
Als je als mtb-er gebruik maakt van mtb routes dan heb je hiervoor een vergunning nodig.
Heb je een bron voor die informatie?
Zoals ik die ken van mijn eigen omgeving waar ik zelf jarenlang op mtb heb gefietst;
Om op de MTB-route in het Nationaal Park Veluwezoom te mogen rijden, dien je in het bezit te zijn van een MTB-vignet. Dit vignet is ook geldig op diverse andere routes in Nederland.
https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl › mtb-vigne

Zie ook;
https://www.natuurmonumenten.nl/mountai ... mtb-vignet

Informeer jezelf dus even of dit ook van toepassing is in het gebied waar je zelf van plan bent te gaan mtb--en.
joukon schreef:
ma 22 aug, 2022 16:35
Met de E komen mensen verder weg dan ooit. Dat zet bepaalde gebieden onder druk door massatoerisme.
Lijkt me een stelling die je niet kunt onderbouwen.
Flix schreef:
ma 22 aug, 2022 18:09
joukon schreef:
ma 22 aug, 2022 16:35
Met de E komen mensen verder weg dan ooit. Dat zet bepaalde gebieden onder druk door massatoerisme.
Lijkt me een stelling die je niet kunt onderbouwen.
Daar kom ik graag op terug zodra ik tijd ervoor vind :D
Flix schreef:
ma 22 aug, 2022 18:09
joukon schreef:
ma 22 aug, 2022 16:35
Met de E komen mensen verder weg dan ooit. Dat zet bepaalde gebieden onder druk door massatoerisme.
Lijkt me een stelling die je niet kunt onderbouwen.
Het eerste of het tweede deel?
Grandonneur schreef:
ma 22 aug, 2022 18:17
Flix schreef:
ma 22 aug, 2022 18:09
joukon schreef:
ma 22 aug, 2022 16:35
Met de E komen mensen verder weg dan ooit. Dat zet bepaalde gebieden onder druk door massatoerisme.
Lijkt me een stelling die je niet kunt onderbouwen.
Het eerste of het tweede deel?
De relatie tussen beide beweringen houden denkelijk geen stand.
Beide beweringen an sich zijn volgens mij juist.
Shorttrack schreef:
za 20 aug, 2022 23:34
Waarom een vergunning voor e-mtb's? Die vallen toch gewoon onder de wetgeving van de fiets en worden toch ook beschouwd als fiets?

Ik kan zo snel geen reden bedenken waarom een e-mtb minder recht zou hebben op vrije toegang dan een gewone mtb. Een geoefend mtb-er fiets soms ook gewoon sneller als een e-mtb-er.
Misverstand.
In bepaalde drukke gebieden, zoals op de Utrechtse heuvelrug, geldt een vergunningsplicht voor mtb's. Daarbij maakt het niet uit of die mtb elektrisch ondersteund wordt of niet. Dit is gewoon een manier om het aantal (e-)mtb'ers in een gebied te reguleren en heeft niets te maken met een minder vrije toegang voor e-mtb's. Ik ken geen voorbeelden van gebieden waar je met een gewone fiets wél toegang hebt en met een elektrische niet. Is ook lastig te implementeren, want voor de wet zijn het allebei gewone fietsen.
peter de rijk schreef:
ma 22 aug, 2022 18:45
In bepaalde drukke gebieden, zoals op de Utrechtse heuvelrug, geldt een vergunningsplicht voor mtb's. Daarbij maakt het niet uit of die mtb elektrisch ondersteund wordt of niet. Dit is gewoon een manier om het aantal (e-)mtb'ers in een gebied te reguleren ...
Is dat zo? Is het aantal vignetten beperkt om overbelasting te voorkomen of is het alleen een manier om het onderhoud te financieren? Beide naast elkaar kan wel natuurlijk.
peter de rijk schreef:
ma 22 aug, 2022 18:45
Shorttrack schreef:
za 20 aug, 2022 23:34
Waarom een vergunning voor e-mtb's? Die vallen toch gewoon onder de wetgeving van de fiets en worden toch ook beschouwd als fiets?

Ik kan zo snel geen reden bedenken waarom een e-mtb minder recht zou hebben op vrije toegang dan een gewone mtb. Een geoefend mtb-er fiets soms ook gewoon sneller als een e-mtb-er.
Misverstand.
In bepaalde drukke gebieden, zoals op de Utrechtse heuvelrug, geldt een vergunningsplicht voor mtb's. Daarbij maakt het niet uit of die mtb elektrisch ondersteund wordt of niet. Dit is gewoon een manier om het aantal (e-)mtb'ers in een gebied te reguleren en heeft niets te maken met een minder vrije toegang voor e-mtb's. Ik ken geen voorbeelden van gebieden waar je met een gewone fiets wél toegang hebt en met een elektrische niet. Is ook lastig te implementeren, want voor de wet zijn het allebei gewone fietsen.
Dat klinkt inderdaad veel logischer. Het zou ergens discriminerend zijn als een e-bike geen toegang heeft aangezien deze onder dezelfde wetten valt.
Daarentegen is het soms wel irritant. Tijdens mijn sport carriere kwamen er soms ook mensen met nieuwe snufjes waardoor ze eigenlijk het echte sporten niet meer moesten beoefenen. Als die dan in jou weg rijden (op een niet openbare plek) tijdens je training is dat zeer storend.
Voor hen is het dan meer vrijtijdsbesteding in plaats van echt trainen. Terwijl die uren echt voor trainingen waren gereserveerd.
Op de openbare weg geldt een ebike gewoon als een fiets, maar op privé-terrein zou je volgens mij prima onderscheid kunnen maken.
Shrek schreef:
ma 22 aug, 2022 20:59
Op de openbare weg geldt een ebike gewoon als een fiets, maar op privé-terrein zou je volgens mij prima onderscheid kunnen maken.
Inderdaad. Vandaar even de verwarring :wink:
Flix schreef:
ma 22 aug, 2022 18:09
joukon schreef:
ma 22 aug, 2022 16:35
Met de E komen mensen verder weg dan ooit. Dat zet bepaalde gebieden onder druk door massatoerisme.
Lijkt me een stelling die je niet kunt onderbouwen.
Met de E komen mensen verder weg dan ooit.
In mijn familie ben ik samen met een oudere broer een van de weinigen (heb 6 broers en 4 zussen) die fietsen als hobby hebben. Anderen binnen de familie fietsen soms een rondje mee. Waarbij de vraag steevast is; 'je rijdt toch niet te hard' en 'niet te ver'. Sinds een aantal jaren is hierin verandering gekomen dankzij de E. Dat wordt vast wel herkent door anderen.
Snelheid en afstand zijn met de E een relatief begrip.
Mijn oudste zus kan mij weer bijbenen met haar E. Afstand speelt voor haar veel minder een rol.

Het grote verschil tussen een gewone fiets en de E is dat de capaciteit van de accu het mogelijk maakt de afstand te vergroten. Uiteraard geldt hier dat hoe hoger het gewicht dat de accu en motor moet voortrekken, hoe korter de actieradius zal zijn. Eventuele bijrijders en tassen tellen hier ook mee.
Bij de meeste e-bikes ligt de accu die tussen de 200 en 600 Wh. Als vuistregel kan je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/u, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning). Dat betekent dat je met een lichte accu van 200 Wh ongeveer 25 km kunt fietsen met trapondersteuning op gemiddeld niveau. Een zwaardere accu zal je ruim 80 kilometer 'vooruitduwen'.
Dat komt aardig overeen met de afstanden die door mijn zus en haar partner afgelegd wordt.
Beiden durven weer mee te gaan als ik aan bied een fietstochtje door West Friesland te maken. Zij hoeven niet bezweet thuis te komen en hebben de volgende dag geen spierpijn. Dit hoor ik ook terug van vrienden die de E gebruiken in mijn omgeving.
Een buurman met hartklachten kwam juist dankzij de E weer veel meer buiten. Op de fiets was hij na een kilometer buiten adem vertelde hij.

Telkens als ik mijn fiets mee neem op doortocht door Amsterdam op weg naar West Friesland (mijn geboorte omgeving) valt mij op hoe druk het in het centrum is. Afgezien van de corona periode is die drukte weer als vanouds. Mijzelf stoort het overigens niet.
De E heeft meer ruimte nodig dan de gewone fiets omdat er meer snelheid gemaakt kan worden dan gemiddeld. Je moet meer rekening houden met de ander die langzamer rijd. Of juist veel sneller gaat. Vaak ontzie ik dan ook weer die centrum ring. Mijd de toeristische gordel. Dat zal je ook aantreffen in de Zaanstreek waar de molens een dankbare attractie zijn. Of neem de Posbank op zondagen. En enkele doorgaande routes op de Veluwe zoals de Ginkelse heide. De Biesseltsebaan tussen Groesbeek en Nijmegen. Aangelegd naast een voormalige spoorlijn (aanrader) is het stijgingspercentage iets van 2%. Die is veel minder steil dan de Zevenheuvelenweg of de Oude Holleweg waar soms opvallend veel E fietst.
De fietspaden zijn veelal niet berekend op zoveel massa gebruik. Het is wel gezellig zo met zijn allen samen overigens.
Gisteren terug gekomen van 4 dagen Lowlands met 60.000 bezoekers was weer een fijn feestje.
Ik bedoel maar, drukte is relatief.
"We" staan 3 uur of langer in de rij om in vliegtuig te stappen. Wie dat als gezellig ervaart zal 'drukte' veel minder ervaren als 'last'.
Leuk verhaal (meen ik) maar geen onderbouwing.

Je kunt met meer gemak onderbouwen dat de trekhaak-fietsdrager op de auto de oorzaak is van 'onder druk zetten van bepaalde gebieden door massatoerisme', want door die drager gaan mensen ook elders fietsen, zoals op de genoemde postbank. En daarmee vermoedelijk vaker, want meer uitdaging (zie ik in mijn omgeving). Of daarmee de 'druk' nou daadwerkelijk toeneemt, is dan nog een ander punt.

Dat mensen met een ebike wat meer kilometers maken, en daardoor 'bepaalde gebieden onder druk zetten door massatoerisme', lijkt me nog steeds een stevige overdrijving.
Flix schreef:
di 23 aug, 2022 15:37
Leuk verhaal (meen ik) maar geen onderbouwing.

Je kunt met meer gemak onderbouwen dat de trekhaak-fietsdrager op de auto de oorzaak is van 'onder druk zetten van bepaalde gebieden door massatoerisme', want door die drager gaan mensen ook elders fietsen, zoals op de genoemde postbank. En daarmee vermoedelijk vaker, want meer uitdaging (zie ik in mijn omgeving). Of daarmee de 'druk' nou daadwerkelijk toeneemt, is dan nog een ander punt.

Dat mensen met een ebike wat meer kilometers maken, en daardoor 'bepaalde gebieden onder druk zetten door massatoerisme', lijkt me nog steeds een stevige overdrijving.
Sterk overdreven vind ik dat niet hoor. Mensen nemen inderdaad ook de auto om ergens te gaan fietsen. Maar de mensen uit de ruime omgeving van een leuke fietsgelegenheid zullen ook sneller met de e-bike daar naartoe fietsen.

Ik woon toevallig naast een drukke fietswegel. En die drukte neemt altijd maar toe. En het zijn zowat allemaal e-bikers die ik meer en meer zie passeren.
En ondanks het leuk fietsen is op die wegel, is het zeker geen stuk waar je speciaal met de auto naartoe rijd.

Maar ook gewoon al het feit dat veel meer mensen beginnen fietsen door de e-bike geeft al veel meer drukte op de fietspaden. En dat zijn daarmee niet altijd toeristen. Maar veelal gewoon lokale mensen die voordien schijnbaar niet op een gewone fiets konden fietsen.
Flix schreef:
di 23 aug, 2022 15:37
Leuk verhaal (meen ik) maar geen onderbouwing.

Je kunt met meer gemak onderbouwen dat de trekhaak-fietsdrager op de auto de oorzaak is van 'onder druk zetten van bepaalde gebieden door massatoerisme', want door die drager gaan mensen ook elders fietsen, zoals op de genoemde postbank. En daarmee vermoedelijk vaker, want meer uitdaging (zie ik in mijn omgeving). Of daarmee de 'druk' nou daadwerkelijk toeneemt, is dan nog een ander punt.

Dat mensen met een ebike wat meer kilometers maken, en daardoor 'bepaalde gebieden onder druk zetten door massatoerisme', lijkt me nog steeds een stevige overdrijving.
Tel je zegeningen van het aantal auto's met trekhaak die tevens een fietsdrager meevoeren. Het zijn vooral 'sportievelingen' die op deze manier een andere omgeving opzoeken. Het zijn dan vooral mtb en racefietsen die je tevoorschijn ziet komen. De E is voor de meeste mensen te lomp en zwaar om op te tillen en op bagagedrager te zetten!
Zoals gezegd is "drukte" relatief. Er zijn mensen die de drukte juist opzoeken.
Ik gaf zelf al een voorbeeld hiervan met mijn aanwezigheid op Lowlands met 60.000 mede bezoekers.

Als er al meer mensen met E in genoemde gebieden fietst, kwam men vanuit pension, B&B, hotelkamer, camping of vakantiehuisje. De Hoge Veluwe is befaamd om het aantal recreanten dat van buiten genoemde gebieden aangetrokken wordt juist vanwege die natuur.

Recreatieve verstoring (waaronder E) die op de grond plaats vindt, in grote aantallen, waarbij continu mensen aanwezig zijn, kan wel degelijk tot verstoring voor de directe natuur opleveren. Dus genoemde gebied onder druk zetten.
NB: ik zie dat ik per ongeluk 'Posbank' met een 't' erin heb geschreven. Da's niet netjes. Want het is natuurlijk een echte zitbank, in het Herikhuizerveld, en geen financieel instituut.

Een auto met trekhaak+fietsdrager alleen voor 'sportievelingen'? Mijn bejaarde ouders en hun vrienden deden niks anders.

Afijn. We moedigen mensen aan om uit de auto te komen en meer te gaan fietsen. Een ebike is één van de mogelijkheden om dat daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. En nu gaan we er weer schande van roepen? Fietsers-massatoerisme-schaamte?
Het forum hier blijft me verbazen.
Het landelijk gebied hier in Zuid-Limburg leeft zo'n beetje van van de toeristen met e-bikes op de fietsdrager en van de wielrenners em mtb-ers die in groeps/clubverband komen fietsen. Het zijn er heel veel; ze komen typisch van 100 à 250 km afstand. Gelukkig kan dit gebied er ook veel aan zolang ze op de daarvoor bedoelde wegen en paden blijven, E of niet.
Naar mijn observatie zijn er vooral veel meer zondagsfietsers op de baan. En ook mensen die met e-bike naar het werk fietsen.

De zondagsfietsers proberen op het veel te smalle fietspad (voor de hoeveelheid fietser althans) toch gezellig te fietsen. Maar dat lukt voor geen meter want je kunt amper naast elkaar fietsen en er is constact tegenkomend verkeer.

De woon-werk fietsers op een e-bike proberen grotendeels ten alle tijden 25 te fietsen. Waardoor gevaarlijke situaties onstaan.


Dat gezegd begrijp ik de wanhoop en frustratie wel. Want het fietspad is 1 meter breed. En er komen dagelijks een paar duizend fietsers overheen. En allemaal tijdens de spituren uiteraard.


Dat is dan geen massatoerisme maar wel een massa volk. En dat grotendeels door de e-bike. Want op weg naar mijn werk is toch zeker 75% e-bike dat ik tegenkom.

De gewone fietsen worden grotendeels bereden door studenten. Al zie ik er daar ook al (naar mijn mening) veel met een e-bike.
joukon schreef:
di 23 aug, 2022 16:21
Tel je zegeningen van het aantal auto's met trekhaak die tevens een fietsdrager meevoeren. Het zijn vooral 'sportievelingen' die op deze manier een andere omgeving opzoeken. Het zijn dan vooral mtb en racefietsen die je tevoorschijn ziet komen. De E is voor de meeste mensen te lomp en zwaar om op te tillen en op bagagedrager te zetten!
Om je loodzware e-fiets op de fietsendrager te zetten hebben ze handige oprijsleuven uitgevonden. Het geschetste probleem bestaat dus niet.
joukon schreef:
di 23 aug, 2022 16:21
Tel je zegeningen van het aantal auto's met trekhaak die tevens een fietsdrager meevoeren. Het zijn vooral 'sportievelingen' die op deze manier een andere omgeving opzoeken. Het zijn dan vooral mtb en racefietsen die je tevoorschijn ziet komen. De E is voor de meeste mensen te lomp en zwaar om op te tillen en op bagagedrager te zetten!
Deze 'sportieveling' gaat morgen samen met z'n vrouw en haar elektrische fiets op pad.
Dankzij de elektrische fiets is de keuze 'niet fietsen' veranderd in de keuze 'gezellig er samen op uit'
Morgen staat de Poppink op de fietsendrager.

Ik vind het aanmatigend om iemand die de (elektrische) fiets meeneemt met de auto in de hoek te zetten als 'sportieveling'.
Alsof het enig zaligmakende is om vanuit huis te vertrekken en er trots te zijn dat je op een echte trapfiets jezelf afbeult.
Wees vooral blij dat zoveel mensen er op uit trekken om met de (elektrische) fiets de natuur in te gaan.
En ja, het wordt steeds drukker in de natuur, nou en?