Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
bast1aan schreef:
ma 18 jul, 2022 11:02

Is het probleem alleen optisch of voel je het ook echt bij het rijden? In geval van het laatste lijkt me er wel echt iets mis.
Het is alleen optisch. Ik kijk vanaf nu alleen nog maar vooruit,
Ik heb ooit om precies die reden de band met de slinger in de reflector achterop gezet. Het scheelde. De achterband zie je niet zo veel.
Ik heb 15 000km op een set Marathon Plus gereden die ook echt niet rond waren. 15 000km bonken / trillen, geen idee waarom ik mezelf dat heb aangedaan.
Gelukkig is mijn nieuwe set Marathon Plus (voor komende winter) wel netjes rond.
Bronsky schreef:
vr 10 jun, 2022 15:29
Ik heb uiteindelijk Mondial 42-622 besteld met SV 18 extra light binnenbanden.

Bedankt voor de tips...
Heeft iemand nog tips over de bandenspanning bij deze banden? Ik weeg 95 kilo en neem zo'n 17 kg bagage mee. Mijn fiets zelf weegt ongeveer 19 kilo. Samen zo'n 130 kilo. Ik ga september twee weken fietsen in Engeland. Meest verhard, 10% onverhard.
Schwalbe tabelletje geeft bij deze gewichten 5,5 Bar aan maar ik merk dat ik dan behoorlijk door moet pompen. Voelt een beetje 'eng'. Buitenband zelf mag tot 6 Bar volgens Schwalbe.
In mijn Schwalbe Racer banden van dezelfde breedte doe ik tijdens vakanties ook iets van 5,5 bar.
Bronsky schreef:
di 23 aug, 2022 14:58
Bronsky schreef:
vr 10 jun, 2022 15:29
Mondial 42-622
Heeft iemand nog tips over de bandenspanning bij deze banden? Ik weeg 95 kilo en neem zo'n 17 kg bagage mee. Mijn fiets zelf weegt ongeveer 19 kilo. Samen zo'n 130 kilo. Ik ga september twee weken fietsen in Engeland. Meest verhard, 10% onverhard.
Schwalbe tabbelletje geeft bij deze gewichten 5,5 Bar aan maar ik merk dat ik dan behoorlijk door moet pompen. Voelt een beetje 'eng'. Buitenband zelf mag tot 6 Bar volgens Schwalbe.
Bij die gewichten en asfalt: achterband zeker 5,5 of zelfs 6 bar. Voorband 4,5. Daar kunnen ze goed tegen. Zorg voor onderweg voor een goede pomp. Met de meeste kleine pompjes wordt het vanaf 4,5 bar zwaar werk.
5,5 of zelfs 6 bar.
:oops:
Ik rijd op een voor velen gruwelband, Schwalbe Moto-X.
Ik leg ongeveer 110 kilo's op de weg.
Rijdt op 1,9 bar.

Very comfy indeed.
Leon schreef:
di 23 aug, 2022 17:33
Bij die gewichten en asfalt: achterband zeker 5,5 of zelfs 6 bar. Voorband 4,5. Daar kunnen ze goed tegen. Zorg voor onderweg voor een goede pomp. Met de meeste kleine pompjes wordt het vanaf 4,5 bar zwaar werk.
Met Road Morph pompje probleemloos (wel met enige inspanning ) opgepompt tot die 5,5 bar.
dunlop schreef:
di 23 aug, 2022 18:30
Ik rijd op een voor velen gruwelband, Schwalbe Moto-X.
Ik leg ongeveer 110 kilo's op de weg.
Rijdt op 1,9 bar.
Het lijkt me toe dat die band dan bij elke bocht over de wangen zwabbert.
Doodeng.
Poppink schreef:
di 23 aug, 2022 21:39
dunlop schreef:
di 23 aug, 2022 18:30
Ik rijd op een voor velen gruwelband, Schwalbe Moto-X.
Ik leg ongeveer 110 kilo's op de weg.
Rijdt op 1,9 bar.
Het lijkt me toe dat die band dan bij elke bocht over de wangen zwabbert.
Doodeng.
Dat ligt er maar net aan de bandbreedte en velgbreedte. Zo rij zelf ook zeker niet hoger dan die genoemde 1.9 bar.
Bronsky schreef:
di 23 aug, 2022 14:58
Schwalbe tabelletje geeft bij deze gewichten 5,5 Bar aan maar ik merk dat ik dan behoorlijk door moet pompen. Voelt een beetje 'eng'. Buitenband zelf mag tot 6 Bar volgens Schwalbe.
Let wel op je velgen als je met hoge druk gaat rijden. Bij een grote banddiameter neemt de belasting op je velg ook toe. Gecombineerd kan dat een probleem zijn, uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van je velgen.
Heb zelf na een reis weleens mijn fiets bij de fietsenmaker gebracht om te horen te krijgen dat ik veel geluk had gehad, de velg was al ingescheurd, alleen nog niet gebroken omdat hij dubbelwandig was. Vervangen voor een steviger exemplaar.
Jurr schreef:Dat ligt er maar net aan de bandbreedte ...
Ik ging er vanuit dat iedereen wel wist dat Moto-X er maar in één breedte is.
Poppink schreef: Het lijkt me toe dat die band dan bij elke bocht over de wangen zwabbert.
Doodeng.
Paar weken geleden, afdaling in de Alpen, topsnelheid 65 km/uur. Valt dus wel mee.
CorneK schreef:
wo 24 aug, 2022 11:56
Bronsky schreef:
di 23 aug, 2022 14:58
Schwalbe tabelletje geeft bij deze gewichten 5,5 Bar aan maar ik merk dat ik dan behoorlijk door moet pompen. Voelt een beetje 'eng'. Buitenband zelf mag tot 6 Bar volgens Schwalbe.
Let wel op je velgen als je met hoge druk gaat rijden. Bij een grote banddiameter neemt de belasting op je velg ook toe....
Waar vind ik dat? Betreft een
https://www.ryde.nl/zac-421/
Ik lees: "Max. Tire pressure. Please take a look at the tire. Ryde follows the recommendation of the tire manufacturer, if not mentioned differently on the stickers of the rim.", op https://www.ryde.nl/safety-instructions/
Bijvoorbeeld bij: https://www.ryde.nl/edge-m-35/ staat onderaan het lijstje een maximum gegeven.
Je hebt dus een sterke velg.
Thanks. Wat is dit toch een fijn Forum....
Bij een grote banddiameter
Maar de bandbreedte is "slechts" 42 mm! Bandenspanning en -breedte horen onlosmakelijk bij elkaar.
dunlop schreef:
wo 24 aug, 2022 12:10

Ik ging er vanuit dat iedereen wel wist dat Moto-X er maar in één breedte is.
Die in breedte van 2.40 en 2.80 inch leverbaar is bedoel je? Of voor de mensen in millimeters, 62 en 70mm.
Jurr schreef:2.40 en 2.80 inch
Oeps, ik ga me nu een beetje zitten schamen. Je hebt gelijk.

Maar het was wel heel relaxed om met een druk van 1,9 bar naar beneden te scheuren.

Terzijde: hoort de eenheid bar niet te worden uitgedrukt in kN/mm^2? Of iets dergelijks.
Bronsky schreef:
di 23 aug, 2022 14:58
Bronsky schreef:
vr 10 jun, 2022 15:29
Ik heb uiteindelijk Mondial 42-622 besteld met SV 18 extra light binnenbanden.

Bedankt voor de tips...
Heeft iemand nog tips over de bandenspanning bij deze banden? Ik weeg 95 kilo en neem zo'n 17 kg bagage mee. Mijn fiets zelf weegt ongeveer 19 kilo. Samen zo'n 130 kilo. Ik ga september twee weken fietsen in Engeland. Meest verhard, 10% onverhard.
Schwalbe tabelletje geeft bij deze gewichten 5,5 Bar aan maar ik merk dat ik dan behoorlijk door moet pompen. Voelt een beetje 'eng'. Buitenband zelf mag tot 6 Bar volgens Schwalbe.
Weet iemand hoeveel kilometer deze band gemiddelde mee kan gaan bij genoemde gewichten en omstandigheden?
De gezamenlijke gewichten komen me bekend voor :-) Denk aan 7500 km achter en het dubbele voor, mits goed opgepompt. Daar horen ongelukken zoals grote glasscherven, stukken metaal, vergeten stoepranden, scherpe richels en rotsblokken niet bij.