Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stickers van frame verwijderen - Forum Wereldfietser

Stickers van frame verwijderen

Kan iemand mij een tip geven over hoe ik best de (oud en beschadigde) stickers van mijn frame kan verwijderen?

Ik heb een 2e hands 'brushed aluminium' MTB frame gekocht dat ik op wil bouwen tot singlespeed stadsfiets. Er zitten oude stickers erop die beschadigd zijn en eraf moeten - hoe kan ik dat best doen?

Er zit garantie meer op de frame (dat zou ongeldig worden op een nieuwe fiets als ik iets aan de verf/stickers deed) dus dat is geen probleem.

Alvast dank!
Gorf

Mijn eerste gok zou zijn om er een föhn op te zetten om de lijmlaag zachter te maken. Bij een laklaag moet je uiteraard wel uitkijken dat je die niet beschadigt met hoge temperaturen (poedercoating kan daar geloof ik wel tegen)

Maar 'brushed aluminium' doet mij denken dat er ook geen laklaag op zit. Gewoon een normale föhn gebruiken. Naderhand met stickerverwijderaar, wasbenzine, WD40 of X10 ofzo aan de gang gaan.

Werkt zo'n apparaat waarmee je behang van de muur afstoomt? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

bert sitters schreef:Werkt zo'n apparaat waarmee je behang van de muur afstoomt? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Bert graag serieus reageren, hier heeft niemand iets aan...

Kom op Leon, waar zijn deze emoticons anders voor :lol:?
Met het adviseren van een haarföhn is dit toch een schot voor open doel?

Zitten die stickers niet onder een top-laklaag?

Groet,
Maurits

Nee - geen laklaag overheen gelukkig.

Aluminium - Laklaag en dan stickers.

Warmte is een optie. Ik zat ook te denken aan 'paint remover' of iets dergelijks.

Froggy schreef:Nee - geen laklaag overheen gelukkig.

Aluminium - Laklaag en dan stickers.

Warmte is een optie. Ik zat ook te denken aan 'paint remover' of iets dergelijks.
Paintremover? Dan gaat (Vrijwel) gegarandeerd je laklaag mee! verfverwijderaar is echt agressieve bende! Nuttig op sommige plekken maar op andere plekken absoluut niet. Je spreekt hier toch over een laklaag op je brushed aluminium..... ik zou dan toch maar eerder naar de haarföhn grijpen (en niet een verfafbrander; die zal al snel te heet worden voor je lak ben ik bang)

OK - verfverwijderaar is een dikke NO!
Ik grijp vanavond naar de haarfohn (heb ik zoeits thuis??) en kijk of dat werkt!

Andere suggesties voor in het geval dat mijn stickers vast blijven plakken?

Thanks alvast!

Gorf

Froggy schreef: Andere suggesties voor in het geval dat mijn stickers vast blijven plakken?
Nagellakremover (aceton) maar als je geen fohn bezit, heb je dat waarschijnlijk ook niet in huis :wink:

Heb je geen buurvrouw met groot kapsel en rode teennagels?

Sjirk

SjirkM schreef:
Froggy schreef: Andere suggesties voor in het geval dat mijn stickers vast blijven plakken?
Nagellakremover (aceton)
Aceton is ook leuk maar ook vrij agressief. Ik zou toch liever wasbenzine of WD-40 of X10 nemen.

Maar eerst met de fohn de stickers en de lijm zachter maken. De stickers verwijderen. De overgebleven lijmresten met 1 van de genoemde goedjes.

Er is ook gewoon stickerverwijderaar in de handel. Iets minder aggressief als aceton. Misschien lukt het daarmee.

Gerd

GerdC schreef:Er is ook gewoon stickerverwijderaar in de handel. Iets minder aggressief als aceton. Misschien lukt het daarmee.
Stickerverwijderaar werkt (vind ik) eigenlijk alleen goed als de stickers er al af zijn of als het papieren stickers betreft zónder plastic laagje erover. Het gaat immers niet om de stickers maar om de lijmlaag waar wat mee moet gebeuren. Gezien veel stickers op fietsen van een 'dicht' kunststof zijn, kan de stickerverwijderaar alleen aan de randen bij de lijm komen. Dat duurt nogal. Als de sticer eraf is, werkt stickerverwijderaar natuurlijk best goed omdat je dan wel gewoon overal bij de lijmresten kan komen.

(btw.... WD-40 is ook een stickerverwijderaar; het is een vrij breed inzetbaar goedje)

Sticker-resten kun je ook met lampe(n)olie verwijderen. Even een beetje op een doekje doen en de lijmresten zijn zo weg.
roosje

Wat is er mis met gewoon peuteren? Als ze half vergaan zijn zoals je beschrijft moet de lijmlaag al redelijk broos zijn.
Als je veel moet peuteren zou ik voorstellen om een stevig stukje plastic te pakken (maar dan moet het natuurlijk niet krassen)

Maar die fohn klinkt ook aantrekkelijk (alhoewel ik afvraag hoeveel lijm nog genoeg weekmakers heeft om weer zacht te worden)

Succes! :wink:

Deimor schreef:
Maar die fohn klinkt ook aantrekkelijk (alhoewel ik afvraag hoeveel lijm nog genoeg weekmakers heeft om weer zacht te worden)

Heb ik nog nooit wat van gemerkt, maar ik pak ook altijd direkt een verffohn op max ;)

m-gineering schreef:
Deimor schreef:

Heb ik nog nooit wat van gemerkt, maar ik pak ook altijd direkt een verffohn op max ;)
Lol.. iemand met veel vertrouwen in zn laklaag

P.S. ik kan het niet laten om te vragen... maar waarom ga je in hemelsnaam je frame beplakken met stickers... en als het om een oudbarrel gaat, draai er tape omheen.. lekker zacht, beschermt de lak en ook geen zichtbare stickers meer [lekker offtopic dus]

Deimor schreef:
m-gineering schreef:
Deimor schreef:

dagelijks met grote vlammen zwaaien helpt ;)

m-gineering schreef:
Deimor schreef:
m-gineering schreef: Heb ik nog nooit wat van gemerkt, maar ik pak ook altijd direkt een verffohn op max ;)
dagelijks met grote vlammen zwaaien helpt ;)
We gaan weer voor de vette 3d effecten zie ik :P

Ik was idd vergeten dat jij makkelijker de hele buis met stickers er tussenuit haalt en vervangt met je precisie vlammenwerper dan dat je moeite doet die stickers te verwijderen van de buis. :P

al genoemd maar nog steeds de beste:

WASBENZINE