bast1aan schreef: ↑zo 14 aug, 2022 21:19
Ik fiets wel eens op een moderne stadsfiets (leen, huur) en krijg steevast het gevoel dat het kreng werkelijk niet vooruit te branden is. Een cynische complotgedachte komt dan in mij op dat de fietsindustrie expres zwaarlopende gewone fietsen verkoopt om mensen naar een duurdere e-bike te bewegen.
Ik vermoed dat het lastig is om een fiets te produceren, in de winkel te krijgen, te verkopen et cetera voor pak-em-beet 600 euro.
De ketting is niet echt soepel, de wangen van de banden zijn stijf, de lagers niet top afgesteld, de zithouding niet optimaal.
Alles aan zo'n fiets is gericht op goedkoop.
Logisch dat dat niet vooruit te branden is.
Voorbeeld.
1)
Zelfs die alom bewonderde Rohloff naaf kent z'n beperkingen.
Ik was aan het begin ontevreden over het ding. Het schakelde slecht.
Pas na een reparatie via Elan onder garantie door Rohloff had ik een lekker lopende en goed schakelende Rohloff naaf.
2)
Een vriend van mij heeft dezelfde Poppink fiets (andere kleur), ook met Rohloff naaf.
We fietsten samen en bij de afdaling van een viaduct bleek dat hij steeds achterbleef bij mij. Volgende viaducten idem dito.
Fiets naar Elan, gerepareerd en nu rijden we beiden even licht met onze Poppinks.
Conclusie.
Niet alles wat er leuk uitziet is goed (goedkope fiets) en niet alles wat goed genoemd wordt is goed.
Test.
Zet je fiets eens op de kop en laat de wielen draaien. Loopt dat soepel?
Loopt er een rem aan?
Draai de cranks eens rond en laat de boel draaien. Voel je weerstand? Loopt dat soepel?
Haal de ketting van het voorblad en laat de trapas draaien. Loopt dat soepel?
Geef een zwieper aan de trappers. loopt dat soepel?
Speel eens met je zithouding, zadel wat naar achteren of naar voren, stuur wat lager of wat hoger.
Probeer gewoon.
Ik verander en mijn zithouding verandert. Zo staat mijn stuur nu 5 cm lager dan 5 jaar geleden.
Bij dat testen denk ik bijvoorbeeld ook aan Fedor die een aantal keren de heuvels op gaat om versnellingen te testen, TOP!