Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gaat verdwijnen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets gaat verdwijnen

ik las:
Het is komkommertijd.
maar er komt waarschijnlijk dit jaar geen komkommertijd ! : https://speld.nl/2022/08/08/droogte-bre ... in-gevaar/

ik blijf voorlopig zonder ondersteuning fietsen :) .
een vraag is misschien om de zorg op te schalen met alle ongevallen met E-bike-bestuurders (m/v/x)....
Ik zie wel steeds meer jongeren op een e-bike.

Een vrouw wiens fiets ik vaak maakte, kocht voor haar zoon een ebike voor naar school. Hij is 15 jaar.
1975: Een vrouw kocht voor haar zoon een brommer voor naar school. Hij wordt 16 jaar.
Als een kind 25km moet fietsen naar school vind ik het wel begrijpelijk. Maar de meeste moeten zover niet.
Matig item. Zowel die lector stadslogistiek als dat clubje van de Fietsersbond worden op nogal tenenkrommende manier in beeld gebracht.

Verreweg de meeste mensen hebben met wat basisconditie en een lichtlopende fiets in het vlakke Nederland echt geen elektrische ondersteuning nodig en halen in de meeste omstandigheden makkelijk 20-25km/h. Het concept "lichtlopende fiets" is waar nog wel eens de schoen wringt, krijg ik het idee. Ik fiets wel eens op een moderne stadsfiets (leen, huur) en krijg steevast het gevoel dat het kreng werkelijk niet vooruit te branden is. Een cynische complotgedachte komt dan in mij op dat de fietsindustrie expres zwaarlopende gewone fietsen verkoopt om mensen naar een duurdere e-bike te bewegen.
Poppink schreef:
zo 14 aug, 2022 18:40
Polling schreef:
zo 14 aug, 2022 18:06
Ik mag ook nog een jaartje of zes elke maand salaris op mijn rekening gestort krijgen.
Ben jij niet degene die met een Bulls Lacuba 45 km fiets naar z'n werk gaat?
Of vergis ik me.
Nee, je vergist je niet. 2x46 km zonder ondersteuning, of zelfs met maar 25 kmpu ga ik niet doen, dan wordt het dus de auto, zolang verhuizen geen optie is. Maar alle recreatieve km fiets ik op een Gaastra 4.14,inmiddels ruim 50.000 km
Poppink schreef:
zo 14 aug, 2022 17:11


Ik maak me meer zorgen over de gemiddelde leeftijd van de bezoeker van dit forum.
Ik ben een of twee jaar jonger dan Martin, bij joukon is dat niet veel anders en de overige frequente bezoekers verdenk ik er van dat ze ook niet veel betere te doen hebben dan hier rond te struinen.
Nadat ik mijn berichtje gepost had, ben ik gaan fietsen (Zondag, Aug 14, 2022 16:30 | Polar Vantage M, terugkomst). Rondje van 30 km (1018 kcal Calorieën, tempotraining+; 123 hsm Gemiddelde hartslag, Max. 151 | Min. 69). Het was uitzonderlijk rustig op de wegen.
Ik werd soms ingehaald door een E :)

Ik haal het hierbij aan omdat het zo onder de aandacht lijkt te zijn.
Ik verkeer in goede gezondheid. De laatste 'APK' zagen er weer beter uit dan 3 maanden terug.
Het is fijn voor mensen die anders misschien niet meer zouden bewegen, dat die nu buiten komen, dankzij de E.
Mogelijk zet die trend zich voort. Wordt het een hype. Gaan mensen de lol en plezier van bewegen ervaren. Dat dit nog kan.

Van de andere kant hoor ik ook in mijn omgeving 'bekenden' praten die al moeite hebben om een 2e hands fiets te kunnen bekostigen. Anderen die met dit warme weer inspanningen uit de weg gaan, tenzij het naar de supermarkt is om chips en bier in huis te halen.
Polling schreef:
zo 14 aug, 2022 22:51
Poppink schreef:
zo 14 aug, 2022 18:40
Polling schreef:
zo 14 aug, 2022 18:06
Ik mag ook nog een jaartje of zes elke maand salaris op mijn rekening gestort krijgen.
Ben jij niet degene die met een Bulls Lacuba 45 km fiets naar z'n werk gaat?
Of vergis ik me.
Nee, je vergist je niet. 2x46 km zonder ondersteuning, of zelfs met maar 25 kmpu ga ik niet doen, dan wordt het dus de auto, zolang verhuizen geen optie is. Maar alle recreatieve km fiets ik op een Gaastra 4.14,inmiddels ruim 50.000 km
Wel bijzonder dat je je steeds moet verantwoorden voor het rijden van woon-werkverkeer met een speed pedelec of andere E-bike. Dat terwijl het idee juist is om de auto te laten staan. En dan nog vooral bij collega’s die voor 4 km de auto pakken.
LHTJoost schreef:
ma 15 aug, 2022 08:17
Wel bijzonder dat je je steeds moet verantwoorden voor het rijden van woon-werkverkeer met een speed pedelec of andere E-bike. Dat terwijl het idee juist is om de auto te laten staan. En dan nog vooral bij collega’s die voor 4 km de auto pakken.
Dat was niet mijn bedoeling.
Ik begon erover dat hier ondertussen allemaal oude mannetjes zitten die berichten schrijven, waaronder ikzelf.
Wat er uitsterft is niet de fiets, zoals ik de kop van deze discussie door deskundigen wordt gesuggereerd, maar de oude mannetjes op dit forum.

Ik zie relatief weinig verhalen van jongeren op de fiets waar iedereen weer wat van kan opsteken.
Gisteren kwam ik nog een jong stel op de fiets op vakantie tegen die beiden een kind in de beugel hadden hangen.
Een volbepakte fiets met achteraan een beugel en in die beugel het voorwiel van de kinderfiets model MTB. Ik vond het net te brutaal om ongevraagd een foto te nemen, maar bijzonder was het wel.
Helaas, dit soort wereldfietsers delen hun vakantieverhalen en de plaatjes van die prachtige constructie niet op dit forum.

Ik bewonder iedereen die op de fiets stapt, of het nou een trapfiets is id een elektrische fiets.
De vraag aan Polling kwam mede voort uit het feit dat ik ook een Bulls Lacuba heb.
Mooi fietsje en Polling fietst bovendien naar z'n werk!
bast1aan schreef:
zo 14 aug, 2022 21:19
Ik fiets wel eens op een moderne stadsfiets (leen, huur) en krijg steevast het gevoel dat het kreng werkelijk niet vooruit te branden is. Een cynische complotgedachte komt dan in mij op dat de fietsindustrie expres zwaarlopende gewone fietsen verkoopt om mensen naar een duurdere e-bike te bewegen.
My thoughts exactly.
Ik vrees dat de fietser op een gewone fiets een “uitstervend ras” is.

Afgelopen weekend zijn we met vrienden naar Bad Bentheim gefietst, zij op de e-bike, wij op de gewone fiets. Heenreis 72 km en de volgende dag 73 km terug.

We konden de fietsen in een afgesloten garage stallen. Van de ca. 40 fietsen die er gestald stonden van de hotelgasten waren er 3 niet electrisch.

Onderweg hetzelfde beeld, voornamelijk mensen op de e-bike. Het was zaterdag en zondag, waardoor ik aanneem dat het geen fietsers voor woon-/werkverkeer waren, maar het een recreatief karakter had.

Verder viel ons op dat het aantal mensen met overgewicht op de fiets op een e-bike reden en niet op een gewone fiets, van jong tot oud.
Ik ben soms bang dat de mensheid in de toekomst langzamerhand afzakt tot gemakzuchtige personen met te weinig spierontwikkeling. Kijk maar eens naar de film Wall-E. Blijven alleen sportrenners nog over. Geen denken aan, ik vertrouw nog altijd op pure spierkracht bij het zich verplaatsen op twee wielen. Dan heb je achteraf een mooi gevoel dat je het voor mekaar heb gekregen.
Edwin* schreef:
ma 15 aug, 2022 09:44
Verder viel ons op dat het aantal mensen met overgewicht op de fiets op een e-bike reden en niet op een gewone fiets, van jong tot oud.
Dat is wel enigszins logisch. Een groot deel van de bevolking is te zwaarlijvig. Een van de oorzaken is bewegingsarmoede. M.a.w. het aantal zwaarlijvige mensen dat al veel fietste zal laag zijn. Als die al gaan fietsen is het dus met ondersteuning. Dat is mooi.

Nog een edit: het zijn er meer dan ik dacht: "Volgens het Duitse wetenschappelijk instituut voor voeding DGE kampt 59 procent van de mannen en 37 procent van de vrouwen van 18 tot 65 jaar met overgewicht. "
Bron: https://www.nu.nl/lifestyle/4441206/aan ... -ooit.html
Edwin* schreef:
ma 15 aug, 2022 09:44

Verder viel ons op dat het aantal mensen met overgewicht op de fiets op een e-bike reden en niet op een gewone fiets, van jong tot oud.
Goed van deze mensen met overgewicht dat ze fietsen. Wie weet het begin van een gezonder leven.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 15 aug, 2022 09:54
Ik ben soms bang dat de mensheid in de toekomst langzamerhand afzakt tot gemakzuchtige personen met te weinig spierontwikkeling.
Dat is al zo.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 15 aug, 2022 09:54
Ik ben soms bang dat de mensheid in de toekomst langzamerhand afzakt tot gemakzuchtige personen met te weinig spierontwikkeling. Kijk maar eens naar de film Wall-E. Blijven alleen sportrenners nog over. Geen denken aan, ik vertrouw nog altijd op pure spierkracht bij het zich verplaatsen op twee wielen. Dan heb je achteraf een mooi gevoel dat je het voor mekaar heb gekregen.
Dat is je goed recht maar misschien doe je jezelf op termijn tekort als je daar rigide aan vast houdt. Als je een E-bike op voorhand uitsluit, zou het weleens helemaal niet meer fietsen kunnen worden als het fysiek lastiger wordt.
bast1aan schreef:
zo 14 aug, 2022 21:19
Ik fiets wel eens op een moderne stadsfiets (leen, huur) en krijg steevast het gevoel dat het kreng werkelijk niet vooruit te branden is. Een cynische complotgedachte komt dan in mij op dat de fietsindustrie expres zwaarlopende gewone fietsen verkoopt om mensen naar een duurdere e-bike te bewegen.
Ik vermoed dat het lastig is om een fiets te produceren, in de winkel te krijgen, te verkopen et cetera voor pak-em-beet 600 euro.
De ketting is niet echt soepel, de wangen van de banden zijn stijf, de lagers niet top afgesteld, de zithouding niet optimaal.
Alles aan zo'n fiets is gericht op goedkoop.
Logisch dat dat niet vooruit te branden is.

Voorbeeld.
1)
Zelfs die alom bewonderde Rohloff naaf kent z'n beperkingen.
Ik was aan het begin ontevreden over het ding. Het schakelde slecht.
Pas na een reparatie via Elan onder garantie door Rohloff had ik een lekker lopende en goed schakelende Rohloff naaf.
2)
Een vriend van mij heeft dezelfde Poppink fiets (andere kleur), ook met Rohloff naaf.
We fietsten samen en bij de afdaling van een viaduct bleek dat hij steeds achterbleef bij mij. Volgende viaducten idem dito.
Fiets naar Elan, gerepareerd en nu rijden we beiden even licht met onze Poppinks.

Conclusie.
Niet alles wat er leuk uitziet is goed (goedkope fiets) en niet alles wat goed genoemd wordt is goed.

Test.
Zet je fiets eens op de kop en laat de wielen draaien. Loopt dat soepel?
Loopt er een rem aan?
Draai de cranks eens rond en laat de boel draaien. Voel je weerstand? Loopt dat soepel?
Haal de ketting van het voorblad en laat de trapas draaien. Loopt dat soepel?
Geef een zwieper aan de trappers. loopt dat soepel?
Speel eens met je zithouding, zadel wat naar achteren of naar voren, stuur wat lager of wat hoger.
Probeer gewoon.
Ik verander en mijn zithouding verandert. Zo staat mijn stuur nu 5 cm lager dan 5 jaar geleden.
Bij dat testen denk ik bijvoorbeeld ook aan Fedor die een aantal keren de heuvels op gaat om versnellingen te testen, TOP!
En trapas of wiellagers die wat zwaarder lopen dragen echt nauwelijks bij aan de logheid van een fiets.
Voornaamste redenen zijn AFAIK slappe stugge banden en versnellingsnaven met laag rendement. Daarna de veelheid aan extra onderdelen en lege boodschappentassen die in de wind hangen en energie-absorberende zaken als zadelpenvering.
Fietsen uit de jaren 70 hadden die shit allemaal niet. Dat had ook nadelen zoals veel lekke banden maar het fietste wel soepeler.
Gelukkig zijn er ook banden die niet vaak lek gaan én soepel rijden. Dat zijn echter zelden de banden die je aantreft op willkeurige fietsen.
quote=Leon post_id=426382 time=1660550196 user_id=249]
Edwin* schreef:
ma 15 aug, 2022 09:44
Verder viel ons op dat het aantal mensen met overgewicht op de fiets op een e-bike reden en niet op een gewone fiets, van jong tot oud.
Dat is wel enigszins logisch. Een groot deel van de bevolking is te zwaarlijvig. Een van de oorzaken is bewegingsarmoede. M.a.w. het aantal zwaarlijvige mensen dat al veel fietste zal laag zijn. Als die al gaan fietsen is het dus met ondersteuning. Dat is mooi.
[/quote]
LHTJoost schreef:
ma 15 aug, 2022 09:57
Edwin* schreef:
ma 15 aug, 2022 09:44

Verder viel ons op dat het aantal mensen met overgewicht op de fiets op een e-bike reden en niet op een gewone fiets, van jong tot oud.
Goed van deze mensen met overgewicht dat ze fietsen. Wie weet het begin van een gezonder leven.
Dat is helemaal niet zo mooi of goed. Het voortbewegen op een e-bike kost nu eenmaal minder energie dan op een gewone fiets. De zwaarlijvige mensen zouden daarom juist op een gewone fiets beter af zijn. Dat draagt eerder bij aan een gezonder leven.

Zie: https://www.ad.nl/auto/om-conditie-te-v ... &auth_rd=1

En ook de fietsersbond: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... -conditie/

Soms kun je beter de trap nemen…. Soms kun je beter de gewone fiets nemen.
"De fiets gaat verdwijnen," dat schreef men 60 jaar geleden ook al. Er komen wel steeds meer types fietsen. Een e-bike is gewoon een fiets met trapondersteuning.