Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fiets santos, vsf 400? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welke fiets santos, vsf 400?

whisky schreef:Hoi! Offtopic
Walter B. schreef:Zekers Whiskey,weeg bijna 100 kg dus als zo'n fiets een proefrit het overleeft, dan is het echt een sterke fiets. Zie dat je in Bayreuth woont, is dat een grap? Zo niet, ben nog altijd een keer van plan het Wagnermuseum te bezoeken. Auf wiederschauen!!!
Ik woon inderdaad in Bayreuth (ben promotie student op de uni hier) maar ik ben van mei tot januari een stukje fietsen. Het Wagnermuseum is niet zo interessant hoor, het is vooral een trappendoolhof. Bayreuth is een aardig stadje maar Bamberg en Kulmbach zijn stukken mooier om te bezoeken.
Wel heel erg mooi is de omgeving hier die ik op mijn T-400 onveilig maak. Lekker karren over onverharde wegen door de dolomiet valleien in de Fraenkische Schweiz :)

Nou, een goede vriende van mij woont in Starnberg/Munchen, zodra ik een reisfiets heb, ga ik naar hem toe. Train inmiddels al op mijn Trek en Koga. Heb er waanzinnig zin an. Suc6 met je studie!!
Fiets de wereld,
Whisky

Ik begrijp niet wat er onduidelijk is aan de standaard specificatie van de Thorn Raven Tour: het staat er allemaal. Achternaaf een Rohloff voor Rohloff padden en excentrische trapas. Voor een simpele maar best goede Deore (maar XT of Son is ook mogelijk). Cranks hun eigen label, maar als je nu echt die lelijke van de grote boze Sh wilt hebben kan dat ook. Remmen simpele maar goede Shimano V brakes. Wat anders kan ook tegen meerprijs. Wielen: handgebouwde (Thorn is een tandembouwer, dus wielen kunnen ze bouwen) met Sun Rhyno velg (een beresterke downhill velg) of een lichtere Sun CR18. Dit zijn bekende goede velgen. Een keuze uit prima banden.
Veel van die extra's zijn relatief duur. Zelf zou ik vermoedelijk alleen een xt voornaaf nemen. Dragers zijn bij ons duidelijk goedkoper, en hetzelfde geldt voor Magura HS 33 remmen (je kunt vragen hoeveel eraf gaat als er geen remmen op hoeven). Om het goedkoop te houden kun je er hier dan een gewone Axa of B&M dynamo opzetten (het frame heeft een aangelaste dynamobeugel), met een lumotec koplamp. Overigens zijn al deze opties niet meer dan een keuze uit zeer vele mogelijkheden. Anders dan bij bijvoorbeeld Santos is de keus niet beperkt tot een klein lijstje, maar kan eigenlijk alles wat je maar kunt verzinnen (tenzij zij vinden dat het onzinnig of gevaarlijk is).
Het is een zeer gerespecteerde fiets, wat ook uit de recensies blijkt. De beroemde amerikaanse fietsguru Sheldon Brown heeft er eentje voor zichzelf gekocht. In andere landen is kopen per postorder al heel lang gewoon, bij ons is het inderdaad niet gebruikelijk. Wij hebben bij hen destijds een tandem (met lage kinderachterkant) gekocht omdat zo eentje in Nederland niet betaalbaar te krijgen was. Dat ging prima: op een dag arriveert een pakjesdienst met een heel grote doos met een keurig verpakte fiets. Stuur recht zetten, pedalen erop schroeven, en klaar is Kees.
Maar ik heb het al vaker gezegd: de Avaghon Series of de VFW T 400 zijn ook heel mooie fietsen. Hun ontwerpers hebben allen net iets andere keuzes gemaakt, maar geven vergelijkbaar waar voor je geld.
wim

Willem Jongman schreef:Ik begrijp niet wat er onduidelijk is aan de standaard specificatie van de Thorn Raven Tour: het staat er allemaal. Achternaaf een Rohloff voor Rohloff padden en excentrische trapas. Voor een simpele maar best goede Deore (maar XT of Son is ook mogelijk). Cranks hun eigen label, maar als je nu echt die lelijke van de grote boze Sh wilt hebben kan dat ook. Remmen simpele maar goede Shimano V brakes. Wat anders kan ook tegen meerprijs. Wielen: handgebouwde (Thorn is een tandembouwer, dus wielen kunnen ze bouwen) met Sun Rhyno velg (een beresterke downhill velg) of een lichtere Sun CR18. Dit zijn bekende goede velgen. Een keuze uit prima banden.
Veel van die extra's zijn relatief duur. Zelf zou ik vermoedelijk alleen een xt voornaaf nemen. Dragers zijn bij ons duidelijk goedkoper, en hetzelfde geldt voor Magura HS 33 remmen (je kunt vragen hoeveel eraf gaat als er geen remmen op hoeven). Om het goedkoop te houden kun je er hier dan een gewone Axa of B&M dynamo opzetten (het frame heeft een aangelaste dynamobeugel), met een lumotec koplamp. Overigens zijn al deze opties niet meer dan een keuze uit zeer vele mogelijkheden. Anders dan bij bijvoorbeeld Santos is de keus niet beperkt tot een klein lijstje, maar kan eigenlijk alles wat je maar kunt verzinnen (tenzij zij vinden dat het onzinnig of gevaarlijk is).
Het is een zeer gerespecteerde fiets, wat ook uit de recensies blijkt. De beroemde amerikaanse fietsguru Sheldon Brown heeft er eentje voor zichzelf gekocht. In andere landen is kopen per postorder al heel lang gewoon, bij ons is het inderdaad niet gebruikelijk. Wij hebben bij hen destijds een tandem (met lage kinderachterkant) gekocht omdat zo eentje in Nederland niet betaalbaar te krijgen was. Dat ging prima: op een dag arriveert een pakjesdienst met een heel grote doos met een keurig verpakte fiets. Stuur recht zetten, pedalen erop schroeven, en klaar is Kees.
Maar ik heb het al vaker gezegd: de Avaghon Series of de VFW T 400 zijn ook heel mooie fietsen. Hun ontwerpers hebben allen net iets andere keuzes gemaakt, maar geven vergelijkbaar waar voor je geld.
wim
Hi Willem,

ik vind dit een goed verhaal. Alleen het nadeel is dat je hem niet effe tevoren live kunt bekijken en proberen. Voorts voor de niet techneuten en afhankelijk zijn van een goede (en ik bedoel dan ook goede) fietsenmaker, misschien dat jet het gezeur krijgt van "meneer je hebt die fiets niet bij ons gekocht". Maar ik heb de site bekeken and I was considerably impressed, mooi spul.

gr Walter

Willem,

De Thorn Tour Raven met R-naaf kost 1700 euro.

Een R-naaf kost ongeveer 850 euro.
Een (standaard) stalen frame van redelijke kwaliteit inclusief een vork en balhoofd kost ongeveer 600 euro.
Redelijke wielen met naven ongeveer 350 euro.
Stuurpen, stuur, zadel en zadelpen ongeveer 150 euro
Shimano bijvoorbeeld LX pakket, ongeveer 250 euro
Tubus dragers ongeveer 175 euro

Totaal 2375

IK ken wel mensen die een Thorn gekocht hebben, maar die hebben de fiets allemaal laten opwaarderen om deze te gebruiken als trekkingsfiets.

IK zie dus niet in wat dan de meerwaarde is om deze fiets te kopen.

IK denk dat het verstandiger is om een fiets frame op maat te laten maken en dan via het net te gaan shoppen bij winkels die aanbiedingen hebben. Dan heb je en een goed frame op maat en overjarige shimano spullen ( die gewoon goed zijn) tegen zeer scherpe prijzen.

IN mijn woon plaats Den Haag, zit de goedkoopste zaak van Nederland.
Mammoet. Als je op hun site kijkt kan je de nieuwste shimano spullen kopen maar ook de overjarige spullen.

Leon heeft ook van alles op zijn fiets zitten, als het maar goed is.

Mario

mario schreef:IK denk dat het verstandiger is om een fiets frame op maat te laten maken en dan via het net te gaan shoppen bij winkels die aanbiedingen hebben. Dan heb je en een goed frame op maat en overjarige shimano spullen ( die gewoon goed zijn) tegen zeer scherpe prijzen.
...
Leon heeft ook van alles op zijn fiets zitten, als het maar goed is.
Klopt, zij het dat ik een groot deel van de gemixte onderdelen meteen bij de fiets heb gekocht en dus met een rijdende fiets de winkel uit kwam. Andere onderdelen kwamen van de oude fiets en heb ik in de loop van jaren gekocht.
Voor het vergaren van onderdelen beginnend met een kaal frame moet je wel erg veel tijd en hobbyisme hebben, want lang niet alles past zomaar. Als je jezelf voor de moeite een uurloontje toebedeelt is het financieel het aantrekkelijkst om een bijbaantje te nemen en van het verdiende geld een kant- en klare prachtfiets te bestellen. Dan weet je ook dat het werkt en kun je teurg als er iets geks mee is.
Leon

Leon,

Ben ik met je eens, maar aangezien alle fietscur lessen van Marten volzitten, moet een beetje wereldfietser, hebben leren sleutelen, dus een paar simpele dingen veranderen moet kunnen.

Jij bent geloof ik IR, je hebt nu eenmaal altijd baas boven baas :lol:

Mario

Nog even over die Manufaktur T400. Als compromis tussen opbouw en standaard kun je ook een kale Manufaktur CX Fun kopen met 28 inch banden. Ik heb in een winkel 2Rad Hans in Bad Bentheim, net over de grens bij Enschede, heel veel proefritten op verschillende Manufakturuitvoeringen kunnen maken. Die Hans wil best wat dingen veranderen en op een kale uitvoering kun je sowieso nog wat meer zelf opbouwen. De dealers in Nederland verkopen meestal een beperkt assortiment.

Ehm... weer even op het topic Santos vs T400. Ik heb vandaag een testrit op beide gemaakt... en wat mij als eerste opvalt, maar waar ik niemand nog over heb gehoord: verschil in rijgedrag.

De santos is voor mijn gevoel redelijk aggressief en direct (meer een mountainbike frame)
De T400 rijd veel rustiger omdat (misschien lijkt het zo) de wielbasis langer is. Hierdoor wordt het meer een vakantiefiets waar je relaxt op kunt rijden i.p.v. het kwispelende gevoel wat ik bij santos krijg...

Je kunt al wel aanvoelen welke ik fijner vond (de T400 dus), maar dat is denk ik vooral wat je gewend bent en zelf lekker vind. Toch wel opvallend dat een "leek" als ik dat als eerste opmerkt (of ik moet eroverheen gelezen hebben).

Grtz Matthijs
< Fear nothing and try to respect everything >

Ok dat is idd een hele goede, had ik ook nog niet aan gedacht!

Ik heb mijn Santos 2.6 ALU nu een kleine 4 weken en al behoorlijk wat gefietst, dus ik kan nu wel een beetje zeggen wat ik er van vind. Ik ben een beetje teleurgesteld. Hij rijdt helemaal niet als een nieuwe "andere" fiets, maar eerder als een oude fiets waar je al jaren met veel plezier op fietst. Ik stond echt versteld hoe deze fietst rijdt zowel op als van de weg af en mijn houding was gelijk helemaal goed!!

Ik herken wel wat je zegt over het felle sturen en agressieve rijgedrag van de fietst, maar ik vind dat juist een pré ten opzichte van mijn vorige fiets. die had nog al de neiging om traag en iet wat log te reageren, maar smaken verschillen.

Ik kan echt iedereen deze travelmaster aanraden. Je hebt echt het gevoel dat je rijdt op een tank die niet stuk kan

grt Ernst

Deimor schreef:Ehm... weer even op het topic Santos vs T400. Ik heb vandaag een testrit op beide gemaakt... en wat mij als eerste opvalt, maar waar ik niemand nog over heb gehoord: verschil in rijgedrag.

De santos is voor mijn gevoel redelijk aggressief en direct (meer een mountainbike frame)
De T400 rijd veel rustiger omdat (misschien lijkt het zo) de wielbasis langer is. Hierdoor wordt het meer een vakantiefiets waar je relaxt op kunt rijden i.p.v. het kwispelende gevoel wat ik bij santos krijg...

Je kunt al wel aanvoelen welke ik fijner vond (de T400 dus), maar dat is denk ik vooral wat je gewend bent en zelf lekker vind. Toch wel opvallend dat een "leek" als ik dat als eerste opmerkt (of ik moet eroverheen gelezen hebben).

Grtz Matthijs


< Fear nothing and try to respect everything >
Hum als jij weet dat wielbasis te maken heeft met stuurgedrag heb je je wel in de zaken verdiept en ben je dus geen leek meer. Verder klopt het wel wat je zegt. Maar fietsen onderling vergelijken is een moeilijke zaak want als je die twee gaat vergelijken op kwalitiet en afwerking, fiets ik liever op die Santos weg. Daar komt bij dat dat felle stuurgedrag nog weer eens totaal veranderd als je er voorop tassen op hebt zitten.

Groet, Haike

Haike, wat is eigenlijk dan het verschil in die kwaliteit? Het enige wat ik kan ontdekken zijn eigenlijk de wielen :o
Ik snap dat er een verschil is in afwerking, bij santos is alles gewoon wat gelikter, maar kwaliteit zie ik niet zo echt!

Voor zover ik dat kan beoordelen, Santos is beter afgewerkt (lak) stijver frame, ik durf er wel mee off-road te gaan, en dat zou met onze Duitse vriend toch ff achter mijn oren krabben, alles wat bij Santos inwendig schroefdraad heeft zit niet vol gespoten met lak, toleranties zijn kleiner en niet ongeveer daar een gaatje boren in het frame. Het enige waar ik bij Santos wel eens boven op loop, is de voorderailleur die tegen de bovenbuis aan komt en dan niet de ketting goed op het kleinste blad legt. Maar goed ook dat is te verhelpen.

giantus schreef:Haike, wat is eigenlijk dan het verschil in die kwaliteit? Het enige wat ik kan ontdekken zijn eigenlijk de wielen :o
Ik snap dat er een verschil is in afwerking, bij santos is alles gewoon wat gelikter, maar kwaliteit zie ik niet zo echt!
Ik denk dat je daar een punt hebt. Ik ken toevallig een tweetal mensen die een VSF T400 Rohloff hebben, die niet nalaten er van tijd tot tijd flink op te raggen tijdens fietsvakanties, waarbij men nog wel eens genoopt wordt het asfalt te verlaten. Los van het argument van de afwerking en een aantal iets duurdere onderdelen heeft niemand mij nog duidelijk kunnen maken waarom vergelijkbare Santos/Idworx 1300 euro duurder zijn. Zijn ook geen maatfietsen zoals merken als Snel/Vittorio etc. Voor de goede orde, ik probeer hier niet de kwalteit van die twee merken te bagatelliseren, dat zou idioot zijn, alleen waarom zoveel duurder. Mogelijkheid zou kunnen zijn dat die VSF frames wellicht in een laagloon land in in elkaar gelast worden. In ieder geval, dat prijs-kwaliteitsverschil is mij tot op heden ook niet duidelijk.

Haike schreef:Voor zover ik dat kan beoordelen, Santos is beter afgewerkt (lak) stijver frame, ik durf er wel mee off-road te gaan, en dat zou met onze Duitse vriend toch ff achter mijn oren krabben, alles wat bij Santos inwendig schroefdraad heeft zit niet vol gespoten met lak, toleranties zijn kleiner en niet ongeveer daar een gaatje boren in het frame. Het enige waar ik bij Santos wel eens boven op loop, is de voorderailleur die tegen de bovenbuis aan komt en dan niet de ketting goed op het kleinste blad legt. Maar goed ook dat is te verhelpen.
Ik heb een t400. En ik moet zeggen dat ik het prima vind om er offroad mee te rijden. Waarom zou je met een t400 niet offroad durven gaan? :o In mijn optiek kan dat echt prima!
Wat bedoel je met "zo maar" een gaatje boren in het frame?
Het viel mij juist op dat alle kabels buitenom lopen!

Lol, ben ik nou zo kritisch als ik een fiets uitzoek of ...?? Ik heb hem nog niet (ga hem denk ik volgende week bestellen nadat ik een testrit heb gemaakt op een beter passend frame), maar wat er dus door het frame heen loopt zijn je "stroomkabels" van je achterlicht ;)

Lees ook eens mijn in-depth vraag over de mogelijkheden van een naafdynamo (die ga ik zo schrijven)

Je hebt bijna gelijk! Maar het is stroomkabel :D Alleen die naar het voorlicht!

Re:

JanWillem schreef:Je hebt bijna gelijk! Maar het is stroomkabel :D Alleen die naar het voorlicht!
is het moeilijk om dat te vervangen als het stuk gaat? of trek je een draadje makkelijk door het frame?