Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geconcentreerd ontvetter - Forum Wereldfietser

Geconcentreerd ontvetter

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er zoiets bestaat als een geconcentreerd ontvetter. Omdat ik voor lange tijd ga fietsen, wil ik liever niet een grote fles met ontvetter meenemen maar zoek ik een geconcentreerd alternatief. Ik gebruik nu de cyclon wax lube en cyclon bionet ontvetter. Op internet kom ik eigenlijk vrij weinig middel tegen, maar één die mij opvalt is https://www.handelsondernemingguiljam.n ... rd-1-liter

Hebben jullie ervaring met bovenstaande of andere suggesties? Een simpel product zoals Dreft werd geadviseerd vanuit een fietsenwinkel, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij.

Groetjes,
Natascha
Dasty (de gele dan) ontvet ook prima.
Daar heb ik ook wat over gehoord inderdaad. Maar dit is niet geconcentreerd zo te zien?
Wat wil je ontvetten?

Tip: garagehandwasmiddel. Dat hoef je niet mee te nemen. Ze hebben het overal.
Als je op spiritus of benzine kookt kan je dat gebruiken.

Maar ik zou zelf nooit een ontvetter meenemen op een lange reis, dat lijkt me overbodig.
Waar wil je die ontvetter voor gebruiken Natascha?
Voor je handen of voor de ketting.
Het ontvetten is voor de fietsketting.
Dat vet zou ik er lekker op laten zitten en af en toe met een oude doek de ketting zonder ontvetter schoonvegen nadat je 'm gesmeerd hebt.
Zo doe ik het.

Eens per jaar wordt de fietsketting er af gehaald en grondig ontvet en mag dan lekker badderen in een badje van petroleum. (3x)
Daarna goed drooghouden een nog eens flink de tijd geven o om na te drogen in de zon of in de kamer op een oude krant.
Daarna laat ik deze zwemmen in een badje van motorolie.
Na een paar uur red ik de ketting van de verdrinkingsdood, laat het een paar uur uitdruppen en droog het zorgvuldig af.
De rest van het jaar gaat er regelmatig Kroon kettingolie op. (over het aangekoekte vuil heen)
Zo nu en dan gebruik ik een oude tandenborstel om de linker en rechter buitenzijde van de meeste troep te ontdoen.
Ik zorg ervoor dat ik niet borstel op de rollen, het loopvlak, van de ketting om daarmee te voorkomen dat ik vuil in de schakels poets.
De huidige ketting gaat al 4 jaar mee.
Op een andere topic heb ik laten zien dat de tanden van het voorblad hier een daar een beetje afbreken.
Ik durf te stellen dat de ketting lang mee gaat met bovenstaand onderhoud schema.
Komende winter krijgt de Poppink z'n eerste nieuwe voorblad en z'n tweede ketting. Ik twijfel nog of ik het tandwiel op de Rohloff omdraai of dat ik een nieuwe tandwiel koop.
Ik denk dat het een nieuw tandwiel wordt.
Ontvetten van de fietsketting is als het kind met het badwater weggooien. πŸ˜‰
willem.m schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:38
Ontvetten van de fietsketting is als het kind met het badwater weggooien. πŸ˜‰
Inderdaad mijn idee. De olie / het vet dat nog binnen in de ketting aanwezig is wordt door de ontvetter afgebroken, en de nu beschikbare ruimte wordt door de ontvetter ingenomen. Wordt de ketting dan voorzien van nieuw smeermiddel dan zit de ontvetter β€˜m al op te wachten binnen in de ketting.
Speeder300 schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:58
willem.m schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:38
Ontvetten van de fietsketting is als het kind met het badwater weggooien. πŸ˜‰
Inderdaad mijn idee. De olie / het vet dat nog binnen in de ketting aanwezig is wordt door de ontvetter afgebroken, en de nu beschikbare ruimte wordt door de ontvetter ingenomen. Wordt de ketting dan voorzien van nieuw smeermiddel dan zit de ontvetter β€˜m al op te wachten binnen in de ketting.
Wat is een alternatief voor ontvetten?
Natas schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 13:01
Wat is een alternatief voor ontvetten?
Dit:
Jurr schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:25
Dat vet zou ik er lekker op laten zitten en af en toe met een oude doek de ketting zonder ontvetter schoonvegen nadat je 'm gesmeerd hebt.
Ga je heel lang weg en denk je op reis geen geschikte ketting te kunnen kopen, neem dan desnoods een tweede ketting mee. Dat gepruts met ontvetten en weer smeren wil je niet onderweg doen (en ik doe dat thuis ook niet).
Speeder300 schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:58
willem.m schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:38
Ontvetten van de fietsketting is als het kind met het badwater weggooien. πŸ˜‰
Inderdaad mijn idee. De olie / het vet dat nog binnen in de ketting aanwezig is wordt door de ontvetter afgebroken, en de nu beschikbare ruimte wordt door de ontvetter ingenomen. Wordt de ketting dan voorzien van nieuw smeermiddel dan zit de ontvetter β€˜m al op te wachten binnen in de ketting.
Dat inderdaad.

De vraag is dan ook waarom Natas' ketting ontvet zou moeten worden. Is dat:
#1 Als eerste ontvetting bij een nieuwe ketting t.b.v. waxsmering: (was)benzine en dan goed droog laten worden. Niet doen met een middel dat niet 100% verdampt. Alternatief: oliesmering.
#2 Om de grove brokken wax die van de ketting afvallen na een tijd van waxsmering van de ketting af te krijgen: zwaartekracht (lees: lekker niks doen) of probeer het eens met een oude afwasborstel met water (!). Mijn smeermiddel - Pedro's Ive Wax, een waxmiddel dat niet geschikt is voor in de regen- vliegt er af met water.
#3 Om kettingslijtage te beperken: willem.m's opmerking.
Speeder300 schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:58
......dan zit de ontvetter β€˜m al op te wachten binnen in de ketting.
Er zit meer leven in een ketting dan je op het eerste gezicht zou denken.

Soms hoor je zo'n ding een beetje kreunen als je hem op z'n staart trapt en soms hoor je hem spinnen, bijna zingen als hij soepel over de tandwielen loopt.
Als 'ie begint te piepen moet je oppassen, dan staat 'ie droog.
Als je voor lange tijd gaat fietsen en je wilt je fiets eens een goede poetsbeurt geven, koop je gewoon wat er in de lokale super te koop is. Van die keukenreiniger werkt altijd wel prima. Gewoon op een doek spuiten en daarna met een droge doek goed napoetsen, niet op je ketting want tussen je schakels wil je niet te grondig gaan ontvetten...

Als je overwegend droge omstandigheden fiets. Overweeg dan een Droge smering zonder olie. Heb je ook geen ontvetter meer nodig. Doek erover en opnieuw aanbrengen...
Proberen te accepteren dat de ketting (en vast ook nog wel meer...) er op reis wat minder gesoigneerd uitziet dan bij een rondje om het huis kan misschien ook wel helpen?
Natas schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:14
Het ontvetten is voor de fietsketting.
Waarschijnlijk kun je beter wax ipv kettingolie gebruiken om je ketting te smere (volgens mij deed je dit al) Dat is dan al stap 1 om je ketting netjes te houden. Kettingolie is gewoon ranzig spul. Trekt vuil aan en zorgt na één enkele rit al voor een gitzwarte ketting.

Vervolgens neem je een vod mee. Iedere avond even de drivetrain netjes poetsen met dit vod en klaar. Tenzij je 1-2 maanden weg gaat heb je echt geen ontvetter nodig. Complete uitleg vind je hier: https://youtu.be/BR2QhT-J9rE

Wat ik zelf altijd doe is gewoon accepteren dat de ketting wat viezig wordt. Na de vakantie gewoon met bovengenoemde methode de drivetrain weer schoonmaken en alles is weer picobello. Mocht het nou echt de spuigaten uitlopen, pak je je grote vriend de kettingreiniger erbij.

De meningen verschillen in ieder geval over hoe verstandig het is om standaard ontvetters te gebruiken. Ik gebruik zelf ook de bionet ontvetter van cyclon. Fijn dat het biologisch afbreekbaar is en dan weet ik zeker dat er niks wordt aangetast.
Poppink schreef: ↑
vr 12 aug, 2022 12:36

Eens per jaar…
Je neemt toch ook wel een keer afscheid van je ketting (en tandwielen)?

Ik ontvet mijn ketting niet. Als het droog en stoffig is spuit ik een bidon leeg over de ketting. Laten drogen en evt opnieuw waxen. En dan komt vanzelf het moment dat de boel vervangen mag worden.
Idd, lekker bijsmeren en schoonvegen met een droge doek.
En als je graag iets mee wilt slepen, neem dan een nieuwe ketting mee.